Då har du ungefär 80% aktier och 20% räntor i nuläget eftersom balansfonden in nuläget är cirka 40% räntor.
I snitt över tid kommer det att vara ca 75% aktier, 25% räntor (när balansfonden ligger på ditt mellanläge 50/50).
Om (stort om) AMF prickar rätt och drar ner aktiedelen till sitt minimum (25%) före en krasch så hamnar du på typ 60% aktier och 40% räntor.
Så som jag ser det ligger du konstant med någonstans 20-40% räntor över tid. Det kan man absolut göra med 20 år kvar till pension, om man tex tar hög risk i sitt övriga sparande eller är väldigt risk avers.
Eftersom du i nuläget ligger med 20% räntor och 80% aktier så är ju inte steget till Sofa så stort. Sofa är 100% aktier plus hävarm (belåning) med 15% så egentligen 115% aktier fram till 55 år. Därefter automatiskt ner i aktieandel till 65 år.
Ett stegvis förfarande är att du först lägger över aktiefonden i Sofa och om du känner dig osäker stega över balansfonden till Sofa i en 4-5 steg med en månad eller kvartal mellan. Då sprider du ut risken för att din ökade risk i Sofa skulle komma samtidigt med en krasch. Men det kräver lite mer tid av dig.
Dock på lång sikt har Sofa visat sig oerhört bra och med fantastiskt låga avgifter. Så med 20 år kvar till pension ”bör” du nog gå över till den. Så tror jag förslaget skulle vara från de flesta här.
Det som är bästa med Ap7 Såfa är att man väljer den bara en gång och då slipper man tänka på Ppm så länge man lever . Den kommer att sköta sig automatisk utan att man loggar in i ppm resten av livet . Den generationsfonden kostar 0.11% i avg med statlig rabatt på 0.25%. Alltså helt gratis och lite extra +0.14% avkastning varje år på det hela. Vad kan man kräva mer av en bred global indexfond ? Man kan klaga på staten hur mycket man vill annars,men här har de gjort det att man kan inte få det bättre.
Historisk avkastning ger inga garantier för framtida avkastning, gäller även AP7. Jag föredrar att vara aktiv med bevakning och byten snarare än att det ska vara bekvämt.
Jag vet att du är duktig och har kristalkulan. Det vad vi vet utan att titta på historik när det gäller Ap7 Såfa är att den är gratis bred /globalt indexfond och att den kommer alltid följa global index både upp/ned. Ingetting annt vi kan veta idag. Det räcker långt till 99% vanliga småsparare. Sedan om man är proffs som du gäller något annat .
Jag är inget proffs. Tycker bara att ingen ska “slippa tänka” på en investering utan alla typer av investeringar behöver bevakas, speciellt de som ligger på börsen och det gör även AP7 Såfa.
Så kan man tycka, men eftersom majoriteten av de som aktivt bevakar sina placeringar lyckas sämre än index är det ett dåligt råd till okända främlingar på internet.
Ja man kan ju gå in efter 30 år och se hur det gick med aktier i Framfab eller Prosolvia… Att bevaka något kan väl aldrig vara fel? Att hänga med, se hur det går. Annars kan man bli väldigt besviken den dagen man behöver pengarna och det har gått uselt i många år.