Som andra sagt, imponerande övertalning! Men jag skulle, med risk för mothugg, vilja dra upp ett mellanalternativt. Inte för att alternativet med Clion är dåligt på något sätt, jag predikar ofta om att folk köper alldeles för stora(dyra) bilar.
Som du själv är inne och nosar på kanske något dyrare, typ opel astra eller liknande, kanske inte allt för gammal. För att om ni kommer från idén om en glc med motivation att det ska göras betydande långresor så är det ett stort kliv ned med en Clio, förstå mig inte fel, glc:n är helt onödig i min mening. Men försumma inte era behov helt heller; jag har bilat henom halva europa med en VW UP! och det gick finfint med 3 pers och packning. Men det är en betydande skillnad att gå upp till något som t.ex. en opel astra soprtstourer eller vw golf sportcombi som jag själv har. Detta utan att vara en oansvarig utgift vad jag tycker med avseende på era inkomster, besparingar och framtidsplaner; jag en inte helt olik situation och behov.
Ta som många andra säger här hänsyn till skatt, försäkring, och bränsleförbrukning, men ja inköp och värdeminskning kommer vara störst. Er ålder kan ha en betydande inverkan på kostnaden också där man kan vända en nackdel till en möjlighet. Jag tar min situation som exempel, jag köpte en mindre än 1 år gammal golf sportkombi ganska välutrustad som hade skakat av sig 60k från nypris, för 250k. Min initialaplan var att köpa en liknande men äldre för 150-170, men jag insåg att eftersom att jag är ung(26) så är en helförsäkring ganska dyr oavsett bil, en bil med vagnsskadegaranti(<3år) kan vara mycket billigare att försäkra, i mitt fall ca 600 kr/månad. Vilket mer än täcker räntan på ett lån på t.ex. 100k. Så sammanfattningsvis fick jag en “fräsch” bil med ganska förutsägbara kostnader i.o.m. Garantin och bränslesnål.
Kanske inte så konkreta råd, men ville nyansera diskussionen lite; det är okej att konsumera. Men ja bilen är i slutändan ett verktyg, där man kan klara sig på en minibil som en vw up!, men om behovet av en “finare” bil inte bara är en vanföreställning och man får ut något av det mer än att man vill synas i en fin bil så är det såklart okej att köpa något mer.
Avslutningsvis säger jag med glimten i ögat, att försvinnande få privatpersoner kan behöva mer bil än något jämförbart med “golfklass”, absolut inte något så vulgärt som en suv