Jag har 100 000 på sparkonto med 3.75% för min buffert
Jag har ett kreditkort med 150 000 i gräns,
Så om något händer kan jag köpa något samma dag oavsett var min buffer ligger ( tar ju dessutom en dag i nuläget att skicka buffert pengarna till kort kontot på annan bank)
Borde det inte vara bättre att ha bufferten i en fondrobot med 100% ränta i så fall? Något högre risk men borde ge mer än spar räntan
Det går ju på några dagar att få ut pengarna på ex lysa och man har ju 1 månad på sig att betala kreditkortet
Kollade vad Lysa föreslog 1-3 år och mycket sannolikt att man behöver ta ut hälften.
Lysas investeringsförslag blev 17 % aktier, 83 % räntor
Skatten är ju en aspekt att väga in. Har du pengarna på sparkonto betalar du 30% kapitalskatt på den årliga räntan. Har du fondrobot betalar du 30% kapitalskatt på schablonintäkten, som inkomståret 2023 är 2,94% av innehavet (typ).
Jag har huvuddelen av min buffert på sparkonto, men har heller inget kreditkort.
Njae, buffert menar jag ska vara på sparkonto med noll risk.
För svenska obligationsfonder med typiskt 3-5 års löptid på lånen (LYSA runt 5 år) så är tumregeln att sparhorisonten bör vara lika lång som durationen för att minimera risken att behöva sälja med förlust. Så i min värld är obligationsfonder för 3-5 års sparhorisont.
Sen kan man såklart sätta pengar i korta räntefonder (under 1 års duration) och ta en säker sådan (tex AMF Kort, SEB Likviditet, Storebrand kort) men de ger marginellt mer än ett sparkonto.
Ett annat alternativ är att du binder en del av pengarna på sparkontot för att på så sätt skrämma upp räntan något lite till, men du har redan en bra ränta, så tveksamt om det är lönt.
Ser du risken att du kan behöva 100-250 tusen med kort varsel så tycker jag väl att du har en bra buffert. Inget att mecka med i min värld, annat än du tycker den är lite för stor. I så fall är det väl bäst att bara investera mellanskillnaden i någon portfölj du redan har.
En buffert bör vara som ett skydd för händelser, dvs, det ska bara finnas där och behöver inte ge någon speciell avkastning. Den bör vara lättillgänglig och såpass stor eller liten att du klarar av en akutsituation hyfsat direkt.
Därför har jag min buffert på min vanliga bank, där jag kan nå den på 30 sekunder, även om jag aldrig har behövt ta av den. Jag har också en förhållandevis liten buffert, då jag hyr lägenhet, inte har några lån samt bra försäkringar & bra marginaler i privatekonomin.
Förr försökte jag också hitta räntefonder och defensiva hedgefonder som kunde ersätta bankkonto men det finns inte !
Slutade med att jag helt enkelt la hälften till bankkonto och hälften på mina långsiktiga investeringar.
Uppskattar era tankar och detta resonemang var precis vad jag behövde för att släppa den delen.
Gör en översyn över ekonomin och ser var man kan optimera på ett enkelt sätt.
Bufferten är på en summa som är tillräckligt stor för att jag inte ska behöva tänka på den och jag klarar mig i 3 månader om jag skulle bli av med jobbet.
Jag vet inte om du var med år 2020? Under pandemin stängde Spiltan Räntefond ner ett bra tag. Det gjorde att man inte kunde få ut sina pengar. Det gjorde att även Lysas räntedel låstes, eftersom den innehöll Spiltan Räntefond.
Med andra ord, var beredd på att oväntade saker kan hända. Speciellt i kristider. Nästa gång är det nåt annat som strular. Håll bufferten så lättillgängligt som möjligt.
Jag var med men ändå inte, indexfond med lite pengar. Fick barn i början av 2020 så hade annat i huvudet - så missade större delen av pandemin eftersom jag var i bebisbubblan.
Hade inte fått upp ögonen för ekonomi på detta sättet heller tyvärr och missade många lärdomar. Jag visste inte att de kunde göra det! tack för den kunskapen!
Tack! Den har jag inte lyssnat på än eller hittat! ska lyssna asap
Amorterar inte på huslånet, det är belånat till straxt under 50%, har tagit ut den lilla del som var kvar upp till 50%. löst privatlån och slängt in det lilla som var kvar i indexfonder. Tack vare rika tillsammans (hela tankesättet på ekonomi har förändrats tack vare er Jan och jag är så tacksam för detta.
Kommer kräva att min son lär sig om detta (ränta på ränta, passiva / aktiva inkomster osv) innan han får sin investering, fondrobot 100% aktier och kan ta informerade beslut. Tänk om man fått detta när man var ung, vilket annorlunda liv det hade blivit och jag vill att han ska få möjligheten.
Så ni har inte bara ändrat mitt liv utan även min sons framtid.