Det gudsförgätna billånet - hjälp med bilköp

Hej, jag tar gärna emot input på hur ni skulle gjort givet följande scenario.

Bil ska köpas. Kostar ca 380.000kr. I familjen finns totalt 700.000 kr i besparingar. Om ca 4 plus år vill vi köpa boende, bor i hyresrätt nu, inga lån. En i familjen har ok lön, ca 30.000 kr efter skatt/mån.

Hur mkt skulle ni lagt cash för bilen versus lån? Vad är en okej ränta för ett billån?

1 gillning

Jag hade köpt mindre bil. Inte en chans att jag lägger hälften av mina pengar på en bil.

12 gillningar

Jag hade satsat stenhårt på att spara till kontantinsatsen till bostaden. Men jag bor också i en av de delar i Sverige där bostadspriserna är helt vansinniga. 700k insats och full belåning är inte något speciellt stort hus här.

Då hade ett bilköp i den klassen inte varit möjligt.

Men med det sagt var den en tråd här för inte så långe sen om billån, där det verkade finnas folk som hade grymt bra koll. Du borde kunna hitta den enkelt om du söker :slight_smile:

3 gillningar

Hur mycket behöver ni till handpenningen på bostaden? Hur mycket sparar ni idag varje månad till handpenningen?

Har ni någon bil idag som ni ska byta ut eller “lägger ni till” en helt ny bil?

2 gillningar

Sparar 6000kr i mån. Har ingen aning om vad vi ska köpa så har inte ens tänkt på handpenning. Bor i Uppsala och husen är svindyra… men inga konkreta planer ännu. Ingen panik då vi bor i en bra hyresrätt.

Vi äger ingen bil idag. Förstår att det är mycket pengar för en bil (mercedes glc suv). Sambon planerar långkörningar (typ Marocko, Spanien) och tycker att den är “nödvändig”.

1 gillning

Jag tycker ni bör ifrågasätta bilköpet - behövs den (verkligen)? Kan ni pruta på den typ av bil ni behöver (sikta på hälften av priset eller lägre)? Kan ni skjuta upp bilköpet tills ni köpt bostad?

Om ni kan försena/sänka det ni ger för en bil nu, eller helt undvika det, så kan ni hamna in en bättre situation senare när ni har huset och då ha råd med den bil ni vill ha.

Dessutom är det trisst om ni inte har råd med det boende ni vill ha senare bara för det står en 4 år äldre bil parkerad utanför dörren som vi det laget typ är värd hälften av vad ni gav för den.

Om ni är beroende av enbart en lön så är det definitivt ett no-no att köpa ny bil, med det enda undantaget om bilen är ett måste för den med inkomsten.

Sorry, säkert inte det ni vill höra, men bilköp är ren kapitalförstöring (om än trevlig sådan). I bästa fall används den max 5% av tiden och står och rostar/tappar i värde 95% av tiden. Som att investera på börsen fast tvärt om :slight_smile:

7 gillningar

Vad kostar skatt, försäkring, service och parkeringsplats för bilen? Hur många mil räknar ni med att köra per år (speciellt när ni tänkt bila runt i Europa)? Vad är det för bränsle och hur mycket drar den per mil?

Min gissning är att det kommer sluta med att ni inte kommer kunna spara mer pengar om ni köper den här bilen. Min gamla skruttbil med billig försäkring som rullar 1000 mil om året kostar ca 2000 kr i månaden.

Det blir antagligen inget boende. Jag ser inte hur ni ska få ihop kalkylen. På billån måste ni ha en handpeng på 20%, så då har ni kvar 620000 kr till boendet. Billånet blir på 304000 kr. Om ni tar lånet på 8 år med 5% ränta så ska ni punga ut med 3800 kr i månaden bara för själva bilen. Med tanke på hur dyr bil det är och hur mycket ni tänkt köra den så kanske du ska räkna med 4000 kr i månaden i driftskostnader. Då går ni back 1800 kr i månaden. Om fyra år har ni då ca 530000 kr att lägga på huset. Om ni blir beviljade bolån på 85% så kan ni köpa ett hus för 3,5 miljoner. Men då måste ni antagligen sälja bilen eftersom ni ju går back.

