Eventuell FIRE-intervju i SVT - vad ska jag ta upp?

Har pratat lite med en journalist från SVT om ett inslag om FIRE som eventuellt ska sändas på TV. Jag vet ju att ni i forumet är väldigt duktiga, har många bra åsikter och inte räds för att slå mig på fingrarna när jag är ute och reser. Således;

Vad tycker ni att jag borde ta upp?

Det som jag tänker är spontant:

• FIRE-rörelsen är inte en homogen rörelse. Jag själv har ju haft FI som mål i många år, men känner inte igen mig i att spara 80 % av min lön (teslan hade ju varit sjukt off-brand :joy:). Jag gillar skalan från “fat-FIRE” till “lean-FIRE” till “barista-FIRE”.

• Min upplevelse är att många inom FIRE-rörelsen missar att “spara Y procent varje månad” är det lätta. Det blir en variant: “Om jag bara hade X så kommer mitt liv vara bra”. Problemet är att det fungerar så länge man inte har X för när man då når X så kommer man på att problemet var större än problemet (tack @Jonathan.S) och egentligen inte löstes med mer pengar, FI eller liknande. Pengar är bara en förstärkare.

Konkreta exempel från mitt liv: “Om jag bara hade X kronor på kontot så kommer jag känna trygghet i mitt liv.” Något som det finns en hel artikel om här. Ett amerikanskt exempel är den amerikanske bloggaren “Living a FI” som både började jobba igen och skiljde sig.. Ett tredje exempel är den svenske Anders Gustafsson.

• Bara för att man blir ekonomiskt fri så försvinner inte de grundläggande behoven om att få bidra, känna samhörighet, lösa problem och liknande. Det vill säga att extremt få FI-människor ligger på en sandstrand och dricker paraply-drinkar. Jag känner lätt ett 30-tal människor med FI-förmögenheter ingen av dem ens överväger sluta jobba. Alla jobbar, ofta mer än andra, för att de vill, inte för att de måste.

• Jag upplever många gånger att FIRE-rörelsen (särskilt den yngre delen) är en motreaktion mot den otrygghet som finns på arbetsmarknaden idag med gig-ekonomi, sms-jobb, vikariat, svårigheten att komma in på bostadsmarknaden etc. Då blir “ekonomisk frihet” ett väldigt attraktivt mål. Typ: “Då får jag väl ta hand om det själv då” och lite som ovan “Om jag bara hade pengar, då skulle det lösa sig.”

• Ett annat problem upplever jag med de (kanske bara ett fåtal) som har drivkraften med FIRE att säga upp sig. Då tänker jag alltid: “ska du jobba på ett jobb du inte trivs med i 10 år för att sedan ha pengarna att säga upp dig? - Är det inte bättre att bara byta jobb?”

• FIRE när det är sunt handlar om att genuint fundera på vad som är viktigt för en själv och att våga gå mot normen. Det handlar om medvetna val - om allt från vad man konsumerar till vad man väljer att göra / inte göra.

• Det finns mycket myter om FIRE som t.ex. @TunderTarFyr kastar ljus på här:

• Man behöver nog ta höjd för att även inte 4-procent regeln kommer fungera framgent. Kanske ner mot 3 % om man tittar på prognoser som görs av t.ex. större banker.

• Många i FIRE missar ta hänsyn till de skiften (ekonomiska och livsmässiga) som sker i livet. Lätt att vara FIRE som DINK:ie eller som 20-åring. Mer utmanande som 40-åring med två barn och hus.

Så, vad missar jag ovan? Vad tycker ni jag ska ta upp?

3 gillningar

Jag känner en stor otrygghet mot pensionen (32 år).
I framtiden kommer det vara många många många gånger färre människor som bidrar till samhället än som lever av samhället. (läste någonstans att när farmor och farfar levde på 50 talet var det typ 4 arbetare per icke arbetare) nu är det runt 2 tror jag, när jag är i pensionsålder (som garanterat inte kommer vara 67 år när jag är 67 :joy:) kommer det vara typ 1.5. det kommer inte finnas någon välfärd kvar.

edit: kul att SVT hör av sig!! :partying_face:

6 gillningar

Att vi saknar förtroende för staten.

12 gillningar

Lite beroende på vad du menar med ”bidrar till samhället” tror jag inte att det här är något man (i Sverige) ska oroa sig särskilt mycket för. Den demografiska försörjningskvoten (fina färgglada diagram) har princip varit konstant de senaste 60 åren och sysselsättningsgraden (fler diagram) är också ganska stabil.

Intressant,

Om jag förstår graferna rätt visar dom att vi under de närmaste årtiondena kommer uppleva en lika stor välfärdssänkning som vi redan har upplevt från 80-talet till 2020.

Undra hur mycket som kommer vara kvar…

Vore kul om du kunde ta upp lite om pensionssystemet som gör att många inte kommer kunna gå i pension vid 65-70år som idag om 30 år om man inte sparar privat också. Hur ser prognosen ut för en 35årig medelsvensson/låginkomsttagare idag som inte pensionssparar själv?

6 gillningar

Du kan ju även ta upp att Fire-rörelsen är bra för klimatet då den medför sänkt konsumtion :pray:.

