Ju högre räntorna blir desto större chans för prissäkning bostäder och minskad utgivning av bolån, vilket lär stävja den monetära inflationen. KPI lär öka, men den monetära inflationen skulle likväl kunna övergå i monetär deflation.
Jag tror inte heller att riksbankerna kommer att göra speciellt mycket. Troligen höja mycket försiktigt och hålla tummarna, vilket också har sina risker.
Om inflationen beror på leveransproblem pga pandemin och kriget, kommer ens en räntehöjning ha någon effekt på inflationen? Jag tror att det är därför centralbankerna inte öser på med räntehöjningar utan är lite försiktiga.
Visst, nu jagar för mycket pengar för få varor.
Jag tror dock att en räntehöjning kan få avsedd effekt eftersom likviditeten minskar. Färre kommer att ta lån om räntan är högre samtidigt som bankerna kommer att bevilja färre lån p g a ökad kreditrisk.
Ja… men det kanske allra sjukaste är att vi har haft minus- och nollränta under flera år av brinnande högkonjuktur… för att inte tala om de 700 miljarderna som gick in i obligationsköp förra året för att till varje pris trycka ner räntan och hålla igång inflationen.
Det är nog sunt att lämna en extrem penningpolitik bakom sig. I grund och botten är det vettigt att pengar kostar nått. Sen hade det nog varit lämpligt att lämna den medans vi var i en stark högkonjunktur.
Du kan se det lite som att vi har haft gasen i botten i många många år och att vi nu diskuterar ifall vi eventuellt ska släppa litegrann på gasen.
Jag tror alltid att allt kommer bli sämre och får därför många positiva överraskningar när det inte stämmer.
Tror man på konjunkturcykeln så är det lätt att tro att vi är i ett överhettat läge då guld/råvaror går bra.
Det brukar följas av räntehöjningar och med fallande räntefonder och fallande börs, men när allt ser nattsvart ut sänks räntorna igen och långa räntefonder svänger upp, och sedan följer börsen med upp igen.
Av 6,1% inflation står ökade elpriser för 1,1%-enheter, enligt SCB. Elpriset har stigit med 34% på ett år, och det var högt redan då.
Alltså det höga hitte-på-elpriset som sätts på elbörsen. För det kostar inte mer att producera el i Sverige nu än för ett år sedan. Priset skjuter i höjden pga någon märklig idé att vi ska betala lika mycket som tyskarna bara för att en del av vår el exporteras dit.
Elproduktion måste väl ändå vara en del av varje lands infrastruktur som respektive land måste se till att ha tillräckligt av. Visst, det blir toppar och dalar i tillgång och efterfrågan och detta kan behöva jämnas ut över gränserna. Men då får väl import- och exportenergi säljas på en elbörs. Det är ju helt orimliga vinster som går rätt i fickan på elproducenterna med det system som vi har nu. Största producenten är statliga Vattenfall så vinsten går till staten, som en extra skatt skulle man kunna säga. Med elpriset på min senaste räkning så skulle staten nästan gå jämnt upp tack vare Vattenfalls ökade vinst även om man helt tog bort skatten på el inkl momsen. Och detta trots att Vattenfall bara står för ca 40% av produktionen.
Det räcker att auktionera ut överskottet. Helt orimligt att all el får det priset. Det måste finnas en koppling till vad elen kostar att producera.
Vid import borde elen säljas till det genomsnittliga produktionspriset. All el i landet kan inte få samma pris som dom få importerade procenten.
Jag vet att EU anser att el är en vara, vilken som helst. Det tycker inte jag.
Alltså du pratar emot dig själv. Det är ju överskottet som säljs och köps. Storleken på överskottet avgörs ju av priset.
Det går inte att ha kakan kvar och samtidigt äta den.
Tyskland kommer peka finger och sen klippa kabeln om de inte får både sälja och köpa.
Finns ingen som vill göra affärer med Sverige om de bara får köpa när Sverige inte vill ha elen men samtidigt tvingade att sälja när Sverige vill ha elen och Tyskland inte vill sälja.
Kanske hade varit lika bra. Och ha reservkraftverken kvar att köra vid behov. Tysk el är ju ändå gjord på fossilgas.
Som det är nu kan ju ett land tjata bort ett kärnkraftverk som ligger i dess närhet i grannlandet. Sedan gå till EU och klaga på att dom inte får köpa grannlandets ström. Och så får dom rätt hos EU och så kan dom snylta på grannlandets elproduktion utan att själv ha löst sin. Och driva upp priset även hos grannen.
Vem skulle det kunna vara…