Erfarenheter av ”billigt bilanvändande”

Jag bor just nu utomlands. När vi flyttar tillbaka till Sverige är min tanke att vi ska leva utan bil. Sannolikt kommer vi att flytta utomlands igen inom 1-2 år och då verkar det vettigt att ”ta en paus” i bilägandet under tiden.

Jag undrar nu vilka strategier och årsbudgetar för bil som de har som lever på motsvarande sätt. Det skulle alltså handla om att hyra bil under 1-2 sommarveckor samt i övrigt vid behov. Tillgång till kommersiell bilpool, Gomore och en rad olika bensinstationer finns.

Jag är inte alls främmande för att välja närmare/billigare sommarresmål i Sverige för att hålla nere milkostnaderna. Spontant känns det som att antalet mil borde vara en bra faktor att hålla koll på.

En central fråga uppfattar jag är planeringshorisonten. När jag bokar semestern i början av året är det rimligen alldeles för tidigt att boka ”sommarbilen”. När bokar man den för att säkerställa bästa möjliga pris och utbud? Finns det någon tjänst där man kan ange sitt behov och en sökmotor letar fram det billigaste alternativet?

2 gillningar

Det hänger lite på vad detta är. Det funkar oerhört bra om man har bilar nära sig och inte behöver ha bil alltför lång tid alltför ofta. Hyr man och skaiväg tio mil över en helg är det ju inte milen främst som kostar utan att den tickar pengar även när den står still.

Vi använde bara Kinto förra året och landade på en totalkostnad på 39000 inkl allt. Då hyrde vi 40 ggr, varav tre veckolånga tillfällen plus två hela månader under sommaren. Vår normala kostnad på att äga bil låg runt 60’ så för oss var detta en stor vinst. I år kommer vi inte att ha bil under sommaren så tror vi landar på ca 25000. Men sen finns det ju vissa kostnader utöver detta som man kan räkna in om man vill tex kostnader för hemleverans i stället för att ta bil.

1 gillning

Det skulle sannolikt handla om att hyra en bil någon helg för att typ hämta någon begagnad möbel på lördagen och åka på utflykt på söndagen. Tror på att kombinera olika syften.

I det scenariot du beskriver skulle jag anlitat https://www.tiptapp.com/ för att hämta möbeln och bara hyrt bli för de timmar jag är på utflykt. Det är onödiga pengar att ha bilen över natt och har man ingen egen p-plats blir det ju dessutom avgift för det.

1 gillning

I någon mening har du rätt. Jag behöver lära mig att använda Tiptapp för hämtningar. Det känns på något sätt enklare när det gäller skräp som ska tas väck. Skulle jag ha missbedömt vad som är ”rätt” prisnivå kan jag ju bara justera det. När det gäller finare saker som skänks bort gratis är det ofta viktigt att komma fort. Det typiska fallet är ju någon stor och dyr soffa som kostat 20 tkr, har legat ute för 3 tkr i en månad och skänks bort 1-2 dagar före flytt. Ska man kunna plocka hem en sådan pryl behöver man veta att allt klaffar. Priset måste vara rätt så att någon nappar snabbt och tiden måste matcha givarens förutsättningar. Det är ju annars fullt tänkbart att jag betalar 500 kr för hämtning och att tipptapparen sedan får veta att soffan redan är hämtad för att någon annan hann före.

Att få till en effektiv metod för att kunna få hem begagnade saker med hjälp av Tipptapp framstår för mig allmänt som något av en ”game changer” när det gäller bilinnehav. Jag har det här med begagnade möbler och saker som en typ av hobby och då behöver man veta hur saker fungerar. Det får inte finnas någon felmarginal.