Elpriser i vintern 2021/2022

Jag är glad att jag hann binda elpriset på 50 öre Stocholm augusti 2021. Ni som har kvar rörligt, hur länge vågar ni ligga kvar rörligt?

Ser att snittpriset är 271 öre i morgon.

1 gillning

Det drabbar ingen fattig :wink:

Ne men lite mer seriöst, bor i lägenhet så kostnaden är fullständigt försumbar jämfört med andra saker. Över tid så kommer det antagligen löna sig med rörligt. Trots i någon mening en kostnadsförsäkring man köper vid fast pris.

6 gillningar

Använder bara runt 700kwh så jag lägger inte så mycket vikt på det.

1 gillning

Jag kör svalt inomhus varannan vecka, när jag är ensam hemma. Jag vet inte vad jag ska tycka eller tänka än. Verkar detta bli “normalläge” hjälper ingen bindningstid i världen.

Jag har alltid gjort av med lite el, men det här lär ju märkas såklart.

1 gillning

Har bundet på 42 öre. Det sägs ju alltid att rörligt är mer förmånligt men jag betalar hellre ett par öre för mycket om det ska vara så, för att slippa just såna här toppar. Tänker att det man eventuellt tjänat in på att ha några öre lägre för rörligt pris tidigare snabbt äts upp om priset går upp till 271 även om det blir relativt kortvarigt.

1 gillning

Många elhandelsbolag har ju börjat flagga för att man slutar med fast pris. Är ju bara att gratulera er med bundet pris.

271 öre är ju till och med billigt med Skåne-priser mätt. :flushed:

3 gillningar

Nackdelen med Tibber och fördelen med medelvärdes pris är ju att man slipper bry sig om dom topparna :innocent:

Blir det en timme där ni övar Earth hour?

3 gillningar

I och för sig. Själv funderar jag på när det lönar sig att åka iväg och spara på det. Typ om vi förbrukar 5000 kWh i december och priset är 4 kr så är det 20 000 kr. Sedan kommer det ju inte nollas men ändå. 20 000 kr är ju inte en oväsentlig summa. :thinking:

1 gillning

Intressanta artiklar på ämnet, från den ständigt aktuella blogggrannen Cornucopia (för övrigt vorde kanske Lars W en kul gäst att bjuda in, @janbolmeson?)

Norge stryper effekt till södra sverige för att sverige inte riktigt tycks följa reglerna:

Och som ett brev på posten *:

För vissa tycks fenomenet att det är klart och vindstilla samtidigt, dvs både kallt och lite vindkraft samtidigt, inte riktigt sjunka in.
Eller att man fortsatt envisas med att hävda att vi har ett överskott på el (förvisso sant på aggregerad nivå, men eftersom vi inte kan flytta elen från norr till söder pga eftersatt elnät hjälper det föga…) samtidigt som vi när det i september inte ens var varmt behöver dra igång det oljeeldade kraftverket i Karlshamn för att inte elnätet ska gå ner.

Om vi behöver elda i oljekraftverk för att elen ska räcka att ladda elbilarna kan man både ifrågasätta miljönyttan och hur långt politikerna egentligen tänker. Det får mig osökt att tänka på en av Tibbers senaste reklamfilmer:

* “Som ett brev på posten” gäller ju inte riktigt längre med Postnord, precis som att “Går som tåget” inte riktigt gäller för SJ längre. Om några år kanske vi skojar om hur det var bättre förr när det fanns el i eluttagen.

8 gillningar

Oanmäld elavbrottsövning med fru och barnen kan ju annars vara nyttigt.

Man får bara vara lite diskret när man slår på huvudbrytaren igen så de inte misstänker nåt :innocent: .

Annars kommer morgondagens elpris inte påverka mitt liv överhuvudtaget mer än att jag kommer svära lite på dagens regering när elräkningen kommer.

Jag ser rörlig pris kontra fast pris diskussionen på samma sätt som diskussionen om räntefond eller aktiefond är bäst sparande. Finns fördelar och nackdelar med båda alternativen…

4 gillningar

Och värre kan det bli om detta fortfarande är aktuellt med tanke på att MP lämnade regeringen.

2 gillningar

Vi hade relativt god balans en gång i tiden med vattenkraft i norr och kärnkraft i söder.
Det kan fortfarande bli värre dock…

7 gillningar

Årets julklapp:

:joy:

3 gillningar

:rofl: Jag gillar hur du tänker. Man får ta cykeln till jobbet, duscha där, äta kallskuret, bygga bivack i trädgården etc.

Förra säsongen gjorde jag av med mest i januari. Men inte ens de 1400 kWh hade tagit mig så långt på en resa.

3 gillningar

Inte omöjligt att elpriset går över 1000 öre någon timme i vinter. Blir det riktigt kallt december till februari lär många få en otrevlig överraskning när elräkningen kommer.

Ser ut att bli -2 (dag) till -8 (natt) de kommande 10 dagarna i Stockholm.

1 gillning

Enig! Jobbade på Vattenfall på slutet av 90 talet. De gamla rävarna där varnade för detta redan då. Infrastruktur har en tendens att fungera, fungera, fungera …. Och sedan inte!

Våra politiker har varit inlåsta mellan att sänka koldioxidutsläppen, inte bygga ut vattenkraft och lägga ner kärnkraft i årtionden.

Så kommer vind och sol som alternativ men man verkar helt ha missat skillnaden mellan energi och effekt tillskott. För att ha effekt tillskott så måste det finnas en knapp där man kan ta ut kraft när det behövs.

Om man åtminstone för en 10+ år sedan hade satsat på ellagring så vi kunde utnyttja sparad sol/vind kraft så hade det kanske fungerat.

Allvarligt oroad för hur vi ska lösa elen. Ledtider på lösningar brukar vara 5-10 år så det är dax att snabbt klura ut något. Typ nu :slight_smile:

2 gillningar

Elförbrukningen de senaste tre dagarna kostar mig lika mycket som resten av november enligt Tibber. Nästa vecka blir temperaturer mot minus 15 så värre lär det bli i december.

Men jag tänker så här:
Det gör självklart ont att se sådana elpriser men i den här takten kommer väldigt många får stora problem i sin hushållsekonomi med skyhöga elräkningar så någon lösning måste komma. Annars väntar personlig konkurs eller vi börjar värma upp våra bostäder med naturgas som större delen av Europa.

2 gillningar

Helt enlig. Först “tokhandkar” folk julklappar. Novemberräkningen som kommer i mitten av december blir inte så blodig. Däremot räkningarna i januari, (December) februari, (Januari) Mars (Februari)

Får vi också en kall mars månad så blir det 4 enorma fakturor i rad.

1 gillning

Jag tror många nyblivna husägare som just nu redan lever på gränsen i sina toppbelånade bostadäder nu åker på en käftsmäll under vintern.

Men det ãr bra att det nu drabbar norrlänningarna också. Borde leda till ett starkare stöd åt regeringen att detta problemet måste lösas så snart som möjligt.

Tror du att regeringen bryr sig ett dugg om Norrland? Om de löser problemet gör de det för att i SE3 och SE4 är priserna på kritiskt nivå. Om jag har förstått rätt finns helt andra anledningar till att priset har stigit nu även i SE1-2 (nämligen att det inte blåser och något som har att göra med is i dammar)

1 gillning