Cykelförmån för företagare - Vart går gränsen för när det är värt?

Hej forumet! :wave:

Som en del av er säkert reda känner till så infördes en skattelättnad den 1 januari 2022 som innebär att en cykelförmån bara ska beskattas för den del av förmånen som överstiger 3 000 kronor under ett beskattningsår. [Länk till Skatteverket]

Lite bakgrund: Jag är egenföretagare i ett aktiebolag där det endast är jag som anställd. Som lön tar jag ut strax under gränsen för statlig skatt, dvs. strax över 46 000 kronor (2022) och har ett bra tag nu funderat på att införskaffa mig en ny cykel. Efter lite velande fram och tillbaka gällande detta inköp så trädde en ny skattelättnad fram som spontant fick mig att känna att det var en bra deal. Därför tänkte jag att jag skriver här nedan hur jag har tänkt så får ni jättegärna komma med era sunpunkter utifall ni hittar något fel i hur jag tänkt eller räknat.

Hur jag har räknat:
Enligt skatteverkets hemsida och denna skattelättnad så ska man endast betala skatt för den förmånsdel som överstiger 3 000 kronor. De räknar såhär;

Cykel pris (C)                       = C                        = 15 000 kronor
Skattelättnad (L)                    = L                        = 3 000 kronor
Värdeminskningen (V)                 = C × (20% eller 0,2)      = 3 000 kronor
Tillbehör, service, reparationer (S) = S                        = 600 kronor
Kapitalkostnad (K)                   = C × (1,23% eller 0,0123) = 184,50 kronor

Förmånsvärdet (F)                    = V + S + K                = 3 784,50 kronor
Total skatt att betala (T)           = F - L                    = 784,50 kronor

Detta går att förenkla till formeln:

T = C × 0,2123 - 2 400

Detta skulle innebära att man slipper betala någonting extra ifall man köper en cykel för under 11 304 kronor (avrundat nedåt till närmsta krona).

Det hela blir väldigt okomplicerat ifall man då köper en cykel för under detta pris då man slipper extra arbete med bokföring, inbetalningar till skattekonto, osv. Däremot har jag fått upp ögonen för lite dyrare cyklar i en prisklass runt 26 000 kronor. Beräknat med den formel ovan skulle detta innebära att förmånsskatten blir:

26 000 × 0,2123 - 2 400 = 3 119,80 kronor

Detta kommer innebära att den totala summan förmånsskatt man betalar för cykeln blir då:

T × 5 = 15 599 kronor

Då är frågan, var går gränsen för när det anses värt att köpa en cykel via företaget? Spontant känner jag inte att gränsen går vid plus minus noll i skillnad, för det innebär trots allt administrativt arbete att köpa den via företaget. Att därför tänka sig en besparing på några tusen kronor (kanske 4- eller 5 tusen) skulle iallafall för mig kännas som en rimlig gräns.

Hur räknar man då för att veta vart den rimliga gränsen borde gå? Som med mycket annat märker man att det beror på. Det beror på hur mycket du tar ut i lön, vilken skattesats du betalar i den kommun du bor i och framförallt ifall du tar ut en lön över gränsen för statlig skatt. Ifall vi däremot utgår från min situation där jag tar ut en lön på strax under brytgränsen (låt oss säga 46 000 kronor) så skulle min uträkning se ut såhär:

Vad kostar 26 000 kronor vid utbetalning av lön under statlig skatt?