Jag kan redan höra motargumenten från någon som tror att han måste äga en lyxbil för att bila till Marocko. Ni får sätta er och räkna på det här ordentligt. Glöm inte däck och biltvätt. Om ni hittar ett sätt att prioritera på som funkar så visst. Men jag tycker precis som de andra att bilen verkar vansinnigt dyr.

3 gillningar

Strunta i den där bilen, köp en bättre begagnad Toyota för 20-30.000 och satsa på att bygga upp kapitalet istället. Ingen, och jag menar verkligen ingen, förutom ni själva bryr sig om vilken bil ni åker omkring i. Skulle inte ens lägga 1% av mitt kapital på en bil.

2 gillningar

Mercedes GLC är en dyr bil och den är inte speciellt stor. En vanlig mercedes C-klass kombi är lika rymlig men kostar mindre och drar mindre. GLC är hög och har högre liftmotstånd, ser kanske lite tuffare ut.

Har ni bra rabatt på mercedes? Jag jobbar på volvo och har därmed en bra rabatt på dessa, har ni något liknande? (Får man inte skriva på ett avtal att man inte får sälja bilen inom ett år så är det ingen bra rabatt)

Du skriver att bilen är nödvändig för att ni ska åka långa sträckor. Men jag kan säga som så, att en toyota kommer att gå att köra långt med med utan några problem.

Att köpa en nyare bil är så klart en prestige grej, man vill åka mercedes för att det är en “håll käften” bil. Men varför vill man köra en sådan bil om budgeten är tajt?

Hade faktiskt rekommenderat att köpa en några år gammal volvo. Man får mycket bil, det är ingen bil som man ser ner på (fattar att det är en viktig grej om man överväger en mercedes) och de är vanliga så verkstäder har liksom inget problem att reparera eller serva. Överväger ni en GLC för 380tkr så är det ingen ny bil så några nybilsgarantier kommer troligtvis inte att gälla ändå. Köp då en billigare bil

3 gillningar

Tack för alla svar! Impomeras även över den civiliserade nivån i den här gruppen.

Kommer ta dessa argumemt till förhandlingsbordet, blir nog en billigare bil helt klart.

5 gillningar

Hehe, jag har en Volvo S70 jag gav 5000kr för. Gått igenom 4 besiktningar och rullat från ca 20 000 mil till 30 000 mil nu utan några större reperationer ( 5-10 000kr om året, mest slitdelar). Tycker det är rätt billigt… :laughing:

Håller med de andra. Köp billigare bil, begagnat. Om ni inte har passion för bilar så är det mycket pengar för ett verktyg som ska användas i vardagen.

Hade definitivt köpt något begagnat och mycket billigare. Hellre köpa in sig i ett hus så fort som möjligt som med all sannolikhet kommer minst behålla/öka sitt värde samt ge er mycket mer livsglädje än vad ni åker i från punkt A-B. Bilen kommer bara dränera pengar från det som egentligen ger värde i livet.

I slutändan handlar det ju om prioriteringar. Vill ni lägga pengar på en fin bil ska ni såklart göra det. Bara man är medveten om att det kostar mycket och kanske gör att ni inte kan köpa hus, iaf inte det ni vill. Personligen skulle jag köpa hus före fin bil, men det är ju ett personligt val och det finns många som tänker tvärtom.

2 gillningar

Jobbat i bilbranschen i 20 år. Bilar är bland det dyraste (onödigaste…) som det läggs massor av pengar på. Brukar säga att det är livets NÄST STÖRSTA affär man gör. (efter hus) Har själv ägt över 100 bilar sen jag var 18år men då är det ett personligt intresse av att köpa/sälja bilar. Där det senaste 7 åren handlat främst om elbilar.

Vill ni ha en driftsäker och bekväm nyare bil kolla efter en 2-3år gammal med låga mil (<5000mil). Gärna en japansk/koreansk om det är driftssäkerhet ni söker. Driftsäkerhet innebär oftast även låga driftskostnader i längden.

