Byta fond

Bör jag byta min stratega 30 till Spiltan aktiefond investmentbolag.

Hej!

Läs gärna artiklarna nedan så kommer du nog komma fram till hur du kanske bör göra:

Men ett kort svar så tycker jag att du absolut ska byta ut fonden, men kanske inte bara mot Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

På vilka fonder tycker du att jag skall fördela ca 1 miljon som nu ligger i en stratega 30.

Beror på tidshorisonten i ditt sparande.
Men kolla på artikeln jag länkade om Globala Barnportföljen, där har du förslag på fonder.

Men enklast för dig är att lägga allt i Avanza global, men då krävs iaf en tidshorisont på minst 10 år.

Tack.
Jag tänkte mej Investor, Lundbergs, Lator, Spiltan, Svolder. Vad tycker du om mina val.

Detta är inte fonder, utan investmentbolag som investerar i andra bolag. Ganska likt fonder men ändå inte då investmentbolag sitter aktivt och bestämmer i bolagen som dom äger och aktivt väljer vad som ska ingå i investmentbolaget (som en aktivt förvaltad fond).

Absolut är det väldigt stabila investmentbolag med bra ägare som du nämner, men inget jag kan rådge att lägga alla dina pengar i.

Skulle istället rekommendera dig att ha en globalfond som grund och sedan ha en ”sverigedel” i portföljen på kanske 10-20%, där skulle du kunna ha investmentbolagen om du vill!