Lön (L)               = 26 000 kronor
Kommunal skatt (K)    = 5 694 kronor
Arbetsgivaravgift (A) = 26 000 × 31,42% = 8 169,20 kronor

Totalt avgifter och skatt (T) = 5 694 + 8 169,20   = 13 863,20 kronor
Cykelns egentliga kostnad (C) = 26 000 + 13 863,20 = 39 863,20 kronor

Detta går att förenkla i formeln:

C = L × 1,5332

Ifall man tar detta som en cykelförmån blir kostnaden istället:

Cykelkostnad inkl moms (C) = 26 000 kronor
Förmånsskatt (F)           = 26 000 × 0,2123 - 2 400 = 3 119,80 kronor
Förmånsskatt på 5 år (T)   = 15 599 kronor

Totalt kostnad (TK)        = C + T = 41 599 kronor

Detta går att förenkla i formeln:

TK = C × 2,0615 - 12 000

Ställer man nu dessa ekvation mot varandra i form av grafer ser detta ut enligt följande:

:red_circle: Privat
:green_circle: Företag

Av att bedöma på dessa grafer så sparar man 0 kronor ifall man köper en cykel för runt ≈ 22 714,37 kronor. Skulle man köpa en cykel som är dyrare än så så förlorar man pengar på att köpa den via företaget.

Blir det då värt mödan för mig att köpa en cykel för 26 000 kronor via mitt aktiebolag? Nej. Hade jag köpt denna cykel via företaget så hade jag förlorat 1 735,80 kronor enligt beräkningarna nedan:

Privat:
26 000 × 1,5332 = 39 863,20 kronor

Företag:
26 000 × 2,0615 - 12 000 = 41 599 kronor

Skillnad:
39 863,20 - 41 599 = -1 735,8 kronor

Min slutsats:
I och med att jag för mina behov inte nödvändigtvis måste köpa en cykel för 26 000 kronor så kommer jag antagligen köpa en cykel för strax under gränsen på 11 304 kronor. Ifall man då utgår från en cykel som denna som kostar 10 999 kronor, så skulle man spara 6 189,23 enligt beräkningarna nedan:

Privat:
10 999 × 1,5332 ≈ 16 863,67 kronor

Företag:
10 999 × 2,0615 - 12 000 ≈ 10 674,44 kronor

Skillnad:
16 863,67 - 10 674,44 = 6 189,23 kronor

Sista ord:
Det är värt att nämna är att jag har valt att hålla dessa uträkningar så simpla som möjligt. Jag har därför valt att bortse från eventuellt tjänade pengar vid investeringar ifall man väljer en avbetalning eller avskrivning på cykeln. Jag har även utgått från att man köper cykeln för de pengar man redan får via lön. Köper man cykeln via företaget blir det i teorin mer pengar i fickan då detta blir utöver lönen, men jag har valt att bortse från detta. Det har dessutom säkert tagit mig två timmar att skriva ihop detta, så jag har även inte räknat med den tiden som potentiell arbetstid. Ni kan säkert komma på fler saker som jag bortsett ifrån :sweat_smile:

Alla synpunkter på detta är välkomna. Jag kan helt klart ha tänkt helt fel, men jag hoppas att mina beräkningar ska ge någon form av vägledning ifall ni befinner er i samma situation som mig där ni inte vet hur ni ska tackla denna nya skattelättnad!

Önskar er alla en trevlig söndag :clinking_glasses:

14 gillningar

:joy::grin::joy:

Jag har inget som helst svar på din fråga, vill bara förmedla min oförställda glädje över att vara en del av denna community med uppenbara nördar.

Underbart!

:+1::sunny::hugs:

21 gillningar

Håller med föregående talare!
Tack för trevlig läsning :grin:

4 gillningar

Om man vill hålla nere förmånsvärdet borde man kunna bestämma att den anställde (alltså du) själv står för service och reparationer. Ett annat sätt kan vara att bestämma att företaget bekostar cykel upp till ett visst belopp (gränsvärdet) och att resten betalas privat.

Observera att ett bruttolöneavdrag för cykeln inte minskar det skattepliktiga förmånsvärdet. Om den anställda däremot betalar för cykeln av sin nettolön reducerar det förmånsvärdet.

Hur blir det när hela cykeln har avskrivits (om den anses hålla i sex år). Vilket pris kan man då köpa ut den från företaget?

