Eget kapital till fördel vid lånelöfte?

Hej!

Jag har en summa på drygt en halv miljon kronor som ligger på sparkonto hos min bank. Dessa pengar kommer jag förhoppningsvis ha som kontantinsats till hus inom 1-2år.

Funderar på att flytta över pengarna till ett sparkonto med en ränta på 0.70% rörligt för tillfället. Min fråga är då:

Kan det påverka mitt lönelöfte negativt om jag inte har mina sparpengar hos banken? Får man låna mindre pengar eftersom dom inte kan se mitt sparkapital? Eller kvittar det om man har “visat sig duktig och sparat ihop en större summa pengar”?

Mvh J

Jag har nyligen fått lånelöfte men ingen av bankerna jag frågade var negativa till att mina sparpengar fanns hos Hoist (bank med hög ränta). I mitt fall var två banker imponerade av sparkapitalet. Dock när jag fyllde i lånelöfte på nätet så gjorde det ingen skillnad, mitt tips är att du får en kontaktperson du kan mejla eller prata med som ser helheten.

Att flytta dina pengar visar snarare på att du är en medveten konsument som gör bra val, kan också hjälpa dig vid förhandlingen av räntan.

Lycka till

/Alex