Deklarationstips med Emelie och Jan från Skatteverket i två delar | #295 och #296

Denna veckan blir det inte bara ett utan två avsnitt. Vi hade Emelie och Jan på besök från Skatteverket för att prata om deklarationer, skatt och avdrag. Tydligen hade vi mycket att prata om. :see_no_evil::slightly_smiling_face:

Nedan följer några av mina insikter och guldkorn:

• Det förmodligen viktigaste tipset - som faktiskt efter avsnitten även kom från min bror - är att använda Skatteverkets olika e-tjänster.

• Allt för inkomstens förvärvande och bibehållande är avdragsgillt - jag har alltid haft det som rättesnöre i företagandet, men det gäller även privatpersoner. Något som jag helt missat, t.ex. kan man få avdrag för studier och vidareutbildning.

• Skatteverket har ett avdragslexikon - istället för att gå på medias “70 avdrag att göra”, kolla Skatteverkets hemsida och deras avdragslexikon från A-Ö som innehåller alla avdragen, förklaringar och länkar till e-tjänsterna.

• Vid försäljning av bostad finns det saker man kan dra av även om de gjordes för mer än 5 år sedan. Man skiljer “grundförbättringar” och “vanliga förbättringar”.

• Skattekontot har idag en sparränta på 1.6875% men då den är skattefri motsvarar det ett sparkonto på en vanlig bank på 2.4%. Skatteverket ger idag alltså en bättre sparränta än de flesta storbanker. :exploding_head:

• Ovanstående tips är EXTRA relevant för dig som är företagare då det är jättesvårt att hitta säkra sparkonton för företagspengar med hög ränta.

• Fler tips finns i transkriberingen.

Ett stort tack för den gångna veckan, och inte minst för alla de fina kommentarerna till förra veckans avsnitt om “De fem vanligaste sakerna vi ångrar innan vi dör”.

Många hälsningar,
Jan x2, Caroline och Emelie

PS. Tack för alla frågorna som ni skickade in. Tyvärr vara många av dem alldeles för specifika för att vi skulle kunna ta dem i avsnittet. Jan och Emelie rekommenderade att ringa in till Skatteverkets kundservice (eller chatta med dem) för att få hjälp.

Sammanfattning av avsnittet i form av en Instagram-karusell

Nedan följer några av höjdpunkterna från avsnittet i form av en karusell:

Följ oss gärna i sociala medier (instagram , youtube (framförallt våra shorts) , tiktok ) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.

Titta, läs eller lyssna på avsnitten

Samtalet finns som vanligt transkriberat på bloggen. Här hittar du den första delen:

Här har du den andra delen.

Du som gillar att titta på Youtube har de två videoklippen här på sidan. Poddavsnitten finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk . Du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Del 1 av 2: Använd någon av Skatteverkets 57(!) e-tjänster

Del 2 av 2: Skattekontot - ett underskattat sparkonto

PS. För tydlighetens skull. Ingen ersättning har utgått till någon part.

5 gillningar

Synd att jag redan lämnat in deklarationen! :nerd_face:

3 gillningar

Du har fem år på dig att göra justeringar och rättelser

2 gillningar

Det känns inte värt krånglet med betalningsspärr och risk för att pengarna tillfaller staten efter 10 år, givet att man exempelvis får 2,5% på SBAB sparkonto.

2 gillningar

Det stämmer. Även Skandiabanken sparkonto rörligt ger 2,30% :+1: . Privat sparkonto :person_tipping_hand:

2 gillningar

Men kan vara rätt bra om företaget ändå ska betala in skatt under tex varje månad under kommande år.
Skatt betalas ju in både för företaget och dess anställda varje månad.

