Distansarbete - hur ser nuläget ut?

Hade varit intressant att veta hur ni IT människor hanterar sekretess och företagshemligheter i hemmet?

Ställs det några särskilda krav från arbetsgivaren?

Eller måste ni då vara på jobbet?

Fram till GDPR och liknande så har IT varit en ganska lågreglerad bransch. Det krävs inte yrkeslegitimation som det gör för äldre yrken som t ex advokater, sjuksköterskor, taxiförare och elektriker.

Fördelen är att det har möjliggjort en otrolig innovation. Nackdelen är att saker som datasäkerhet ofta kommer in endast som en eftertanke. Både på kontoret och hemma.

Det är produktägarna och sälj som är de välavlönade “stjärnorna”/cheferna i de flesta organisationer. Deras önskningar blir utvecklarnas krav. Och på den kravlistan så skrivs aldrig “hög säkerhet” längst upp.

Det kommer in lite duktiga utvecklare eller chefer ibland som vill höja säkerheten och kvaliteten. Men deras säkerhetsrutiner brukar deaktiveras eller ignoreras av några utvecklare som tycker att deras arbete “störs”. Sen blir de de mest hyllade utvecklarna baserat på hur mycket de “producerar”.

Intressant! Arbetar i en större organisation med bland annat riskanalyser, och en risk vi ser som är hög är cybersäkerheten gällande att IT personal som arbetar hemifrån, där de arbetar med mycket sekretess etc etc.

Hur man eventuellt ska hantera detta

1. Vilken bransch jobbar du inom?
    IT
  2. Hur stor andel distansarbete är tillåten?
    100%
  3. Finns det någon logik i varför ni behöver vara på kontoret? Alltså arbetsgivarens logik här.
    Min arbetsgivare utgår ifrån att vi ska vara där vi är nöjdas och samtidigt kan leverera det som förväntas.
  4. Stämmer logiken?
    Tycker det stämmer extremt bra
1 gillning

Majoriteten av dataintrång i svensk brottsstatistik är poliser och läkare som kollar på journalerr och brottsundersökningar utan lagliga motiv. De flesta läckage av personliga uppgifter är kommuner som skriver personnummer direkt i e-post och skickar vidare externt.

IT får kanske dåligt rykte på grund av Hollywood, där folk hackar in i system på 10 sekunder.
Ett mer realistiskt scenario när IT gör något är att det tar 10 månader, blir två månader försenat och sedan ändå inte funkar.

2 gillningar

På de flesta företag så arbetar man på en laptop med full diskkryptering och ansluter till företagets interna nätverk via VPN. Eller tänker du risken att någon tittar in genom fönstret?

När det gäller sekretess så måste man ändå lita på personen, så det spelar ingen roll om dom arbetar hemifrån.

4 gillningar

Nej jag tänker ingenting, jobbar mer övergripande med frågorna och risken har inkommit av den egna IT avdelning.

Men även om risken finns så måste man ju hantera det som organisation, lagen tar ju inte hänsyn till hur mycket man litar på personen. Finns fall där folk jobbat på tåget, partner har sett sekretessmaterial etc etc.

Jag tror tex att försvarsmaktens IT personal inte kan jobba hemifrån hur som helst.

Försvarets IT-personal kan bokstavligen jobba från ett tält i skogen. De övar internationellt för att sätta upp ledningscentaler på kortast tid.

De har också bra säkerhet. Distansarbete kan vara en säkerhetsrisk, men jag tycker inte att man ska förutsätta för mycket.

2 gillningar

Detaljhandel.
3/2 - tre dagar kontoret, två dagar distans om man önskar
Kultur, samarbete.
Ja.

Vilka ”skarpa krav” var det st fick med? Det hade varit intressant att läsa om (arbetar själv statligt). Min uppfattning är att alla fyra parter inom staten (Arbetsgivarverket, Saco Seko och st) ställde sig positiva till hemarbete. Därför vore det intressant att veta vilka krav st drev, och fick igenom. Har medlemmar som går under st:s kollektivavtal större förmåner kring hemarbete än medlemmar i Saco och Seko?

Jag hittar ingenting på varken st:s eller motparten Arbetsgivarverkets hemsida kring hemarbete.

Arbetsgivarverkets hemsida

st:s hemsida

Inte heller när jag läser på Sacos och Sekos sida ser jag något kring hemarbete.

Sacos hemsida

Sekos hemsida

Så, fanns det något krav st drev kring hemarbete som skiljde sig åt gentemot de tre andra parterna? Har st-medlemmar som vill arbeta på distans någon fördel gentemot medlemmar i Saco och Seko?