Används bilen sällan/lite skulle det för många vara billigare att hyra de gångerna eller åka taxi…

För en normalstor bil får du räkna med 2500-4000kr/mån i totala driftskostnader inklusive bränsle, skatt och försäkring.

Vår lilla VW Polo (årsmodell 2010) vi haft i 5 år och köpte begagnad för 85 000kr med bedömt marknadsvärde idag på 55 000kr, har legat på 1 600kr/mån när jag räknar ihop allt utom ränta och alternativkostnad. (Kör bara 500mil/år med den) Då har vi ändå haft väldigt få reparationer, inte bytt några däck, den drar lite bränsle (0,55L/mil), inga parkeringskostnader osv.

Finns ju även många förmånliga privatleasing-erbjudanden idag för neremot 2000kr/mån. Observera dock att då tillkommer skatt, bränsle, parkering och ibland även försäkring. Så totalkostnaden blir alltså högre.

4 gillningar

Som svar på din fråga. Lånen hos de stora/vanliga bilhandlarna är faktiskt helt ok idag. Räntan brukar ligga omkring 2-5%. Bilen är dock säkerhet för lånet så då har du kvar fullt låneutrymme på bostaden. (I ert fall har ni kvar hela bufferten till framtida bostadsköp).

Sen brukar det ibland finnas möjlighet till prisvärd bilförsäkring och serviceavtal om man tar finansieringen genom bilhandlaren.

Ett tips är också att man brukar kunna pruta liiite på räntan. Särskilt om de inte har “kampanjränta” för tillfället. Kampanjränta brukar ofta senaste åren legat på 1,95%-2,95%. Dock är det då finansbolagen bakom bilhandlaren som kört kampanj så i regel inget den enskilda bilhandlaren kan erbjuda utan stöd från sitt finansbolag (Om de inte vill ta av marginalen på hela affären för att sponsra räntan)

I vissa extremfall kan det vara 0-1% ränta som kampanj men då är det helt enkelt att man vill promota/sälja bilen stenhårt utan att visa motsvarande rabatt på bilens pris.

Räntekostnaden på ett billån är i slutändan en väldigt liten del av totalkostnaden för att äga/köra en bil. Så andra faktorer (framför allt värdeminskningen) har avsevärt mycket större inverkan.

1 gillning

Återupplivar den här tråden lite, nu är vi inne på en billigare bil tack vare er hehe.

Är en nyservad, besiktad och fräsch renault clio på ca 9000 mil en dålig idé? För runt 70-80k.

Vad tänker ni om renault megane, peugeot 308, opel astra och liknande, för max 140k?

6 gillningar

Ställ dig frågan: vad finns det som motiverar en bil som kostar nästan dubbelt så mycket?

Eller vänd på det, om du hade fått någon av de dyrare bilarna eller den billigare + prisskillnaden i cash i handen, vilket hade du då valt?

Jag säger inte att något av alternativen är rätt eller fel. :slight_smile:

1 gillning

Jag vet verkligen inte :smiley:
Jag tänker att ett av de dyrare alternativen kanske kan löna sig om det är lägre körda mil, kamrem som är bytt, euro 6 diesel ist för euro 5 diesel, mindre risk för verkstadsbesök, automat, mer lättsåld osv. Men bilar är inte min starka sida tyvärr.

Hur fan snackade du ner honom från en GLC till en Clio? Med såna förhandlingsskills kommer du gå långt i livet. :smile:

Småbilar har sin charm. Peugeot 107 som jag hade ett tag var min favorit (det är samma bil som Toyota Aygo och Citroën C1). Den hade dessutom kamkedja så inget behov av kamremsbyte. Men man kommer in på territoriet att bilen faktiskt inte är lika användbar längre. Inga problem att köra en småbil genom landet, om än med lite mer vägljud. Men det är svårt att köpa möbler till exempel, eller dra släp. Själv har jag en kombi med dragkrok. En riktigt tråkig Ford Focus som klarar allt jag ska ha den till. Men såklart kan man fundera på då hur ofta det är funktioner man verkligen behöver? Exet som tog Peugoten har köpt sina möbler från en second hand som erbjuder hemkörning för 500:-. Och känner man någon med dragkrok kan man ju kanske hyra både bilen och en extra hand för priset av pizza och dricka.

