Hej allihopa, hÀlsning frÄn Finland! Vilken bra diskussion som pÄgÄr hÀr!
I Finland har vi inget ISK, sĂ„ vi mĂ„ste vara kreativa med ombalanseringen för att undvika skatteeffekter och helt Ă€rligt, ofta skippar vi bara den delen. Och det kan vara helt okej! LĂ„t mig resonera lite grann runt dettaâŠ
Jag tror att alla bör börja - och sluta - med en nĂ„n slags âmellanriskstrategiâ, dvs 50-65% aktier och 35-50% rĂ€ntor. Det spelar ingen roll om det handlar om 1.000kr eller 1.000.000kr - eller ska man mĂ„nadspara eller investera allt pĂ„ en gĂ„ng. I början ska man vara försiktig, för att jag tror att det Ă€r ofta just efter man har lagt in pengarna man Ă€r orolig och rĂ€dd för ett börsras. NĂ€r man har haft sina pengar pĂ„ börsen i mĂ„nga Ă„r gör det mindre ont att intrĂ€ffa raset.
AlltsÄ, börja alltid med 35-50% rÀntor (i nulÀget nischbanksparkonto) och 50-65% aktiefonder.
NĂ€sta steg Ă€r enkel: gör ingenting och/eller fortsĂ€tta mĂ„nadspara pĂ„ detta viset. Efter tio Ă„r har du en mer aggressiv portfölj (typ 70/30) som fortsĂ€tter att vĂ€xa och samtidigt har du samlat in en hel del kontanter som ger dig trygg. Och det Ă€r helt okej att ha kontanter!!! Som Jared Dillian alltid sĂ€ger, kontanter Ă€r viktigt för att leva stressfritt liv, oberoende pĂ„ vad som hĂ€nder pĂ„ börsen! Naturligtvis kan man investera sin rĂ€ntedel i obligationer nĂ€r deras rĂ€ntor Ă€r tillbaka pĂ„ âfriska nivĂ„erâ. Försiktiga hedgefonder kan ocksĂ„ vara ett alternativ.
Men som sagt, man ska inte ombalansera - lĂ„t rĂ€nta-pĂ„-rĂ€nta göra dess jobb ordentligt! Och lĂ„t dina best-performing fonder göra en skillnad. NĂ€r du hittat en fond som rockar 12% Ă„rlig avkastning i tio Ă„r, kommer det vara fantastiskt! Ombalansera endast ifall aktiedelen sjunker pga börsfallet under den ursprungliga allokeringen, dvs ta pengar frĂ„n kontantdelen och köpa aktiefonder dĂ„ (borde inte hĂ€nda efter första 5-7 Ă„ren). Man ska inte ombalansera innan det Ă€r 1-3 Ă„r till ett viktigt mĂ„l, t.ex. pension eller FIRE. DĂ„ ombalanserar man alla sina investeringar tillbaks till âmellanriskâ - 50/50, 60/40 eller vad vill man köra framöver. Och i den allokeringen ska man stanna - som herr Bolmeson sĂ€ger: stay rich.
Enkelt, eller hur? Och baserad pĂ„ detta, vĂ„gar jag sĂ€ga att man behover ingen âmellanriskhinkâ per se, utan man börjar dĂ€rifrĂ„n och hamnar en dag tillbaka dit. Jag Ă€r ocksĂ„ ganska skeptisk mot lekhinken. Man kan leka med sina dyra prylar, inte med sina investeringar.
RÀnte- och aktiedelarna bör ocksÄ vara superenkla, mina förslag Àr följande:
RĂ€ntedel
- 75-100% sparkonto
- (0-25% försiktiga hedgefonder)
- (obligationer nĂ€r det Ă€r dags igenâŠ)
Aktiedel
- 60% global index, typ SPP Global
- 20% small cap
- 20% fritt val (t.ex. faktorinvesteringar, megatrender)
Just my two eurocents hereâŠ
Ha det gott!
//Jay