Ekonomiskt oberoende, investera miljoner

Hej! Jag har samlat ihop ett stort kapital som gör att jag rimligtvis kan leva gott på avkastningen resten av livet om den landar på en 7-8 %, men jag är osäker på hur jag ska investera pengarna, jag har tidigare haft pengarna i enskilda högrisk aktier, men har nu läst på bloggen om 4 hinkar, globalportföljen och lysa, och då jag inte lyckas hitta hur jag ska investera i globalportföljen etc, funderar jag på om det bästa /enklaste vore att placera allt i lysa m 3 konton ett 90/10 aktier/fonder ett 60/40 och ett 20/80 eller har jag missat nåt, vill inte göra fel nu när det är så stora summor…

Det är en bra modell att stegra upp risken per tidshorisont.

Tänk bara på att 20/80 portföljen på lysa låstes för uttag i mars pga dålig likviditet. (Eller egentligen spiltan räntefond)

så akuta pengar för närmsta 1-2 åren bör vara på sparkonto. Och lägsta riskportföljen kan man ha pengar för år 2-5 tex. Sen 60/40 för år 6-10 tex

Med de belopp det låter som att du har att investera så bör du prata med en professionell oberoende rådgivare. Här kommer du få svar från några som tycker amerikanska högriskfonder är bäst för att de gått bra senaste halvåret, precis som sådana som rekommenderar 100% guld, att stoppa stor andel av dessa pengar på bankkonto, och så klart allt däremellan. Och du vet fortfarande inte vad du ska välja.

De flesta kommer nog dock hålla med om att du nog vid det här laget inte borde ha enskilda högriskaktier. Du bör övergå från wealth creation till wealth preservation.

Vid dessa belopp har du råd att betala några tusenlappar till en bra rådgivare - som ska vara OBEROENDE (inte fristående eller något annat påhitt).

1 gillning

Så här har LYSA avkastat hittills i år:

LYSA 90/10 -3,8 %

LYSA 60/40 -2,4 %

LYSA 20/80 -0,6 %

I snitt ca minus 2 %. Finns det något bra alternativ förutom högriskaktier, som du verkar ha nu. Ja det finns det.

1. Sätt av vad du behöver för kortsiktiga utgifter de närmast åren på ett bankkonto så du är säker på att inte behöva sälja värdepapper
  2. Fördela resten på 40 % stora svenska investmentbolag, 40 % på några bra globalfonder, 10 % på småbolagsfonder och återstående 10 % på tillväxtmarknadsfonder
Låt oss se vad det skulle avkastat hittills i år.

Svenska investmentbolag, Investor: 13 %

Globalfond, MS Invf global: 36 % (Om du är mera försiktig och väljer en global indexfond minskar den totala avkastningen till hälften).

Småbolag, Länsförsäkringar småbolag: 39 %

Tillväxtmarknad, MS Invf Asia: 31 %

Sammantaget 0,40,13 + 0,40,36 + 0,10,39 + 0,10,31 = 5,2 + 14,4 + 3,9 + 3,1 = 26,6 %

Det finns förståss många alternativa fonder och bolag i del olika kategorierna att välja på. Ovanstående är bara några exempel. Även procentsatserna är bara exempel, som inte är heliga.

Övervikt på Sverige. Ja, men varför sprida ut på hela världen när Sverige är det bästa landet på jorden?

Risk då? Vill du inte ha risk så sätt in rubbet på ett bankkonto. Det har hittills i år givit mer än LYSA.

Men att köpa fonder och aktier just nu när börsen står högt är inte så smart. Fördela ut dina köp över flera år. Att sälja är däremot ett bra tillfälle nu!

Låter det komplicerat? Då ska du nog anlita en oberoende proffsrådgivare som kan hjälpa dig. Det är inte fel att fråga ytterligare någon för att få en second opinon. Det kostar några kronor, men du verkar ju ha gott om dem, så det är fel att spara där.

Tycker Sverker rekommenderar bra investeringar men lite Obs för att avkastning senaste året inte betyder någonting. TS ska ju ha avkastning resten av livet.

Sverkers portfölj har säkert varit bra, men han följer en annan strategi för en annan blogg dom kräver att man är aktiv.

denna bloggen lär ut en passiv strategi som man inte behöver övervaka och som i de flesta fall är ”tillräckligt bra” för att uppnå målen

om du är beroende av att få mer avkastning än 7% per år får du spara mer helt enkelt eller då köra en aktiv strategi som Sverker

OBS Sverker föreslog också att man skulle sälja halva portföljen nu inför valet.

Kan vara värt att ha med i beräkningen när man väljer strategi

Ralle

Det verkar som om du anger begränsningarna för den här bloggen. Är du bloggägare som har mandat för det?

Om inte så tycker jag du ska lugna ner dig lite och inte försöka styra vilka frågor och kommentarer som är tillåtna att ta upp här på Rika tillsammans!

Emelie

Att sälja före valet varken vann man eller förlorade man på. Sålde man någon vecka innan valet och köpte tillbaka nu efter så står man i princip på ± 0. Men det kunde ha blivit annorlunda. Nu verkar det som att börsen nog inte kommer att gå ner utan tvärtom kommer att gå upp de närmaste månaderna (säger förståsigpåarna, jag vet inte).

Om du vill vara lat så kan du ta Brummer Multistrategy x2 hedgefond. Den har nästan 20 års historik och har nog snittat 5-6 % per år under den tiden. Det är en dyr fond och man betalar för en enorm riskspridning och att experter sköter om det åt dig.