3 gillningar

Du har helt rätt i det, @MerleNoir. Jag utgick helt och hållet från Skatteverkets beräkningar där de räknade med att företaget skulle stå för service och reparation. Är man därför duktig på att reparera cyklar så kan man så klart göra detta själv, eller helt enkelt stå för kostanden ur egen plånbok.

Tar man därför bort dessa 600 kronor från ekvationen så blir den nya gränsen för där man kommer behöva betala förmånsskatt 14 130 kronor (avrundat nedåt till närmsta krona). Denna “lilla” skillnad kan därför faktiskt göra en signifikant skillnad i vad för cykel man i slutendan köper :clap:

Min tanke vad gäller efter avskrivningen av cykeln är att jag kommer låta den vara kvar i bolaget. Jag planerar att inte köpa ut den då jag står som ensam ägare. Skulle man därför arbeta på ett företag och väljer att lämna så kan jag tyvärr inte svara på frågan om vilket pris man kan sälja den för… Jag skulle anta att man får sälja den för vad en begagnad cykel av liknande specifikationer skulle kosta.

Tack för din input @MerleNoir :clinking_glasses:

1 gillning

För lite referens tillbaka till denna tråd; Jag beställde precis en cykel (Cyklar online | Sveriges bästa cykelbutik online | tcmcykel.se) och ser fram emot många cykelturer :partying_face:

5 gillningar

Förlåt att jag väcker denna tråd 100 år efter att den var aktuell, men den var intressant!
Snygga uträkningar, men jag tror det blev fel ovan. Om du ska ha ut 26 tkr i handen måste du ta ut T+K från bolaget. Arbetsgivaravgiften blir då (T+K)*31,42%.

När du beräknar bolagets kostnad för att ta hojen som förmån får man väl också anta att man får dra momsen (?).

Båda dessa faktorer skulle göra att brytpunkten mellan privat/företag höjs något.

I övrigt är kommentaren om reparationer intressant. Om 600 kr är ett allmänt accepterat schablonbelopp så bör man köpa en heldämpad mtb. Bara servicen av dämparna kan bli en hel del pengar…
Men det kanske inte är så man tänkt. I så fall är det ju smidigare att sköta reparationer och service privat…

En sista reflektion är ju att skattesystemet verkligen är lite av ett lapptäcke. Det finns så många vägar och varianter att det inte blir enkelt för den enskilde att göra rätt. Krångliga regler och massvis med schablonbelopp för allt möjligt. Det blir spännande om vi om några år får se en rejäl skattereform…

Ingen fara!

Jag tror du räknat fel? Ifall du tar (T+K)*31,42% så räknar du med den kommunala skatten två gånger? Detta skulle då bli (K+A+K)*31,42%, vilket motsvarar ~6 144,87 kronor. Detta känns lite lite?

Vad gäller momsen så har du nog rätt. Jag skummade igenom det jag tidigare skrivit och det verkar som att jag glömt inkludera den avdragsgiltiga momsen.

I och med att jag verkar ha glömt bort momsen så stämmer det nog att denna brytpunkt bör höjas en aning!

Instämmer. Jag borde inte ha tagit med den i min beräkning. Det är enklast att utgå från att man sköter allt sådant privat.

Övriga tankar
Efter att ha fått prata med en beknat som är revisor så uppdagades det även att denna subventionering i teorin gör att man kan köpa en väldigt dyr cykel ifall man tar den på en avskrivningsperiod. Detta förutsätter att det är samma subventionering som gäller kommande år så att man kan ta avskrivningen för det gällande räkenskapsåret på detta. Helt klart något värt att fundera på ifall du är sugen på att köpa en riktigt dyr cykel. Sedan är det så klart en gamling då man förusätter att samma subventionering (eller en bättre sådan) kommer att gälla kommande år, vilket jag tror är en fullt rimligt gissning.

Momsen är inte avdragsgill för förmånscyklar så vitt jag vet. Det gäller endast tjänstecyklar.

