Jag bor i Norge och det räknas som min skattepliktiga hemvist.
Nordnet tillåter mig att skaffa en KF, men jag kan inte skaffa en ISK.
Jag vill gärna använda lysa, men de har inte KF ännu och det e inte säkert att de tillåter utlandssvenskar när de väl introducerar KF.
Jag funderar på att skaffa konto hos Lysa via min syster.
Min fråga är om man har isk hos tex avanza, nordnet och lysa. Är det specificerat på den förtryckta deklarationen? dvs ser man vilket isk som beskattas med vad? så att jag vet hur mkt skatt syrran ska få av mig
Om jag har 3 ISK - betalar jag då 3 separata schablonskatter? Dvs alla 3 ISK tilldelas egen schablonbeskattning istället för sammanföra alla 3 ISK till ett schablonbelopp?
Hej! Jag har samma fråga som ovan i kommentarsfältet - om jag öppnar flera ISK-konton på samma plattform (i detta fall Avanza) sker en en schablonbeskattning separat för vardera ISK?
Schablonbeskattningen sker på hela summan som finns på de ISK som du äger.
Så om du har ett konto med alla pengar på eller flera konton med lite pengar på alla spelar ingen roll för beskattningen, den blir densamma.
Du kan även flytta över pengar mellan ISK på samma bank utan att det blir någon extra beskattning!