Erfarenheter av Glint

Putins härjande i världen aktualiserade valutasäkring.
När jag kollade runt så ramlade jag på Glint. Ett betalkort backat av fysiskt guld. Jag tycker konceptet verkar intressant.
Är det någon som har någon erfarenhet/koll på Glint?

1 gillning

Konceptet verkar intressant, men förmodligen spricker det på att det blir administrativt jobbigt för en svensk.

Jag antar att varje gång man köper något med kortet resulterar det i att man sedan behöver deklarera detta på K4-blanketten i samband med inkomstdeklarationen. Det gäller att hela tiden ha koll på korrekt anskaffningsvärde, försäljningsvärde och alla transaktionsdatum, och spara avräkningsnotor och underlag för detta så att man i detalj kan redogöra för transaktionerna upp till sex år senare.

Jag är lat och försöker håller nere antalet rader på K4-blanketten.

Intressant tanke. Funkar det så även med kort med andra valutor exempelvis Revoluts dollarkonto?

Ja, möjligen med undantag om man i vissa fall kan klassa det som resevaluta. Men om syftet är valutasäkring rör det sig ju inte om resevaluta.

Finner det här ytterst intressant och tror att du har rätt i princip men tror också att man kan strunta i K4 utan rättsliga påföljder trots att guldet förmodligen klassas som investeringsguld eftersom det annars även skulle kunna vara momsbelagt, alternativet skulle kanske kunna vara att det klassas som betalningsmedel efter vandringen över Glintkortet.

Finner inget om just detta hos skatteverket. Tips?