Emerging Markets vs Frontier Markets

Hej!

Har inte hittat så mycket information angående detta på forumet så startar en ny tråd. Annars får någon gärna peka mig rätt.

I en annan blogg jag följer så tar bloggaren upp huruvida man borde ha EM eller FM i sin portfölj. Så klart svårt (omöjligt) att sia om framtiden men tyckte hans argument var vettigt ändå.

Så min fråga blir egentligen;
Har någon av RikaTillsammans-portföljerna med FT på något sett eller borde man så köpa en separat fond om man tror på konceptet?

Hittat ett fåtal och avgifterna är ju såklart hutlöst dyra :slightly_smiling_face:

Länk: Cornucopia?: Frontier markets - gränsmarknaderna är det nya Emerging markets/BRICS

Mvh
E

1 gillning

Jag hade gärna haft en liten gnutta FM men pga avgifterna så har jag avstått.

Däremot har jag EM i mina portföljer men väljer då en indexfond.

1 gillning

Frontier Markets är typ 1% av den globala börsmarknaden, indexfonderna (ETFer) är dyra och ivarjefall jag har inte möjlighet att välja en förvaltare för jag känner ingen, sen tar de hutlöst betalt. Så per definition för mig är det uteslutet att investera i FM.

En annan viktig punkt att förstå sig på är att den verkliga ekonomin inte alltid är lika med tillväxt på börsen.

Med tankegången att hög tillväxt = bra börs så borde västländerna som blev totalförstörda (tänk Västtyskland, Belgien, Frankrike m.fl) efter andra världskriget haft en överlägsen aktiemarknad mot de länder som inte blev det (Sverige, USA exempelvis). De hade ju högre tillväxt (utgick från en lägre punkt, helt enkelt).

Så var inte fallet.

En av funktionerna med en aktiemarknad är att du som investererare bidrar med kapital, yngre aktiemarknader kräver större mängd kapital för att kapitalisera (mer nya bolag). Alltså blir det mindre kvar till investerarna i form av utdelning.

Från Jay Ritters paper - Is Economic Growth Good for Investors?

Surprisingly, the cross-country correlation of per capita real GDP growth and real stock
returns is negative when long periods of time are used. This is true for both developed countries
and emerging markets, and holds whether returns are measured in local currencies or U.S.
dollars. While, as the saying goes, historical performance no guaranty of future returns, the
evidence flies in the face of the intuition that economic growth should benefit stockholders.
Apparently, consumers and workers rather than the shareholders of existing companies
gain all of the benefits of economic growth. Competition between companies appears to result in
few of the benefits accruing to the shareholders of existing companies. While an increased
capital stock and increased labor force participation are not of obvious benefit to shareholders,
the fact that economic growth due to technological change does not seem to benefit shareholders
is surprising. This does not mean that a company should not try to improve its technology. If the
competition is becoming more efficient, failing to keep up with competitors will result in lower
profits.

4 gillningar

Skulle leta upp en bra fond själv om du tror på konceptet, men vara konservativ i allokeringen. Opti kör med ca 3% East Capital Global Frontier Markets, själv har jag Tundra Sustainable Frontier i en liten position i PPM-sparandet pga den stora rabatt man får där.

Ramagon lyfter bra argument mot att investera i frontiermarknader. Har läst mycket på ämnet och i ett nötskal är de argument jag hittat som talar för att inkludera dem i sin portfölj:

• Ineffektiv marknad = ev möjlighet till högre avkastning
  • Få utländska investerare har hittat dit (ev lättare att skapa överavkastning med mindre konkurrens)
  • Lägre korrelation mot utvecklade marknader än tillväxtmarknader (diversifieringsfördel)
  • Ev större tillväxtpotential än övriga geografiska marknader (då frontier markets i nuläget befinner sig där tillväxtmarknader var för några årtionden sedan)
  • Duktiga förvaltare kan pga ineffektiv marknad ev ha en edge över passiv förvaltning här (genom att screena företag noggrant och därmed minska riskerna listade nedan något)

Problem med frontiermarknader är enkelt uttryckt alla risker som finns med att investera i tillväxtmarknader, fast mer:

• Illikvida
  • Korruption
  • Volatilitet
  • Politisk risk
  • Höga avgifter
  • Begränsat utbud av fonder

En sak som försvårar diskussion kring frontiermarknader och gör att det inte är lätt att hitta information på ämnet är att begreppet saknar en enhetlig definition. Vissa slår ihop “tillväxtmarknader” och “frontiermarknader”, och vilka länder som räknas som frontier kan skilja sig åt. Kan dock rekommendera följande sida och litteraturöversikt (och handboken) för den som är intresserad att läsa mer på ämnet:

https://www.sciencedirect.com/topics/economics-econometrics-and-finance/frontier-market

2 gillningar