MattiasA90
(Mattias Andersson)
16 Mars 2024 19:36
2
Hej och välkommen till forumet!
Den här frågan kommer upp då och då på forumet. Testa gärna sökfunktionen så kommer du hitta
Men några saker kortfattat.
Etf
börshandlade fonder. Du kan köpa och sälja i realtid.
ofta ganska låg förvaltningsavgift. Finns stort utbud på nischade fonder om man är ute efter sådant.
tillkommer dock courtage, spread och växlingsavgift (de flesta handlas i euro eller dollar). Detta sker vid både köp och sälj.
Du bör äga fonden en längre period samt köpa för större summor om det ska löna sig. Finns dock vissa plattformar som erbjuder fraktionshandel, där man ej behöver köpa hela andelar.
krångligare med automatiskt månadssparande.
Länkar några trådar på ämnet:
Som titeln lyder så undrar jag om ETFer är bra eller dåliga.
Som jag förstår det så är en ETF typ som en fond, fast den handlas som en aktie.
Men vad innebär det egentligen?
Och om det finns en fond och en ETF som följer samma index, vilken skulle ni välja? Och varför?
Grattis och bra kämpat!
Jag kommer kommer få ett massivt arv inom kort medan du har antagligen kämpat länge och förberett dig inför denna dag. Och du har säkert mycket bättre koll på ekonomi än vad jag har, men här iaf min strategi:
Köp hela marknaden
Mao kommer komplettera billiga globala indexfond (dessa brukar inte vara så globala som de påstår) med fonder i emerging market, och smallcap. Kommer vikta småbolagsfonder mot value. Ben Felix på youtube har riktigt intressanta videor om hur man…
Jag funderar på detta med att handla ETF i lekhinken. Jag vill kunna köpa och sälja i realtid på börsen. Avgifter för transaktioner och valutaväxling ska vara låg. Dessutom ska gränssnittet att söka och jämföra ETF:er vara trevligt. Vilken plattform rekommenderar ni då? Hittills vad jag läst i tidigare trådar ligger Nordnet bäst till. Vad säger folket på RT?
Hej!
Jag har inte kunskapen att själv räkna på detta så ber därför om hjälp…
Vilken av dessa portföljen kostar minst i totala avgifter (inkl. courtage och växlingsavgifter etc) över olika tidsperioder? 10år? 20år? 30år?
ETF-portföljen:
75% SPDR MSCI World (0,12% + courtage & växligsavgift etc)
15% Lyxor MSCI EM ASIA (0,16% + courtage & växligsavgift etc)
10% iShares MSCI World SMall Cap (0,25% + courtage & växligsavgift etc)
Fond-portföljen
75% Länsförsäkringar global indexnära (0,22%)
1…
6 gillningar