Byta från AF till ISK som pensionär

Hej!

Min mamma är 70+ och har aktiesparande i en AF. Hon funderar nu på om det är värt att sälja av allt och ta 30% beskattningen för att sedan påbörja allt i en ISK istället.

Detta är pengar hon förmodligen inte kommer att behöva på ett bra tag då hon har annan buffert och får pension.

Hade hon varit i min ålder hade jag självklart sagt ja, men jag är osäker på vad som är bäst i det här läget.

Några för- & nackdelar?

Spontant känns det tveksamt, men det beror ju iofs på vilken typ av fonder hon har och hur mycket pengar de där 30 procenten faktiskt utgör.

Jag menar:
X pengar placerat i svindyr fond som gått dåligt - byt!
X pengar placerade i billig fond som gått kalasbra - behåll!

Är X detsamma som 50k, 500k eller 5M kan ju spela in en del också.

Jag skulle säga att det, givet att hon vill äga de värdepapper hon idag äger, beror på dels hur nära hon är schablonbeskattningsgränsen och dels hur stor utdelningen (och därmed skatteavbränningen) är från dessa värdepapper.

Hon har vad jag anser är dåliga fonder, dyra avgifter.
Swedbank Robur Bas 50 A, Swedbank Robur Sverige A och Swedbank Robur Rysslandsfond A.

Även om hon byter fond måste hon väl skatta på vinsten? Då kan man lika gärna byta till ISK? Det är ingen avsevärd summa (100-200 tusen), hon har ett större sparande hos Avanza redan utöver pengar på sparkonto.

Då hon inte orkar flytta dessa pengar från Swedbank till Avanza så gav jag rådet att placera om det till Swedbank Robur Access Global och byta till ISK. Det lät på henne att hon inte tror hon kommer behöva de här pengarna på länge.

1 gillning

Då hade jag personligen bytt.

Men hur är det med Rysslandsfonden? är den ens säljbar?

Hon har en väldigt liten summa i den, så om den inte är säljbar är det inte hela världen.

Men då låter det ändå som ett klokt beslut att byta. Värt att notera är att hon redan kommit över gränsen för skattefritt ISK, så det är inte av den anledningen hon vill byta.

Fast… det är ju de första 150k som inte beskattas längre. Så har hon 200k även efter försäljning skattar hon bara för 50k.

Hon har ett större belopp på ett ISK hos Avanza sen tidigare.

1 gillning