Eget aktiebolag vid sidan om anställning hos big 4

Tjabba!

Jag är inne på min sista termin på Civilekonomutbildningen och har redan blivit erbjuden en tjänst som revisorsassistent på ett av big 4.

De förklarade under intervjun (gjorde även praktik där) att perioder kring årsredovisning och bokslut (Jan - April) kräver övertidsarbete och att dessa timmar antingen kan tas ut i lön eller semester, företrädelsevis under sommaren. Nu till mina funderingar.

Jag har sedan 1 år tillbaka ett aktiebolag som utför jobb i en helt annan bransch. Detta är en bransch som jag sedan tidigare har stor erfarenhet av och förra årets resultat landade med en vinst på 223 000 kr netto.

Ska tillägga att jag inte tog ut någon lön från bolaget föregående år. Den verksamhet som utförs i bolaget sker under en begränsad period om året. Totalt ungefär 35 arbetsintensiva dagar under Juni och Juli månad.

Min tanke är att fortsätta med denna verksamhet även under mina år som revisorsassistent och att ta ut mina intjänade övertidstimmar från året som ledighet under sommaren. Pratade lite löst med några på kontoret som sa att de var lediga totalt 8 veckor förra sommaren med komptid + semester.

Mina frågor är:

• Tror ni att arbetsgivaren kommer ha sypunkter på att jag är verksam i ett annat aktiebolag?

• Vad har ni för erfarenheter av möjligheterna till att ta ut övertid i semester på sommaren?

• Ser arbetsgivaren hellre att man tar ut övertidsersättningen i kr istället för ledighet under sommaren?

Påverkar det mina chanser till eventuell befordring, löneökning mm? Ska också tilläggas att jag inte ser min framtid inom revisorsyrket utan är till mestadels där för erfarenheten. Siktar senare på typ. Controller, ekonomichef, ekonomiansvarig mm.

2 gillningar

Detta måste väl vara ok, inget jag hade flaggat med för chefen utan bara kört på och försökt få övertiden i ledighet.
Det ger dig ev en enorm fördel att istället för att ta övertiden som lön och hamna över brytpunkt kunna slippa 50% skatten och bygga kapitalet i ABt istället. Sen kan du ta det som utdelning eller bygga buffert i ABt.
Gör liknande, funkar bra :+1::blush:

Bäst att köra med öppna kort i min mening. Det händer att anställningskontrakt innehåller klausuler om att annat arbete ska godkännas. Jag har haft sådana regler.

Sen ändras också lagstiftningen men allt är såklart en tolkningsfråga. Se tex artikeln nedan och citatet.

Har man inget att dölja tycker jag det är bäst att vara öppen med det och ta diskussionen

Arbetsgivare behöver inte, trots införandet av den nya bestämmelsen, acceptera att dess anställda har en parallell anställning om den andra anställningen är arbetshindrande, konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada eller på något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet. Föreligger något av dessa tre fall behöver arbetsgivaren inte acceptera att dess anställda har en parallell anställning.

3 gillningar
  1. Ditt anställningsavtal kommer med största sannolikhet innehålla en klausul om att du inte får driva egen verksamhet/ta andra anställningar mm utan godkännande.

2. Juni är en rätt hektisk månad. Det är svårt att ta semester då. (Om du inte arbetar specifikt mot noterade bolag)

Jag hade pratat med min chef kring detta.
Det händer också att din arbetsgivare gör avstämningar mot Bolagsverket för att se vilka anställda som sitter i styrelser/äger bolag mm. Så bättre att förekomma än att förekommas.

2 gillningar

Juni-juli, är inte maj,juni och halva juli årets mest hektiska period för revisorer?
Mina revisorer jag har haft genom åren har alltid kört maxat, sena kvällar varje dag, maj tom mitten av juli. Sen tar de semester.
Som assistent på en b4 tror jag du kan få det svårt att ställa villkoren att inte jobba just den perioden.

De får väl ha vilka synpunkter de vill men vad som faktiskt gäller borde väl någon tämligen utbildad förstå att man läser i anställningsavtalet.

Att man inte får driva en annan verksamhet står i de flesta avtal, vissa avtal inkluderar även en överlåtelse av IP till nya arbetsgivaren (skrattade dubbelt när jag läste det) men så är verkligheten.

Jag skulle verkligen inte fundera i de tankebanorna utan att läsa ditt anställningsavtal. Om din bisyssla är så viktig för dig kan du försöka få en sådan formulering i ditt avtal, det är fullt möjligt, men med tanke på din ålder kommer de nog välja någon annan…

1 gillning

Välkommen till forumet @Dancingqueen !

Jag håller med @jfb att jag hellre hade spelat med öppna kort och sedan varit tydlig med att ta hand om deras farhågor.

Man kan även vända på det - om de INTE skulle tillåta det, är det verkligen en arbetsgivare man vill vara hos?

1 gillning