Claes Hemberg långsiktigt sparande!

Ett riktigt läsvärd artikel av Claes Hemberg hur man ska spara långsiktigt på börsen :+1:. Undvik dåliga sälj råd!

1 gillning

Det roliga är att han själv är darrig på säljknappen och sålde i princip allt i februari 2020:

Men han är ju uppenbart proffsmarknadstajmare… (åtminstone efter att raset redan inträffat) :joy:

Jag kommer inte åt artikeln, men säger han verkligen att ha gjorde rätt som sålde i februari?

Du vet inte riktigt med hur många % han går ur marknaden med sälj knappen? Han har så mycket pengar som är långsiktigt investerade då har han råd med liten lekhink. :+1:. Själv har jag haft ganska många ggr kontakt med Claes men aldrig har han gett mig dåliga råd. Majoriteten i billigaste global indexfond och krydda med Sveriges index om man vill. 80% Global index. 20% Sverige index enkla portföljen när han drev avanzabloggen i många år. Inga dåliga råd eller hur?:+1:

Gå in på claeshemberg.se och klicka på artikeln.

Den verkar inte finnas där. Den enda jag hittar är den insändare du har länkat.

Hemberg: Spararna gjorde helt fel – här är aktierna jag köper nu

Svenska sparare gjorde helt fel som storsålde fonder under börsraset i mars, enligt Claes Hemberg. För Di berättar den mångårige sparekonomen att han sålde nästan allt i slutet av februari, och vilka aktier han börjat köpa de senaste veckorna.

”Nu är jag tillbaka till 90 procent. Börsen blir knappast billigare än så här.”

De senaste två åren har Claes Hemberg varit skeptisk till börsutvecklingen, så när coronaviruset spred sig till Italien i slutet av februari dumpade han snabbt 80 procent av sin portfölj.

”Jag hade fingret nära säljknappen. Lång tid med låga räntor brukar slå fel, men att det skulle slå till ett virus var en överraskning. Efter en stark rapportflod var många av mina aktier på rekordnivåer, så jag tog det säkra före det osäkra”, konstaterar Avanzas tidigare sparekonom.

Det var första gången sedan 1990-talet som han nästan helt lämnade börsen.

”Men så var också osäkerheten och volatiliteten urspårad.”

Han tillägger att han var omkring en vecka sen, sett till börstoppen den 19 februari, men att försäljningen likväl gjorde att han klarade sig undan de värsta rasen.

Enkom det First North-noterade telekombolaget Allgon har legat kvar i portföljen under börsturbulensen.

”Eftersom jag arbetar med bolaget så ger det en extra fingertoppskänsla. Att kursen har dykt får man blunda lite för. Där valde jag att agera som en vanlig, stabil småsparare.”

Svenska småsparare var i många fall senare ute med sina försäljningar. Enligt torsdagens statistik från Fondbolagens förening nettosålde sparare fonder för nästan 100 miljarder kronor under mars – ett rekordstort uttag.

”Man ska ju inte sälja när det är som värst, de borde ha gjort tvärtom. Det är dags att börja veckoköpa.”

Själv har Claes Hemberg börjat köpa aktier på nytt under de senaste veckorna.

”Det är klart att det blir bakslag i ekonomin under 2020: BNP kraschar, arbetslösheten dubbleras och börsen skakar vidare. Men vi kan vänta oss stabilare tider efter 1 maj, efter klarheten från de tyngsta rapporterna. Nu är jag tillbaka till 90 procent.”

Då aktiemarknaden blickar framåt är de närmaste månadernas ekonomiska kris redan diskonterad, anser han.

”Vi måste blicka mot hösten och vintern och strunta i kurserna de närmaste dagarna och veckorna. Börskraschen var överraskande, men begriplig, och faktiskt enligt skolboken.”

Sparprofilen pekar på att börsfallen i USA sedan år 1800 kan delas upp i två kategorier.

”De som beror på tillfälliga händelser, som oväder och kriser, pressar börsen i snitt 28 procent, och då hämtar den sig på 17 månader i snitt. Börsfall som beror på strukturella kriser kan gå ned till -55 procent och bestå i 110 månader.”

Frågan är således om den rådande krisen, som utlösts av en tillfällig händelse i form av coronaviruset, kommer att övergå i en strukturell kris eller inte.

”De enorma krispaketen talar emot det. Vi har de senaste veckorna gått från total okunskap till viss kunskap, och mattan av krispaket borde ge en botten och skydd mot strukturkriser. Därför kan vi dra slutsatsen att börsen knappast blir billigare än så här – inte det närmaste årtiondet”, säger Claes Hemberg.

Under den kommande rapportperioden räknar han med ”de sämsta rapporterna på flera år”.

”Men första kvartalet blundar vi mest för. Värre blir det i andra kvartalet, då blir siffrorna de sämsta på flera årtionden. En börs-vd jag hörs med säger att försäljningen bitvis är ned 90 procent. Först i tredje kvartalet borde vi se ljuset.”

Men all misär kommer inte att vara coronarelaterad, betonar Claes Hemberg.

”Räkna med dold dynga. Se upp för att bolag kan kasta in och dölja gamla surdegar och dåliga affärer i rapporterna. Men bolag som gör upp med misslyckade satsningar och projekt kan mycket väl vara de som startar snabbast på andra sidan.”

Claes Hemberg investerar i dag merparten av sitt kapital utanför börsen, men värdet på de noterade aktieinnehaven uppgår nu till omkring 10 miljoner kronor.

Strategin sedan raset har varit att veckoköpa, i form av en tiondel av kapitalet per vecka, för en ”lugn start”.

”Har du långa pengar utanför börsen är det nu de ska in. Ta bara av pengar du inte behöver de närmaste åren, för värdet kan halka ned innan vi får rejält fotfäste. Det blir ingen spikrak återhämtning – vi kan mycket väl få se flera nedgångar på 5 procent. Välj bara bolag eller fonder du känner väl.”

De tidigare innehaven som återhämtat sig bäst sedan raset köper han inte tillbaka, exempelvis Ericsson, Avanza och Tomra. Fritidsbolaget Thule THULE +9,22% , som Claes Hemberg tidigare hade i portföljen, undviker han också då han ser aktien som ”för känslig”.

”Jag köper tåliga bolag som StorytelSTORY B -4,26% , Enea ENEA -2,41% och Millicom TIGO SDB -1,26% – som inte påverkas direkt av nedstängningar, utan till och med kan stärkas.”

Ljudboksbolaget Storytel har han lagt störst fokus på den senaste tiden.

”Storytel har dubblerat antalet nya kunder. Det är en vinnare i oron, och framför allt en långsiktig vinnare. Det är mitt största aktieinnehav i dag.”

Därutöver köper den forna sparekonomen välskötta tillväxtbolag med tydliga nischer, där han bedömer att kursreaktionerna har varit överdrivet negativa.

Två av dessa är Enea och Millicom.

”Vi vet att telekom håller emot i virusoron, och det är två långsiktiga tillväxtbolag. Millicom är en ny favorit, nu när vi använder våra telefoner ännu mer än tidigare. Telia och Tele2 finns ju också, men de är rätt dyra.”

Andra bolag som ingår i köpräderna är teknikbolaget Mycronic MYCR -1,26% , industrikonglomeratet LifcoLIFCO B -1,35% och Beijer RefBEIJ B +1,68% , som levererar kylskåp till matindustrin.

”Mycronic har långa avtal som tål tillfällig börsoro, och Lifco är en välskött koncern inom bland annat tandhälsa.”

Konjunkturkänsliga bolag undviker Claes Hemberg generellt i nuläget, men två ”ordentligt utbombade” har han handlat i.

”Trelleborg är en välskött koncern som är billig efter några tuffa år. Det står nu rustat för en återkomst. Veoneer är ned 80 procent sedan noteringen. Jag fångade upp aktien vid 60-strecket.”

Framöver lär många bolag bygga upp kriskassor, varpå investeringarna kan minska till förmån för buffertar. Att investera i mindre bolag med tvivelaktiga balansräkningar är därför ytterst riskabelt, enligt sparprofilen.

”Småbolag och techbolag som behöver pengar kan därför bli lottlösa. Det osar konkurser. Undvik chansningar och ‘turn around’-case.”

Även företagsobligationer lyfter han ett varningens finger för.

”Jag inser att stängningen av flera fonder var nödvändig. Om de innehåller kvalitet eller huvudsakligen skräp i dag är en samvetsfråga. Det kan vara så att de tvingats sälja guldklimparna och sitter kvar med skräpet. Jag vet inte, och jag köper inte.”

Testa den här.

Claes Hemberg tillhör också proffs som underpresterar index. Därför rek han globala indexfonder till alla småsparare :+1::joy:. Det har han alltid gjort :+1:

1 gillning

Har har alltså lekt med en minoritet av sitt kapital. Vet inte om det är att betrakta som att han ser sig duktig marknadstajmare.

Resten känns rätt mycket klickjagande.

Antagligen.

Säger ju inget om vilken portfölj heller. Gissar att han i smyg kör 4-hinkar och har 90% i 90/10 Lysa, och sålde av 80% av lekportföljen :slight_smile: Helt enligt skolboken.

Men det är ju inte den debattartikeln jag inte kommer åt. Det var den som @alec länkade som var bakom betalvägg. Den som @alec nu kopierat in.

1 gillning

Man kan ju också räkna på hur många % av alla aktier som bytte händer under raset innan den kategoriska retoriken basuneras ut.