Jag tycker det viktiga är att ni landat i att inte köpa lyxbilen.

Kamremsbyte kan absolut vara värt att betala kanske 5t extra för, eller vad det nu kostar för just den modellen. Men om ni hittar en bil i bra skick till rätt pris så är det ju något ni kan lämna in den för själva annars. Brukar kunna göras i samband med service så det blir inte speciellt jobbigt.

Dieselklasser får ni ju fundera på. Dels kolla upp skatteskillnaden, men också att klass 5 inte kommer få köra i dieselfria zoner nästa år. Det gör ju att värdet på en klass 5 sjunker snabbare när Stockholmarna inte tar i dem med tång. Fördel med det är att de kanske redan nu är billigare i inköp.

Automat eller manuell är bara en smaksak. Det gör inte bilen lättare eller svårare att sälja. Kanske värd några kronor mer med en automat men då är den kanske dyrare för er också. Med en svag motor kör jag helst manuell på grund av att man måste vara lite kreativ med växlarna. Min Peugeot 107 behövde jag växla ner till trean på motorvägen för att accelerera :slight_smile:

8 gillningar

Som andra sagt, imponerande övertalning! Men jag skulle, med risk för mothugg, vilja dra upp ett mellanalternativt. Inte för att alternativet med Clion är dåligt på något sätt, jag predikar ofta om att folk köper alldeles för stora(dyra) bilar.

Som du själv är inne och nosar på kanske något dyrare, typ opel astra eller liknande, kanske inte allt för gammal. För att om ni kommer från idén om en glc med motivation att det ska göras betydande långresor så är det ett stort kliv ned med en Clio, förstå mig inte fel, glc:n är helt onödig i min mening. Men försumma inte era behov helt heller; jag har bilat henom halva europa med en VW UP! och det gick finfint med 3 pers och packning. Men det är en betydande skillnad att gå upp till något som t.ex. en opel astra soprtstourer eller vw golf sportcombi som jag själv har. Detta utan att vara en oansvarig utgift vad jag tycker med avseende på era inkomster, besparingar och framtidsplaner; jag en inte helt olik situation och behov.

Ta som många andra säger här hänsyn till skatt, försäkring, och bränsleförbrukning, men ja inköp och värdeminskning kommer vara störst. Er ålder kan ha en betydande inverkan på kostnaden också där man kan vända en nackdel till en möjlighet. Jag tar min situation som exempel, jag köpte en mindre än 1 år gammal golf sportkombi ganska välutrustad som hade skakat av sig 60k från nypris, för 250k. Min initialaplan var att köpa en liknande men äldre för 150-170, men jag insåg att eftersom att jag är ung(26) så är en helförsäkring ganska dyr oavsett bil, en bil med vagnsskadegaranti(<3år) kan vara mycket billigare att försäkra, i mitt fall ca 600 kr/månad. Vilket mer än täcker räntan på ett lån på t.ex. 100k. Så sammanfattningsvis fick jag en “fräsch” bil med ganska förutsägbara kostnader i.o.m. Garantin och bränslesnål.

Kanske inte så konkreta råd, men ville nyansera diskussionen lite; det är okej att konsumera. Men ja bilen är i slutändan ett verktyg, där man kan klara sig på en minibil som en vw up!, men om behovet av en “finare” bil inte bara är en vanföreställning och man får ut något av det mer än att man vill synas i en fin bil så är det såklart okej att köpa något mer.

Avslutningsvis säger jag med glimten i ögat, att försvinnande få privatpersoner kan behöva mer bil än något jämförbart med “golfklass”, absolut inte något så vulgärt som en suv :wink:

4 gillningar