Den stora tråden för ”dumma frågor”

Som en bekant påpekade, man skriver riktigt korkat för att vara säker på att endast de med störst potential att lura hör av sig. En snyggare bluff hade funkat på fler, men till priset av att många hoppar av längst med vägen och då bara blir slöseri med bedragarnas tid.

2 gillningar

Jag ser ofta på forumet när det diskuteras ekonomi i samboförhållanden att svaret ofta bara blir ”Gift er, då löser det sig”. Punkt. Ofta när det är barn inblandade så pushar man extra för detta.

Jag undrar helt enkelt: Vad är det som är så bra med äktenskap?

Nu menar jag ju såklart i kontext ekonomi, juridiskt osv. och inte kärlek och lull-lull :blush:

Enkelt uttryckt: Om ett par är gifta och någon av dem dör ärver den kvarvarande maken/makan allt, även om det finns barn. Särkullbarn måste dock lösas ut.

Är man bara sambo ärver man bara hälften och barnen måste lösas ut. Är barnen omyndiga kopplas överförmyndaren in.

I praktiken. Finns inga tillgångar spelar det ingen roll om man är gift eller inte. Finns stora tillgångar kan det bli svettigt för den överlevande.

Förvånansvärt många vet inte skillnaden.

7 gillningar

Så inget som är helt unikt med äktenskapet som inte kan ”lösas” med testamente?

Äktenskap säkerställer att det blir hälften var vid separation. Kan vara bra för att slippa diskussion om föräldrarledighet och inkomstsänkning mm. Testamente beaktar inte separation.

2 gillningar

Ah, just det, jag tänkte inte så långt!

Sambo har ingen arvsrätt.

1 gillning

Helt rätt!! Jag tänkte fortare än vad jag skrev. Förlåt! Jag menade givetvis ett sambopar som skrivit ett testamente sig emellan.

1 gillning

Jo - Om man har barn går det bara att testamentera bort hälften av sina tillgångar till sin sambo. Barnen har alltid rätt till den så kallade laglotten, oavsett vad det står i eventuellt testamente. Är man däremot gift får gemensamma barn vänta tills båda föräldrarna dött innan de får ut sitt arv. Det brukar kallas att makan/maken sitter kvar i orubbat bo.

2 gillningar

En dum fråga som fastnat i mitt huvud.

Vad händer med ens kapital om hela världens internet släcks ner? Mer än en kort period.

Tänker en AI-dator som får en mega bugg, gigantisk solstorm, ryskt datavirus som slår fel eller annat osannolikt.

1 gillning

Internet är ett kommunikationsvetktyg. Uppgifterna om dina tillgångar finns lagrade på en server någonstans. Du kan bara inte komma åt dessa under en period.

2 gillningar

Så om internet släcks ner, så får min bank åka manuellt till en serverhall och hämta mina uppgifter med en USB sticka? :see_no_evil:

Du jag jobbade i bank på 70 och 80-talen. Bankerna fungerade då med, trots att det inte fanns internet…

I bankverksamheten började man med internet först i mitten av 90-talet.

3 gillningar

Men då fanns lite fler bankkontor. Hur tror du man skulle lösa det idag, om internetbanken försvann?

De flesta kan väl ändå nå ett bankkontor inom en halvtimma. Att tappa sin internetbank ett par dagar tror inte skulle bli någon katastrof. Men självklart, det är givetvis inget som man önskar.

1 gillning

Menar mer om stora system slås ut globalt, vid till exempel stora solstormar. Kan kanske ta veckor att fixa. Men jag spånar mest.

Men vore bra att veta vad som händer vid ovanliga internetstörningar, över veckor eller månader.

Människan är mer anpassningsbar än vad man tror. Vid den stora bankkonflikten 1990 var Sveriges alla bankkontor stängda i närmare tre veckor. Det fungerade det med. Resultatet blev en löneökning på 9 procent.

Det är andra tider nu på väldigt många sätt. Samtidigt så löser sig allt till slut…

3 gillningar

Varför väljer Avanza att inkludera Portugal i sin Europaöversikt och inte t ex Spanien? Jag inbillar mig att Madridbörsen är större än Lissabon.

Vet någon?

1 gillning

Vet ej, men det var ju ett tag där det var väldigt förmånligt att pensionera sig i Portugal. Kanske relaterat till det?

1 gillning

Verkar knutet till courtageklass och tillgänglighet enligt Handla aktier i Europa från 1 Euro | Avanza

1 gillning