Ev nya arbetsgivaren kör ej ITP

Hej

Jag ska på en intevjuv imorgon med en arbetsgivare som ej kör med tjänstepension. Hur mycket extra per månad bör jag begära för att kompensera det? Jag tjänar under 40250 per månad så stämmer det då att det avsätts 4,5% av månadslönen till tjänstepensionen?

Bör jag med andra ord minst kräva 4,5 % ökning mot min nuvarande lön för att inte förlora pengar på ett ev jobb-byte?

Hej Fredrik!

Här har du en länk där du kan räkna ut hur mycket du har nu, därifrån kan du utgå ifrån hur mycket du behöver för att det ska täcka din nuvarande lön.

Eftersom du tjänar under 40250kr så är det vanligtvis att det sätts av 4.5%, du kan fråga din nuvarande arbetsgivare mer exakt!