1 gillning

Gäller de höga räntorna som ni refererar även företagskonton? :thinking:

1 gillning

@JFB, frågan:

får vi äntligen ett avslut på i dagens avsnitt. :joy:

3 gillningar

Tänkte inte på det då jag är bara en fattig småsparare privat :joy::person_tipping_hand::wink:. Du fattar @janbolmeson :joy:

1 gillning

Tyvärr var nog svaret dock lite för förenklat även om inte direkt fel. Som begränsat skatteskyldig så är det ganska komplext exakt vilken inkomst av kapital som man är skatteskyldig för. Utdelningar t.ex. skattas enligt kupongskattelagen med 30% som vanligt. Försäljning av svenska aktier skattar man 30% på vinst om de säljs inom 10 år efter man upphörde vara bosatt (eller stadigvarande vistades) i Sverige. Utländska aktier skattas vid försäljning endast om de införskaffades när man bodde i Sverige samt om det är max 10 år sedan man bodde i Sverige. Värdepappersfonder som säljs skattas inte alls av Sverige även om det är inom 10 år efter man flyttat från Sverige osv.

2 gillningar

Möjligt men jag tänkte mest som privatperson här eftersom jag skrev om sparkonto.

1 gillning

Ok jag tänkte på det som stod under det du hänvisade till :+1:t2:

1 gillning

Nordea. 20% med rörligt till 1.4% och 80% med 3 mån bundet till 2.75% så klår man skattekontot … men med nöd och näppe :joy:

Fördelen kan ju också vara med skattekontot att man inte behöver förhålla sig till insättningsgarantin vid större likvider.

1 gillning

Det där med att staten kan ta pengarna på kontot efter 10 år, hur ser detta ut exakt? Jag skulle inte ha mer än korvören liggande på mitt Skattekonto utöver det som behövs för att reglera kvarskatt, innan jag vet exakt hur Skatteverket kan agera med att konfiskera pengar på kontot, som ju inte alls är tänkt för att vara ett sparkonto. Dvs har man stora summor där får man skylla sig själv om de ryker.

Ser inget om det där med 10 år i Skattekontobroschyren. Det kanske inte stämmer med verkligheten.

Tioårsregeln för överskott som överstiger 100 kr

Om det finns ett återbetalningsbart överskott på ett skattekonto som inte har använts för att täcka en skattefordran och inte heller har kunnat betalas tillbaka inom tio år från den skatteavstämning då beloppet först uppkom, ska det tillfalla staten (64 kap. 10 § första stycket SFL).

Källa: Överskott på skattekontot som inte har kunnat betalas ut | Rättslig vägledning | Skatteverket

Bra du poängterar komplexiteten i hur beskattningen sker i detalj om man är begränsat skattskyldig med ISK (eller depå för den delen). Kommer ihåg detta från tiden som begränsat skattskyldig.

Det viktigaste var dock principen (ISK + begränsat skattskyldig = beskattas som depå) där det varit förvirring (mig själv inkluderat) om det var skattestatus eller folkbokföring som fällde avgörandet.

Det är alltså skattestatus! Tack för den punkten @janbolmeson och gästerna från SKV :slight_smile:

1 gillning

Toppenbra avsnitt. Ska ta tid på hur lång tid det tar att ställa in utbetalningsspärren i morgon och se hur krångligt det är. Klarar jag det, så klarar nog de flesta det!

Får alltid restskatt, så jag ska lägga in överföringar ändå, så jag slipper att budgetera i efterhand.

Om jag inte pillar med kontot på 10+ år, då har jag troligen trillat av pinn och då spelar pengarna ändå ingen roll för mig.

Men måste maila dom igen, har fortfarande inte fått svar på frågan om Rot och kolonistuga utan taxeringsvärde. :see_no_evil:

3 gillningar

Tack för bra & intressant avsnitt! :slight_smile:

Hänger de här i tråden så man kan ställa en fråga till? (Typiskt kom jag på en när jag lyssnade) :roll_eyes:

Efter att ha skattat i några andra länder så år det för mig en fröjd att ha att göra med SKV. Man kan väl säga att det är viss (understatement) skillnad i attityd vid frågor, hur man ser sin roll (tex att SKV korrigerar om man missat något i beräkningen, till ens fördel), digitalisering mm. :+1:

1 gillning

En tanke mht skattekontot som sparkonto.

Är det en ökad risk för bankkris i Sverige om många privatpersoner/företag flyr från bankerna till skattekontot? Avkapitalisering a la SVB risk :thinking:

1 gillning