Avtalsrörelsen 2023 för dig inom staten | Fackförbundet ST

Det handlar inte om att vara medlem utan om att höra till respektive förbunds avtalsområde. Det finns ganska många yrkesgrupper med olika tilläggsavtal och varianter. Skulle frågan vara one size fits all så vore allting enklare. Det brukar finnas facklig samordning när det gäller förhållandena inom samma bransch och/eller på samma arbetsplats. Hela den här strukturen är komplex.

Men inom staten kan vem som helst, oavsett yrkesområde, bli medlem i både Seko och st, medan Saco har ett examenskrav för att bli medlem.

Det är ganska vanligt att folk byter fack inom staten, så yrkesområdet har ringa betydelse där… Du som arbetar på ambassad har möjlighet att välja vilket fack du vill, alla har avtal inom staten. Däremot är det bara Saco som kräver ett visst antal akademiska poäng för medlemskap.

Varje förbund har varsitt avtal, Saco har ett tillsvidareavtal, medan st och Seko har tidsbegränsat. Det är små skillnader avtalen emellan, men löneförhandlingarna är olika. Saco har helt individuellt, st har någon hybridversions medan Seko förhandlar lönerna kollektivt.

Sen kan givetvis de olika förbunden göra lokala överenskommelser på respektive arbetsplats (där har jag inte heller noterat något som sticker ut från st i jämförelse med de andra).

Men min fråga kvarstår - vad är det rent konkret st åstadkommit på hemarbetesfronten i avtalsförhandlingarna? Finns det något som sticker ut i st:s avtal jämfört med Sacos och Sekos?

Ser ingen skillnad just där i jämförelse med Saco och Seko.

Det har inte åstadkommits något annat än ett löfte om att “förhandla vidare”. Detta var det jag lade upp innan och det är inklippt direkt från ST:s utskick. Inget kommer att “sticka ut”. Den här frågan är alldeles för central för att slarvas med. När det kommer nyheter kommer de sannolikt att ha gått igenom en omfattande hantering.

Ja, men jag upplever att st slår in öppna dörrar här. Alla fyra parter inom staten är ju FÖR hemarbete. Vad är det som de ska ”förhandla vidare” om? Trodde det var rätt spikat att hemarbete inom staten är här för att stanna?

Ja, det är det. Däremot finns massor av detaljer att avtala om, både gällande ramverket i stort och villkor för olika yrkesgrupper. Facklig verksamhet handlar krasst sett mycket om att räkna ören och sekunder. Det är inget skämt.

Jag undrar fortfarande vilka ”skarpa krav” st gick in med kring hemarbete. Är lite luddigt att de uttrycker sig så när det enda de fått igenom är att ”förhandla vidare”

I övrigt verkar inte st:s avtal skilja sig på någon avgörande punkt gentemot Sekos och Sacos mer än hur de arbetar vid lönerevisionen…

I länken finns de ”skarpa kraven” listade. Som sagt är den här frågan väldigt teknisk och spretig. Det är inget som går att lösa i ett övergripande avtal utan behöver processas mycket mer på detaljnivå. Frågan måste heller inte enbart handla om tid/omfattning utan det kan lika gärna vara frågan om arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljö hemma, försäkringar, olika grader av flexibilitet och helt säkert en rad andra detaljfrågor också.

Ja, så är det naturligtvis. Men ”skarpa krav” är nog en sanning med modifikation då det råder konsensus mellan de fyra parterna (Saco, Seko, Arbetsgivarverket och st)

Det här med skarpa krav är en marknadsföringsgrej, inte en återspegling av verkligheten. Sedan ska inte vissa förhandlares skicklighet underskattas. Då handlar det ofta om att tänka nytt och lyckas tänja på gränser snarare än att ”få igenom alla krav”. Det finns många outforskade frågor. Kan man lyckas få till något där som visar sig fungera så är det en framgång.

1 gillning

Entreprenad

För mig personligen och mina arbetsuppgifter är det fritt men se fråga 3.

En hel del möten som under pandemin lades via teams eller likvärdiga lösningar är numera tillbaka till att vara “vanliga” möten, och dom behöver man ju se till att vara med på.

Ja, jag skulle säga att möten i denna bransch bäst förs öga mot öga, då det är mycket enklare att göra sig förstådd och få till bra diskussioner.

Min personliga åsikt är att produktiviteten går ner ju mer jag arbetar hemifrån, det är lätt att göra nåt emellan etc..etc..