DNB Global Indeks

Hej,
Varför har just DNB Global Indeks haft en mycket sämre utveckling jämfört med andra globala fonder som t.ex SPP Aktiefond Global?
Och kan det vara bra läge att omplacera DNB Global Indeks mot andra globala fonder?
Tack för hjälpen
Mvh
Andrea

Hej Andrea!

Dom två fonderna har lite olika innehav, t.ex SPP aktiefond global har 54% USA och DNB Global Indeks har 64%. Dom verkar också skilja i tidpunkter för rapportering av förändringar i fonden, alltså hur ofta du ser utvecklingen på fonden skiljer sig hur ofta dom visar den. så därav kan det se lite konstigt ut i graferna.
Men stora skillnaden som gör att dom inte helt följer varandra är att innehaven skiljer sig lite.

Hej Robin,

Tack för ditt svar!
Kan det vara en bra idé att behålla båda, eller föreslår du att jag satsar antingen på SPP eller DNB? I så fall vilken ”borde” vara bäst?

Tack för hjälpen
/Andrea

Det blir inte så mycket mer riskspridning om du har båda, men visst, det är inge negativt med att ha två stycken fonder, kan bara kännas rörigt :slight_smile:

Jag hade tagit DNB om jag hade valt en.

DNB Global Indeks A går fortfarande vid mitten av augusti dåligt. Det kanske beror på NÄR innehavet köptes, men för min del ser det dåligt ut. Finns det förhoppning att denna fond vänder och börjar gå plus inom en framtid?