Dags att hoppa av börsen ett tag?

Vad säger ni? Just keep buying eller är vi i en extrem situation nu? Blir jobbigt att förvara guld hemma :slight_smile: Såg denna filmen och det ser väl inte bra ut. Synpunkter?

Att tajma är svårt. Risken är större att du missar enskilda dagar med kraftig uppgång.

5 gillningar

Absolut, men om du ser filmen så framgår det att vi är i en extrem situation.

Enligt Youtubekanaler som tjänar pengar på klicks, så är vi alltid i en extraordinär situation. Det är så de tjänar pengar.

Så om vi ska följa alla dessa kanalers varningar, ska man alltid stå utanför börsen?

Jag väljer att tänka långsiktigt, men är också medveten om att börsen kan krascha imorgon. Men troligen så återhämtar den sig på sikt ändå, då jag har 25+ års sparhorisont.

Man får välja det som gör att man kan sova gott om natten. Har man svårt att sova, så bör man justera sin risknivå eller spara på sparkonto med ok ränta.

42 gillningar

Den där snubben är en konspirationsteoretiker som sprider lögner om klimatförändringar, covid, zika, the great reset, etc.

Det är tråkigt att sociala medier hjälper till att sprida felaktig information, och ännu tråkigare att när man väl sett några klipp så rekommenderar sidorna ännu värre klipp för att maximera engagemanget.

27 gillningar

Fortsätt med ditt månadssparande. Strunta i “tips” och “råd” i sociala medier och framförallt från folk som vill skrämma upp dig, mig och andra.

14 gillningar

Som övriga sagt: Clickbait, foliehatt etc.

Tar du ett eget beslut om att lämna är beslutet ditt. Men grunda det inte på youtube-klipp.

5 gillningar

Vad är det som är extra extremt just nu kontra händelser de senaste 120 åren? :slight_smile:

Lite spontana saker som dök upp under denna period, världskrig 1 & 2, kalla kriget, Sovjet, Vietnam, börskrascher X antal gånger, bankkriser, spanska sjukan, Covid för att slänga upp de spontana saker som bara dök upp i huvudet.

Hur har börsen gått över denna period? Det vore intressant att höra vad som sticker ut nu som är långt värre än dessa händelser som ska vara omöjliga att hantera. Jag skulle säga att om börsen ska gå fullständigt åt helvete så kommer vi ha större problem än den. :slight_smile:

10 gillningar

Om du vill hoppa av så är det alltid försent. De som säljer, och som säjer vid rätt tillfälle är de som spenderar hundratals timmar i månaden på att ha koll på börsen.

För övrigt lyssnar jag inte på YouTube för att få finansiella råd, däremot trendspanar jag gärna där.

Just keep buying. Tyvärr tror jag inte detta är någon extraordinär tid jämfört med hur det sett ut tidigare vid olika tillfällen under börsens historia.

2 gillningar

Fortsätta köpa och ignorera brus.

2 gillningar

Jag har följt Rika Tillsammans youtube kanalen ett bra tag med deras råd :slight_smile:

Just keep buying: Den mest väntade lågkonjunkturen kanske inte blir av

1 gillning

RTs youtube kanal kör inte klickbait och det är en sidokanal, de har också podd, Patreon och det här forumet. Så de har flera ben att stå på.

Men allt som står eller visas på internet är inte sant. Speciellt inte de som påstår sig kunna sia om exakta händelser i framtiden. Om någon kunde det, så skulle de inte behöva göra skrämselpropaganda på Youtube. De skulle ha sitt på det torra via lotterier eller börsens raketer.

Men det är också fritt fram att följa alla andras råd. Men det kan vara klokt att tänka efter varför de ger de råden de ger, vilket intresse och vilken kunskap som ligger bakom.

Ingen hindrar dig att ställa dig utanför börsen, så om det känns rätt för dig, gör det. Men ingen kan veta när börsen kraschar nästa gång.

1 gillning

Jag sparar ofta mer i en nedgång av någon anledning. Det känns som man får rabatt. Min horisont är så lång att jag chansar på de sju procenten i snitt och att försöka tajma är minst sagt svårt.

Just keep buying. Jag brukar passa på att köpa mer i nedgångar

Såg 10 min och ska fortsätta kolla vid senare tillfälle. Man får ju ta alla klipp med en nypa salt men det är intressant att höra olika motargument från olika “experter”. Men hela grejen med exempelvis ränta på ränta effekten och dess exponentiella effekt är just att man måste cara konsekvent över längre tidsperiod. Då tvingas man också att skippa diverse trender som tex de han pratar om i klippet.

Sen behöver det inte vara fel att ha ett par guldmynt för de är ändå en mäktig känsla att hålla i en.

1 gillning

Inte bara “tokar” som flaggar för problem med ekonomin, vad säger Ray Dalio, Charlie Munger för att nämna några stora namn. Det handlar om att vi har ett ekonomiskt system som baseras på skulder, och riksbankerna har drivit oss att ta mer och mer lån i och med nollräntepolitiken. Det funkar så länge man har produktivitetsökningar och det inte printas för mycket pengar. Under covid skedde just detta och nu kom konsekvenserna i form av inflation. För att bekämpa inflationen höjs räntan och det enorma skuldberget tynger ner ekonomin som måste växa konstant för att inte rasa. I princip som ett gigantiskt pyramidspel.

1 gillning

Självklart finns det regnmoln på himlen. Men om det var 100% soligt så hade antagligen inte världsindex legat på PE 19 som det gör nu. Eller tänker du att effektiva marknaden har helt fel?

Jag gick ur i början av året av olika skäl. Sitter nu på ett ordentligt kapital, men frågan är om det just nu är bättre (inräknat Peace of mind”) att lägga dem i sparkonto med +3% ränta. Vad säger ni?

Jag väntar på något innan jag går in i börsen; vad undrar jag ibland…