Byta jobb för mer frihet?

Hej!

För ett tag sedan bytte jag jobb på grund av utvecklingsmöjligheter. Jag arbetar inom vården och ville helt enkelt utvecklas och få använda min kompetens på ett för mig nytt sätt. Arbetsplatsen som jag kom till var inte vad jag hade hoppats på eller väntat mig. Problemet är den psykosociala arbetsmiljön. Nu har en möjlighet för mig öppnats att söka ett nytt jobb. Det är en tjänst som skulle ge mer pengar med mindre arbetad tid men den skulle också vara långt mindre stimulerande för mig. Det skulle däremot ge mig mer tid att öka min kompetens på min fritid, både inom det jag arbetar men också inom mina intressen.

Jag mår dåligt på min nya arbetsplats, inte egentligen enbart pga arbetsmiljön. Ändå drar jag mig för att söka denna nya tjänst. Det skulle innebära mer obekväma arbetstider (vilket jag inte enbart tycker är en nackdel) och det skulle framförallt kanske kännas som ett misslyckande. Jag ser dock att det kommer att finnas möjligheter för mig att inom relativt kort tid bredda arbetsuppgifterna och få ägna mig åt mina specialområden även inom den nya tjänsten.

Helt kort - byta tjänst till en mindre stimulerande, bättre betald och som ger mer fritid eller stanna kvar med en tjänst som är (över)stimulerande på en arbetsplats där jag mår dåligt? Jag behöver hjälp i denna tillsynes självklara fråga (nu när jag skriver vad jag läst…). Hur skulle ni prioritera?

Till saken hör att jag även har hus och familj dit jag gärna skulle styra mer tid.

2 gillningar

Trivs inte på nuvarande jobb?

Hittat nytt som är bättre betalt OCH kortare arbetstid?

Mindre stimulerande än det jobbet som du inte trivs på? Är ditt nuvarande jobb verkligen stimulerande om du inte trivs med det?

Jag tycker det verkar självklart att byta jobb och sedan kanske fortsätta söka efter ett som uppfyller alla kriterier du ställer upp, Det du har möjlighet att söka/få uppfyller ju fler kriterier än det nuvarande.

1 gillning

Enkelt val.
Stimulera ett rörligt intellekt med egentid.
Familj, barn och fru inkl dig själv blir alla gånger en bättre kombination än allt annat.

Varit där själv.
Nu börjar det riktiga livet :heart:
Lycka till.

2 gillningar

Din upplevelse att det skulle kännas som ett misslyckande är det största hindret för dig.

Kan du vända på detta och i stället se det som att du vunnit en erfarenhet?

I så fall kan det kännas lättare att fatta det beslut som du mellan raderna redan tagit. Ser vill säga att byta jobb.

Lycka till!

3 gillningar

Är dessa två val de enda möjliga? Det kanske finns ett tredje alternativ?

Ja, jag såg när jag skrev ner det att valet egentligen känns självklart. Det finns också andra prioriteringar i mitt liv där jag vill lära mig saker och ha tid till saker som jag i nuläget inte har. Åtminstone har jag inte ork till det. Med flera fria dagar hoppas jag att jag kan ägna mig mer åt sådant som är viktigt för mig, som träning och skrivande.

Tack för ditt tydliga resonemang :slightly_smiling_face: Ibland blir man vilse i alla tankar fram och tillbaka

1 gillning

Tack! Jag har spenderat semester med att läsa, reflektera och göra olika analyser av samhälle och liv (lol) och jag har ÄLSKAT det. Det kanske finns annan mer tillfredsställande stimulans än arbetet

1 gillning

Tycker du verkar ha hittat din väg själv. Man måste ju faktiskt inte ”förverkliga sig själv ” på jobbet. Det är tillåtet att där tjäna de pengar som gör resten av livet möjligt.

Lycka till!

2 gillningar