Ja det här har retat livet ur mig också-Jag vill låna x antal kr.-Det går inte din lön är för låg.Men jag har ju mer tillgångar i värdepapper och dyl. än vad jag vill låna. -Det spelar ingen roll vi utgår som alla andra banker ifrån hur stor inkomst du har.-Jag har varit kund i den här banken i 50 år men nu får ni en mindre, det är inget hot, det är ett löfte.
Banken måste väl gå på inkomsten?
Annars kan man om man är kreativ be någon flytta över pengar, ta lånet och sedan flytta tillbaka pengarna.
Hej!
Här kommer en korkad fråga som jag grunnat på ett tag. Jag har två indexfonder (Avanza Global och Länsförsäkringar Global) som jag sparat i varje månad. Det har bara rullat på utan större reflektion ifrån min sida och nu har jag cirka 150.000 i Avanza Global och 250.000 i Länsförsäkringar Global. Blir det på något sätt sämre avkastning/ränta på ränta- effekt av att jag inte har allt i en och samma fond?
Tack på förhand!
Nej. Kapital K och avkastning r så har du i en fond efter ett år X(1+r) och i två fonder (X/2)(1+r) + (X/2)(1+r) = X(1+r)
Ja, det var ju glasklart. Men ändå rätt. Svaret är nej.
Om fonderna utvecklas likadant blir det precis som @CarlJohan visar ingen skillnad i ränta på ränta. Skulle fonderna utvecklas olika påverkar det ränta på ränta. Dock skulle jag inte ligga sömnlös över detta när det gäller de två fonderna du har valt. Även om de inte är identiska, så är de globala med bred riskspridning. Följande bild som funnits med i tidigare avsnitt, visar att valet av specifik fond inom tillgångsslag, i detta fall global indexfond, spelar mindre roll för utvecklingen än själva valet av tillgångsslag - aktiefonder, räntor, guld eller annat.

Vilken av dina två fonder som utvecklas bäst i framtiden vet vi inte.
I forumet, det här forumet, när jag skriver och vill ha med någons inlägg i mitt inlägg som ett citat. Trycker man inte då Svara och sedan på pratbubblan här i toolbaren där inlägget skrivs?
Det händer något skumt att när jag skickat inlägget ser det bra ut i två sekunder med citat, sen gör sidan en mini-refresh och citaten försvinner.
Nä.
Jag markerar texten jag vill citera och väljer sen Citat/Citera och då blir det så här. ![]()
Om det inlägg du vill svara på är det senaste inlägget i tråden, och om du antingen citerar hela inlägget eller inte citerar alls kommer forumkoden att ta bort markering att det är ett svar samt eventuellt citat. Jag antar att det är för att det du då svarar på ändå står alldeles ovanför.
Efter att ha sett en tråd här på forumet (Fonder med inriktning Ukraina?) där TS vill stödja ett visst land genom att investera i fonder som har ”anknytning till Ukraina” så undrar jag.
Stödjer jag direkt exempelvis ett företag som Tesla när jag köper en aktie, annat än att aktiepriset kan stiga, och i så fall hur flyttas pengarna från mig till Herr Elon?
Okej tack!
Du köper aktier på begagnatmarknaden om du handlar som vanligt på börsen, dvs själva företaget är inte inblandat.
Elon får inte del av dina pengar om du inte köper dina aktier av just honom.
Om man köper tex Ukrainafonder stöttar man väl inte just företagen direkt, men man hjälper ju till att hålla kurserna uppe så att den marknaden överlever i en svår tid.
Mvh Kroken
Det Kroken skriver är en sak som händer. Sedan kan det i sin tur skapa en kedjereaktion där pengarna som kommer loss köper andra aktier som frigör pengar till andra köp etc. tills man kommer till någon som kanske investerar i ett helt nytt bolag (start-up) eller annat som utvecklar landet.
Man kan även se det som att det kommer in utländska pengar till landet som ger möjligheter.
Baksidan är att aktierna får utländska ägare och framtida vinster går till utlandet.
Så huruvida det totalt sett är positivt eller inte är svårt att avgöra för mig. Finns säkert studier på detta där några forskare rett ut det.
Om ingen köper aktier på andrahandsmarknaden är ingångsinvesterarnas enda sätt att få ut sina pengar att avveckla verksamheten och sälja av maskinerna och materialet som företaget äger. Man kan se det som att man tar över stafettpinnen som finansiär av företaget och ser till att racet kan fortsätta när tidigare finansiärer vill ur loppet, vilket annars skulle inneburit kastad stafettpinnen och slut på loppet. Tesla behöver fortfarande sitt kapital och sina maskiner. Alltså stödjer man dem om man bidrar med det, även om man inte var med vid inköpen.
Att investera i en fond för en viss region eller branch är att se till att det finns mer kapital att investera i valda region eller branch. Det ger större möjligheter för företag där att få finansiering och utveckling.
Fick reda på av systerdöttrarna att numera betyder en bock rätt och kryss fel när man får tillbaka ett rättat prov i skolan. Förut var en bock fel och ett R rätt. När bytte man betydelse för bock? Det måste ju ske samtidigt överallt annars är det ju väldigt förvirrande.
Här kommer min dumma fråga. Jag sparar med 4-hinkarsprincipen men har insett att jag kanske missuppfattat hur principen är.
Är tanken att man ska fylla upp en hel hink först innan man börjar på nästa, eller ska man fördela sitt sparande över de 4 hinkarna varje månad?
Säg att jag har 10 000kr per månad att kunna spara undan, lägger jag de 10 000 i bufferthinkens tills mitt mål där är fyllt och sen rör mig till mellanriskhinken? Eller ska jag lägga typ 7000 i buffert, 2000 i mellanrisk och resten i lek och passiv hink?
Och om säg jag tänker köpa en bil, ska jag tömma min bufferthink först och börja om på den sen?
Vi hade tjafs på mitt jobb om det där, jag har alltid fått lära mig att en bock betyder rätt men alla andra hade tvärtom.
Nu leker jag inte med hinkar, men det är så jag uppfattat att det är tänkt.
Om du vet att du ska köpa en bil snart skulle det vara bra med ett separat spar för den på räntekonto med fria uttag tills det är dags. Buffert kan man ju se på lite olika sätt på. Jag ser det som en likviditetsbuffert. Så både oförutsedda händelser och för möjligheter där jag inte vill behöva ta från mer långsiktigt kapital. Så med det sagt, om din buffert räcker för att köpa bilen, kör på. Då skulle jag säga att fokus åter blir att bygga upp den till önskad nivå. Jag tror inte man “häller tillbaka” från andra hinkar. Det blir ineffektivt.
Fick phishing email och undrar hur dum man måste vara för att gå på bluffen?
avsändaren har domän i .be Belgien
De har problem med att betala ut 460 Euro och vill ha mina bankuppgifter.
Mailet kommer från “Kundcenter för privatperson”
(Edit: De påstår sig vara från Försäkringskassan)
Kan förstå att man inte reagerar på domänen, inte alla som kollar.
Sen kanske man inte reagerar på att det är kundcenter för privatpersoner (har de en för företag också???) …
Men 460 Euro borde väl trigga ALLA i Sverige.
Tänker jag fel?