Hej,
Sugen på att köpa lite ZPRV men tvekar lite och funderar på om det är kasst nu när kronan är svag mot euron? Eller är det en försumbar “extrakostnad” ? Andra nackdelar med ZPRV? ( har inte hittat ngn fond med liknande inriktning)
Tänkte du enbart köpa svenska aktier annars? Att ZPRV handlas i EUR spelar inte egentligen någon roll utan det är i vad de underliggande värdepapperna handlas som är relevant för valutaeffekter. ZPRVs underliggande innehav handlas alla i USD så det är den valutan som är relevant.
Personligen gör jag en modest tilt mot svenska innehav just nu dels med tanke på att SEK är ganska svag samt att även svenska börsen har gått något sämre så har förhoppningsvis något högre förväntad framtida avkastning. Har gått från cirka 20% exponering mot svenska marknaden till strax över 30% så inga extrema bets. Därmed fortsätter jag även köpa en kombination av developed markets samt emerging markets ändå.
Tack för utförligt svar. Nej, jag är ute efter US small cap och gärna med värdefaktor, har en del svenska småbolag redan. Trodde jag fick “mindre etf för pengarna” när SEK tappat mot Euron som den handlas i…men kan gladeligen erkänna att jag är dålig på att förstå konsekvenser av valutaförändringar.
Fonder har ju typiskt väldigt lite kontanter och största delen ligger i underliggande innehav. Så när du köper ZPRV så köps direkt motsvarande andel innehav av amerikanska småbolag.
ZPRV kostar i skrivande stund runt 53.5 EUR, men dess värde i EUR bestäms av underliggande innehavs värde i USD samt växelkursen EUR/USD. Så egentligen är denna andel värd runt 56.5 USD för närvarande. Båda innebär alltså cirka 592 SEK.
För att summera: Innehaven prissätts i USD → Fonden prissätts i EUR vilket beror på växlingskurs EUR/USD → Du handlar fonden för EUR som du växlat från SEK, alltså med växlingskurs SEK/EUR
Ditt värde i SEK kommer bestämmas av innehavens värde i USD samt växlingskursen SEK/USD.
Stort tack! Har jag tolkat det rätt att valutarisken i en ETF (Oavsett valuta den handlas i) mao inte är större än i en fond givet att de underliggande innehaven är de samma (eller iaf handlas i samma valuta)?
Ja, i princip så. Du får ju däremot antagligen en lite mindre förmånlig växlingskostnad av din nätmäklare än vad fondbolaget får. Det är dock relativt små effekter om man inte köper/säljer ofta.