Etiskt/hållbart yrke

Hej på er,

jag har funderat mycket på vad jag egentligen vill jobba med framöver. Min bakgrund är inom logistik, retail och producerande verksamhet men jag har börjat känna mig allt mer tveksam. De flesta jobb jag haft har handlat om att producera och sälja saker. Ofta produkter som inte är livsnödvändiga såklart.

På arbetsplatserna är det mycket fokus på försäljning medan hållbarhet har lägre fokus. Dessutom ser jag hur mycket som importeras från Asien för att sedan distribueras här i Sverige och det ger mig ångest när jag tänker på klimatpåverkan.

Så min fråga är:
Finns det någon bransch eller yrkesroll där man kan arbeta med gott samvete? Jag tänker främst på kontorsjobb men undrar om man måste byta bana helt för att känna att man gör skillnad?

7 gillningar

Inköpare eller logistikfrågor inom kommun eller region?

1 gillning

Försvarsindustrin växer snabbt och söker efter folk.

Många brukar ju tycka att det är oetiskt med vapen, men jag har svårt att se hur det skulle vara fel att jobba med att skydda Sverige mot Ryssland.

Andra etiska yrken skulle kunna vara att jobba inom rättsväsendet eller kriminalvården. Då får man jobba med att skydda samhället mot oregerliga och farliga individer som skyddar andra.

3 gillningar

Vill du ha en roll där du kan påverka eller bara en roll där du inte gör skada?

Logistik och inköp behövs ju allt. Stat/region/kommun som någon nämnde. Sjukvård och läkemedelsföretag (Octapharma, Geblod…). Grön energi eller företag som jobbar mer mot hållbarhet? Elproduktion (Vattenfall, etc), elektrifiering (Scania, Oceanbird…). Pantamera eller annat inom avfallshantering. Försvar som någon skrev kan ju också räknas som ett gott syfte, det är individuellt vad man tycker. Saab, aimpoint, Hägglunds med flera finns där.

Oklart lite vad du gör idag men “kontorsjobb” är ju en hyfsat bred arbetsbeskrivning.

3 gillningar

Jag tror bara det är du själv som kan avgöra vad som känns rätt för dig. Det som känns rätt för dig känns inte nödvändigtvis rätt för någon annan och vice versa.

3 gillningar

Annars behövs det ju alltid folk i skola, vård och omsorg! Där kan du göra riktig skillnad för andra människor.

1 gillning

Om du menar miljömässigt hållbart så finns det många företag som jobbar med elproduktion, energieffektiviseringar, hållbarare alternativ till standardlösningar, svensk matproduktion. Om du ser importen från Asien som något dåligt i nuvarande arbete så är väl att jobba på ett svenskt företag som försöker konkurrera med dessa ett alternativ. Då är du genom att göra ett bra jobb där med och stödjer dem i konkurrensen.

Hållbarheten handlar inte bara om att jobba med rena hållbarhetsprojekt, utan mycket handlar om att erbjuda hållbarart tillverkade, energieffektivare, svensk- eller iallafall europaproducerade alternativ i det mesta av industri, bygg och konsumtionshandeln. Utan de företagen finns det inga hållbarare alternativ att välja ens för den som vill.

Förstår dig helt, tänker likadant men har tyvärr inte utrymme för det just nu.

• Sjukvård/Medicin
  • Biotech
  • Energilösningar/Batteriteknik/Förnybar el
  • Försvarsindustrin (lite kontroversiellt kanske)
  • Statlig roll inom samhällsfrågor

Sedan kan man alltid jobba för idella organisationer eller inom statliga tjänster med nästan vad som helst. Även etiska produkter kräver en fungerande organisation; HR, Försäljing, projektledning, mjukvaruutveckling, business controllers, o.s.v.

Välkommen till VA-branschen :slight_smile:

Vill bara säga Eloge till dig för att du ställer dig själv frågan.
Finns ett begrepp inom Hinduismen som heter personlig Dharma, kanske kan vara något att kolla in. Inte att du ska bli hindu, men att den läran om personlig dharma (ens natur typ) kanske kan ge dig ideér på vad som skulle passa dig. :slight_smile: bravo!

1 gillning