2 gillningar

Nu när du säger det så “tändes en lampa”. Det stämmer nog att den inte var avdragsgill. Därför jag antagligen inte tog med den i mina beräkningar :smile:

2 gillningar

Hmm. Men om jag tar ut 26000 brutto och betalar tillhörande arbetsgivaravgift på 31,42% så har jag i bolaget en kostnad om
34 170 kr. Därefter ska bruttolönen om 26000 kr skattas privat. Om vi leker med tanken om att kommunalskatten är 30% så skattar man bort 7800 kr privat och får ut 18200 netto
Helt plötsligt har man inte råd att köpa cykeln.

För att kompensera skatteeffekter privat och få ut 26 tkr netto behövs (26/0,7)*1,3142 = 48 813 kr från bolaget.

Jag kanske är ute och snurrar, har sovit väldigt lite sista tiden… Rätta mig gärna om jag tänker snett!!

Du kanske har AB och kan jämföra med att ta utdelning också som ett alternativ?

Cykel på bolaget för tex 20000kr (om det är nivån?).
Lyfter moms -4000kr (OM det är ok???)
Bolagsskatt på kvarvarande -3296k
Utdelning och skatt på det -2541.

Kvar 10163kr om du avstått från cykeln. Så då kan man säga att du fick cykeln för 1/2 priset om den var fullt ut avdragsgill och ingen förmån.

1 gillning

Jag hade en fråga i en annan tråd om exakt detta, och blev hänvisad till denna tråd som ju är mycket bra. Om man ska köpa en cykel på sitt eget AB, så tänker jag också att man bör jämföra bästa scenariot mot bästa scenariot. Dvs hur nyttjar man dessa pengar på ABSOLUT bästa sätt. Med det menar jag t.ex att man räknar att man SKA kunna dra moms (cykeln är en för företaget en essentiell produkt, i alla fall delvis). Även att man jämför med lägsta skattesatsen som privatperson = aktieutdelning under gränsbelopp (37,6% skatt inkl bolagsskatt).

Ett för mig smidigt sätt att beräkna kostnaden för företaget är på ena sidan av kalkylen är ta HELA kostnaden på företaget genom att göra ett nettolöneavdrag på samma summa som förmånsvärdet. Skattetekniskt blir det nollsumme-spel, men kostnaden tas av företaget genom att man ökar lönen för motsvarande summa + arbetsgivaravgifter (det blir inte noll-summe-spel om man kommer över statlig inkomstskatt med den metoden dock).

Jag är absolut inte lika duktig på att ställa upp kalkylen som @plectos , men får i excel brytpunkt strax under 27500 kr (27443,44 kr) där en cykel kostar exakt lika mycket för ett AB inkl nettolöneavdrag (ABts kostnad = 43979,88 kr av egna medel, dvs ej medräknat moms), som för dig privat om du hade tagit ut motsvarande kostnad som aktieutdelning. Detta räknat med 0 kr i service och värdeminskning motsvarande 6 år…

Där tillkommer dock minst 3 faktorer: “besväret” med administration, vad som händer med cykeln efter 6 år har gått, att cykeln inte kan försäkras lika lätt.

Det som är intressant är ju att värdeminskningen har stor påverkan på total kostnad för AB, eftersom detta påverkar förmånsvärdet. Skatteverkets exempel säger ju 5 år för elcykel och 6 år för vanlig cykel. Skulle man kunna argumentera för att en cykel tappar mindre än 16,67% per år?

Jag tror inte du är ute och cyklar (hehe). Borde ju bli så att man räknar (L + K) x 31,42% eftersom arbetsgivaravgiften skall beräknas på lön före skatt. I grundexemplet är arbetsgivaravgiften bara beräknad på lönen efter skatt (L) vilket blir lite lågt.
Så din uträkning (L/0.7)*1.3142 bör stämma om man förutsätter 30% skatt.