3 gillningar

Är det nödvändigtvis så då? Beroende på vad man investerar i?

Var det inte så att 100 000 kr i en genomsnittlig globalfond ger upphov till ca 3 ton CO2 per år? Se: Din och min klimatbudget är ca 38 ton koldioxid. Totalt.

Jag skulle för övrigt försöka få med risken för ett “Taleb-scenario” på börsen där den är negativ eller går sidledes i något decennium eller två, som under den stora depressionen.

Sannolikheten är mycket låg om än möjlig. Då är det farligt att känslomässigt binda sig vid FIRE inom en 10-20 års tidshorisont. Mycket kan hända.

FIRE är inte bara för unga som vill hoppa av ekorrhjulet innan 40.
FIRE kan lika gärna vara pension vid 60 istället för normen 65.
Tid kan köpas för pengar!

10 gillningar

3 ton CO2 kan inte stämma det är över hälften av medelsvenssonsutsläpp.

Från samma källa,

De konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen är 82 miljoner ton. 57 procent av utsläppen uppstår i andra länder till följd av svensk konsumtion.

Genom att minimera egen konsumtion och spara pengarna kommer konsumtion sjunka som medför sjunkande utsläpp.

Detta kräver iof att vi inte börjar flygga jorden runt efter uppnåt FIRE.

1 gillning

Du lever väl med en FIRE i princip. Eller hur skulle du beskriva Carolines livsstil? Det är väl så som hon lever som många FIRE verkar leva i praktiken. Jobbar litegrann när hon vill, lever främst av kapitalinkomster (?), ägnar sig åt familjen och egen utveckling.

För egen del tänker jag att pension är en av många vägar att gå mot målet härligt liv. På ett sätt är det ett typiskt amerikanskt koncept som har en massa regler och begrepp för nåt som egentligen inte är varken nytt eller extremt. Det som gör det hela lite märkvärdigt tror jag är att man finansierar det hela med sin portfölj. Men i praktiken, om man tex tittar på Mr Money Mustasche kan jag inte se så himla stor skillnad i livsstil mot de som varvar påhugg med långa ledigheter och en enklare livsstil.

4 gillningar

Din lista med vad du vill få fram är väldigt ambitiös och lång. Det blir lätt rörigt om du ska få med alla perspektiv…

Hur länge får du prata? Är det ett kort inslag eller ett längre program? Dvs. behöver du få ihop ett kort kärnfullt budskap eller har du möjlighet att ta med alla vinklar utan att produktionen klipper?

4 gillningar

FIRE-rörelsen är en väldigt heterogen grupp, det enda som jag tror i princip alla har gemensamt är just FI-biten.

3 gillningar

För mig är FIRE ett alternativ när fackföreningarna/staten misslyckats med att minska arbetstiden. Jag är 58 år och funderar på att pensionera mig, men skulle mycket hellre ha gått ner till 6 timmars arbetsdag för länge sedan. om min arbetsgivare tillät det.
Jag håller med @Thomas86 om att minskad konsumtion är en viktig motivering till att minska livsarbetstiden.

3 gillningar

Min erfarenhet är att det ofta blir väldigt nedklippt. :thinking: Gissar att det blir ett inslag i ett lite längre program (Ekonomibyrån).

Tror att det som de gillade är typ att det kan vara en motreaktion till otryggheten som många upplever och sedan min story om att inte skjuta upp allt till sedan. Har ju min egen pappa som dog 49 år gammal och aldrig fick en ens vanlig pension.

4 gillningar

Jag tycker du ska skippa paraplydrinkstänket helt. Det är bara de som flashar sin okunnighet kring drivkraften bakom FIRE som pratar om paraplydrinkar (vi andra tänker hantverksöl*). Det får din annars sunda syn att verka mer nonchalant än den egentligen är.

Sedan tycker jag mig se att det finns en enorm vilja till socialt engagemang och miljöarbete, dvs att tiden som man får som fri används till gott arbete för andra. Den delen tycker jag inte kan poängteras nog heller. Minimalismen och kritiken mot konsumtionssamhället är också en viktig bit.

Enkel boning må ha missat lite av målet, men farbror fri för en annan sorts FIRE, mitt i livet. Det finns alla sorter s a s, även i Sverige.

*Obs, det var ett skämt :slight_smile:

5 gillningar

Ta upp sådana som lyckats. Hur får man tiden att gå? Personligen tror jag inte jag klarat att inte jobba

1 gillning

Snälla snälla se till att poängtera detta väldigt tydligt. Jag blir så trött på media som tror att FIRE-rörelsen handlar om att dra sig tillbaka från samhället och lata sig resten av livet. FIRE handlar om att man kan ägna sig åt det man vill istället för det man råkar kunna få bäst betalt för.

Är du säker på det? Viktigt att tänka på målgruppen här, jag tror definitivt en stor del av dom som tittar på SVT tänker att FIRE = tidig pension = ta det lugnt och invänta döden.

Starta företag? Jobba deltid?

1 gillning

Men det blir ju inte RE om man startar ett företag och fortsätter jobba, då är det bara FI. Verkar som att det råder viss begreppsförvirring

1 gillning