Dela upp tjänstepension mellan flera pensionsbolag

Hej forumet!

Håller på och ser över min tjänstepension, PA-KFS 09. Har hittills haft traditionell förvaltning hos två olika bolag, Alecta och KPA. Har nu valt Länsförsäkringar istället för alla framtida insättningar (80% LF Global indexnära och 20% Sverige indexnära).
Tanken är att flytta en del av eller hela hittills intjänade tjänstepensionen till LF. Började fundera på det här med diversifiering och fondbolagsrisk, speciellt då jag redan har en hel del hos LF genom Avanza.
De två andra bolagen jag har att välja på är Folksam och Futurpension. Folksam går bort då de har onödigt dyra fonder.
Futurpension har SPP Aktiefond Europa, SPP aktiefond USA och SPP aktiefond Japan som jag kan tänka mig, det blir dock mindre diversifierat än en globalfond. Det finns ingen vettigt prissatt Sverigefond. Avgiften för de tre tidigare nämnda är samma som hos fonderna jag har valt på LF.

Så frågan är om man ska sätta in allt hos LF, som har de bästa fonderna i mitt tycke, eller dela upp det på två bolag med tanke på fondbolagsrisken. Risken tror jag inte är speciellt stor men började fundera kring det här och tänkte höra vad det kan finnas för tankar kring det här där ute i cyberetern :slight_smile:

Vad är bolagsrisken med Länsförsäkringar?
Jag förstå att folk ser en risk i småbolag med en handfull anställda och som går kraftigt med förlust (typ Lysa). Men vad ska hända med gigantiska Länsförsäkringar?

1 gillning

Håller med, ser ingen anledning att dela upp tjänstepensionen för att diversifiera sig.
Om bolaget skulle gå i konkurs kommer någon annan inom samma tjänstepensionssystem ta över likviderna och placera vidare :slight_smile:

Ja, kommer att sätta in allt hos Länsförsäkringar. Det finns gränser för diversifiering också hehe.

Tack för era svar! :slight_smile:

1 gillning