Tack boys - båda sakerna låter rimliga. ![]()
![]()
Nog är det rätt alltid. Men när dagen då det klistras upp ett namn till på brevlådan
och man vill att papperet om enskild egendom ska skrivas på, så brukar det ibland uppstå heta diskussioner.-Litar du inte på mig? plus ett par heta ord. Jag bor i en obelånad villa, har inga andra lån, en kapitalförsäkring på varje barn så där är jag ju helgarderad. Har en ganska stor pensionsförsäkring, en hygglig pension, diverse fonder och värdepapper. Hon hade en skuld om än så liten. Det var kul så länge det varade
Förstår exakt vad du menar.

Imponerande för det gör jag knappt själv nu när jag är nykter. Får inte fram någon edit-knapp så kan inte uppfatera. Borde stått: Kapital K och avkastning r så har du i en fond efter ett år K(1+r) och i två fonder med hälften investerat i vardera fond (K/2)(1+r)+(K/2)(1+r)=(K/2 + K/2)(1+r) = K(1+r)
Kisar man lite så ser X och K rätt lika ut så det är OK ![]()
Jag har en (dum) fråga. I flera poddar har jag hört uttrycket “lyncha” en aktie eller “lyncha” ett case. Jag begriper inte vad det betyder.
I min värld handlar lynchning om en folkmobb som tar lagen i egna händer och straffar någon/några de anser begått ett brott. Det kan ju inte vara vad poddarna menar?
Eller hör jag fel? Säger de något annat?
Mvh Kroken
Svårt att säga när man inte har en konkret formulering men kan det alternativt ha något att göra med Peter Lynch och att använda hans metoder för investeringar?
Ok, du kan vara något på spåren. Jag återkommer med ett exakt citat nästa gång jag hör det…
Testa att fråga de som använder uttrycket, de kanske menar något helt random. ![]()
Eller helt enkelt att aktien är värdelös och att man ev kan spekulera på nedsidan?
Från Börsspodden avsnitt 570, 18:55.
“Ett litet namnbytesförslag som du har lynchat fram”
Samma podd 19:04 “när jag är ute och reser, Johan, då lynchar ju jag”
I denna kontext verkar det ju betyda fundera eller komma på. Konstigt…
Det är helt i linje med vad Lynch är känd för. Gå ut i vardagen, affärer t.ex, studera hur folk och fä beter sig, vad de köper och var, och gör dina investeringsbeslut baserat på detta.
En dum fråga angående lysa som jag inte lyckats hitta svaret på på egen hand: kostar det mer att ha flera olika isk-konton på lysa jämfört med att bara ha ett?
Fattar att det är mental bokföring att ha separata sparanden för t.ex. pension, sommarstuga, resor osv, men skulle gärna ha det om det inte är så att det då blir mer avgifter pga fler konton.
Nej det kostar inte mer med flera isk
Gemensamt konto och bankkort hos någon av storbankerna: Ser det gemensamma kortet ut som det vanliga bankkortet hos samma bank? Tänker att det vore väldigt enkelt att förväxla korten isf om man har ett gemensamt och ett personligt.
Följdfråga: Billigaste alternativet för gemensamt konto med varsitt kontokort som jag har hittat är via någon av storbankerna (typ 30kr/person/månad), men det skulle kräva att jag och sambon bytte huvudbank. Finns det någon annan bra lösning för gemensamt kontokort och konto? Eller är det ett kreditkort som gäller för att få till det till ett lägre pris?
Har Handelsbanken. Bägge korten är blå men olika nyans och lätta att se skillnad på.
Om jag vill minska min risk lite på ett av mina Lysa-konton som en reaktion på den senaste veckans nedgång, vad händer om jag ändrar ett konto från 10/90% aktier till 100% räntor?
Vilka nackdelar finns? Om jag förstår det rätt kommer dippen synas först imorgon måndag på Lysa, och eftersom ombalanseringen gjordes i lördags så kanske detta är en dålig idé? Eller kan det vara en god idé om jag vill bromsa eventuell fortsatt nedgång?
Är fortfarande inte helt på det klara med hur Lysa fungerar
Att bilhandlarna ogärna tar kontanter förstår jag men jag förstår inte varför ett kortköp med ett svenskt kort skulle få en handlare att avstå från att sälja en bil och förstår heller inte vilken typ av administration eller extra kostnader som skulle kunna vara så betungande att handlaren säger nej. Köpte själv en beg bil förra året och handlaren tog gärna kort. Visserligen var priset endast 70.000 kronor men jag ringde banken i alla fall och fick beskedet att om bara handlaren har en kortläsare som kan läsa chippet på kortet så är det inga problem.
Procentsatsen som kortinlösenföretaget tar är nog ett av skälen. Vissa andra kortavgifter är också kopplade till ”omsättning”.
Så sammantaget blir det snabbt ganska mycket pengar för något som de nästa alltid kan lösa på annat sätt.
- Syns värdepapperskredit i kreditupplysning?
- Om man ansöka om bolån, måste man ge detaljer om sina värdepapperskredit?