Denna veckan blir det inte bara ett utan två avsnitt. Vi hade Emelie och Jan på besök från Skatteverket för att prata om deklarationer, skatt och avdrag. Tydligen hade vi mycket att prata om.
Nedan följer några av mina insikter och guldkorn:
-
Det förmodligen viktigaste tipset - som faktiskt efter avsnitten även kom från min bror - är att använda Skatteverkets olika e-tjänster.
-
Allt för inkomstens förvärvande och bibehållande är avdragsgillt - jag har alltid haft det som rättesnöre i företagandet, men det gäller även privatpersoner. Något som jag helt missat, t.ex. kan man få avdrag för studier och vidareutbildning.
-
Skatteverket har ett avdragslexikon - istället för att gå på medias “70 avdrag att göra”, kolla Skatteverkets hemsida och deras avdragslexikon från A-Ö som innehåller alla avdragen, förklaringar och länkar till e-tjänsterna.
-
Vid försäljning av bostad finns det saker man kan dra av även om de gjordes för mer än 5 år sedan. Man skiljer “grundförbättringar” och “vanliga förbättringar”.
-
Skattekontot har idag en sparränta på 1.6875% men då den är skattefri motsvarar det ett sparkonto på en vanlig bank på 2.4%. Skatteverket ger idag alltså en bättre sparränta än de flesta storbanker.
-
Ovanstående tips är EXTRA relevant för dig som är företagare då det är jättesvårt att hitta säkra sparkonton för företagspengar med hög ränta.
-
Fler tips finns i transkriberingen.
Ett stort tack för den gångna veckan, och inte minst för alla de fina kommentarerna till förra veckans avsnitt om “De fem vanligaste sakerna vi ångrar innan vi dör”.
Många hälsningar,
Jan x2, Caroline och Emelie
PS. Tack för alla frågorna som ni skickade in. Tyvärr vara många av dem alldeles för specifika för att vi skulle kunna ta dem i avsnittet. Jan och Emelie rekommenderade att ringa in till Skatteverkets kundservice (eller chatta med dem) för att få hjälp.
Sammanfattning av avsnittet i form av en Instagram-karusell
Nedan följer några av höjdpunkterna från avsnittet i form av en karusell:
Följ oss gärna i sociala medier (instagram , youtube (framförallt våra shorts) , tiktok ) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.
Titta, läs eller lyssna på avsnitten
Samtalet finns som vanligt transkriberat på bloggen. Här hittar du den första delen:
Här har du den andra delen.
Du som gillar att titta på Youtube har de två videoklippen här på sidan. Poddavsnitten finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk . Du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.
Del 1 av 2: Använd någon av Skatteverkets 57(!) e-tjänster
Del 2 av 2: Skattekontot - ett underskattat sparkonto
PS. För tydlighetens skull. Ingen ersättning har utgått till någon part.