En fråga jag sökt men inte fått svar på. Scenario: Jag har ett AB som bisyssla och tar därmed inte ut lön, men i min heltidsanställning får jag lön och betalar statlig inkomstskatt, dvs hög marginalskatt. Om jag köper en cykel eller annan skattepliktig förmån och gör nettolöneavdrag via mitt AB genom att betala lön vars nettosumma = förmånsvärdet och sedan “betalar tillbaka” detta till AB så blir ju de facto fömånen 0 kr för mig som privatperson. Skattesatsen jag använder för att beräkna bruttolönen påverkar ju direkt kostnaden för företaget, eftersom det måste betala arbetsgivaravgift på bruttolön, samt att företaget ska betala in preliminärskatten till skatteverket.

Om företaget räknar på 30% skatt, och förmånen = 0 kr, hur ser detta ut i deklarationen? Kommer jag som privatperson att få restskatt pga att AB borde räknat >50% i skattesats? Företaget “vet” ju egentligen inte något annat än att lönen som utbetalas skall vara på totala lönen som AB betalar… Förstår ni hur jag menar? :sweat_smile:

Ja. Detta är exakt vad som kommer att hända. Bolag brukar göra ett preliminärt skatteavdrag på din lön när den betalas ut. Om avdraget är lägre än den summa som ska in så blir det restskatt

Jag missade nog att företaget förstås deklarerar LÖNEN också, även om jag inte får något i handen (pga nettolöneavdraget)! Dvs skatteverket höjer ju min privata årsinkomst och justerar därmed skatteunderlaget. Blir samma om jag inte betalar nettolöneavdrag och får förmånsskatt… Tänkte lite fel! :slight_smile:

Här är mina siffror från excel. Baseras på följande faktorer: Ny cykel, momsen är avdragsgill (dvs man ska kunna motivera inköpet till företaget, men den kan även användas privat). Hela kostnaden tas av företaget (inköpet och nettolöneväxling) så det är 0 i skatt för dig som privatperson. Förutom service, som inte ingår i beräkning av förmånsvärdet (pga sämre ekonomi i kalkylen), så det får man betala privat. Värdeminskningen är 6 år (i enlighet med skatteverkets exempel på en “vanlig” cykel). Marginalskatten = 55%.

Grundpris Motsvarande summa som aktieutdelning % rabatt
15000 7488 50,08%
16000 7987 50,08%
17000 8792 48,29%
18000 10577 41,24%
19000 12363 34,93%
20000 14149 29,25%
21000 15935 24,12%
22000 17721 19,45%
23000 19507 15,18%
24000 21293 11,28%
25000 23079 7,68%
26000 24865 4,36%
27000 26651 1,29%
28000 28437 -1,56%
29000 30223 -4,22%
30000 32009 -6,70%

osv

Faktorer som försämrar kalkylen: större värdeminskning (dvs elcykel = 5 år), service betalas av AB = högre förmånsvärde, begagnad cykel alt man kan inte motivera köpet i ABt så momsen går ej att dra av.

Faktorer som förbättrar kalkylen: lägre marginalskatt än 55% ger mindre kostnader för ABt att betala nettolöneväxlingen, kan man motivera lägre värdeminskning så blir förmånsvärdet lägre och hela kalkylen bättre.

Används cykeln privat är det en förmånscykel, inte tjänstecykel och då kan du inte dra av momsen. Från tjänstecykel.se:

Definitionen av en ”tjänstecykel”, ur ett skattetekniskt perspektiv, är en cykel som köps in av företaget för att användas av anställda eller företagets kunder. Av anställda ska tjänstecykeln endast användas i tjänsten, aldrig privat (till skillnad från förmånscykel ). En tjänstecykel ska förvaras på företaget när den inte används.

Du kanske har rätt, men vad jag har läst så ska det ändå gå att dra av momsen om cykeln både används privat (och därmed förmånsbeskattas) och inom företagets verksamhet. Se länk från en revisionsfirma: