Jag tror jag tycker pris/värde-diskussionen är ett snedspår. De flesta här är överens om att det är svårt/omöjligt att förutsäga hur priset på olika tillgångslag kommer gå framöver, men ibland pratar samma personer om någots värde. Enligt mig är det ”värde” folk ofta försöker diskutera den långsiktiga värderingen utan allt tillfälligt brus som just nu driver priset, men det blir ju i så fall samma som att värdet nu är priset i framtiden. Och det är vi ju överens om att det kan vi inte förutsäga. Det blir inte bättre för att vi använder ett annat ord för det 
Sedan kan man prata om ”emotionellt värde” men det är ju bara för att vi inte gillar att prata om ”emotionellt pris” för i den meningsbyggnaden låter värde som inkomst och pris som kostnad. Så vi använder värde där när vi menar att något tillför oss något emotionellt genom att vi äger det.
Så att försöka prata om någots värde känns som att det ofta leder till/är en del av ”hur kommer det gå framöver”. Som investerare tror jag inte det är konstruktivt annat än som typ en varning: ”Du är säker på att ser på denna investering kallt och inte försöker koppla någon annan typ av värde på det?”
Har inte riktig lyckats hitta en bra formulering som hundra beskriver vad jag menar ovan, men hoppas ni ungefär fattar vad jag menar.