Dagens avsnitt tar avstamp i min terapuets kommentar till mig som lät så här:
Jan, du försöker lösa ett problem som inte finns på ett sätt som inte går.
Därefter kom vi in på hur jag i mitt liv hela tiden försöker bygga ett fort för att försvara mig mot någon okänd händelse i framtiden. Det började när jag var student då jag hade en fin liten palisad och det kändes superbra. Sedan insåg jag ju att en palisad kan man ju ganska lätt komma förbi. Då började jag bygga stenmuren. Därefter kom vallgraven, skyddet mot kanonerna, innermuren för att nu på sistone ha typ luftvärn och rymdlasrar.
I grunden handlar det ju om min ekonomiska oro. En oro som @MoaD så fint (och tyvärr sant) uttryckte det vid ett tillfälle:
Ekonomisk oro handlar inte om pengar. Ekonomisk oro handlar om en rädsla för framtiden.
Så veckans avsnitt är ett avsnitt som är diametralt annorlunda mot förra veckans avsnitt med de två brittiska professorerna. Det blir ett avsnitt som handlar om mina samtal med Bertil, min terapeut. Det blir ett samtal om känslar, rädslor, oro och att ha otur när man tänker.
Lite som jag skriver i introduktionen så handlar RikaTillsammans för mig och @carolinebolmeson om både hjärta och hjärna. Det är därför loggan faktiskt har både ett hjärta och ett dollartecken. Så denna veckans avsnitt blir ett typiskt hjärta-avsnitt. Jag inser att det inte kommer att falla vissa i smaken, men jag tänker att så får det vara.
Men jag hoppas att det skapar värde, för många av de sakerna som vi pratar om tror jag faktiskt kan göra skillnad. Om kanske inte för dig, så kanske för någon du känner. För jag vill ju ogärna tro att jag är den ende som tänker kring:
- Att bygga ett ekonomiskt fort
- Att naturen strävar efter balans i relationer
- Att man är påverkad av sina föräldrars rädslor / känslor
- Att skilja på fara och rädsla
- Att livet skulle bli rikare om man tillät sig själv njuta mer
- Att ta vara på glädjen här och nu
- Att saker man inte pratar om blir spöken i garderoben
- etc.
Det ska bli spännande att läsa vad ni tycker och tänker. Lite läskigt ska jag villigt erkänna att det är, särskilt när det är ett personligt avsnitt på denna nivån.
Tack för den här veckan,
Jan (och @carolinebolmeson så klart)
Instagram-sammanfattningen avsnittet
Nedan följer några av höjdpunkterna från avsnittet i form av en karusell:
Följ oss gärna i sociala medier (instagram, youtube (framförallt våra shorts), tiktok) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.
Titta, läs eller lyssna på avsnittet
Samtalet finns som vanligt transkriberat på bloggen:
Du som gillar att titta på Youtube har hela videon överst på sidan . Poddavsnittet finns där poddar finns, men du kan lyssna i webbläsaren via följande länk:
Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk - du bör även ha fått det som utskick via Patreon , med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.