Extremvädret - hur har ni det?

Nu är det semestertider i klimatförändringens tidevarv. Jag var nyligen hemma i Sverige på semester och vädret var ju faktiskt närmast normalt. Det var trevligt.

Nyligen kom jag tillbaka till Kosovo och ”medelhavsvädret”. När jag klev av flyget fick jag en lätt dejavu från mitt resande i södra Asien på 90-talet. Att kliva ut var, där och då, som att lämna ett kylskåp och kliva rakt in i en bastu.

På kontoret här hade AC:n gått sönder så det var lite varmt där. Vissa kollegor mådde inte så bra. Jag tänkte själv att det ändå var ok. Jag stannade kvar extra länge på kontoret för att undvika den värsta hettan. När jag sedan gick hem (35 min) var hettan tryckande. Hade det varit i Sverige hade jag förväntat mig en rejäl åskskur inom kort men här är det nog ”mer av samma” som man ska förvänta sig.

Här i Kosovo är det ändå i relativ mening hyggligt. I Italien och Spanien är det betydligt värre. En viktig faktor lokalt är att vattenreservoarerna är välfyllda. Hela vattentillgången bygger på dem och det finns ingen plan B.

Det är heller inte att förglömma att jag lokalt bor på en priviligierad adress. Standarden är inte så märkvärdig men vi bor nära stora parker och har en liten flod nära också. Bor man i centrum så är det annorlunda. Mina kollegor är avundsjuka på mig. Med svensk standard är vårt läge med grönområden nära rätt ”normalt” men här räknas det som lyxigt.

Är det någon mer som är på något varmt ställe runt medelhavet som har erfarenheter att dela?

3 gillningar

Jag och frugan och en god vän till oss befinner oss i Rumänien just nu.
Jag tror det är rätt samma av vad det brukar vara, fast varmare. Vi var på konsert med Guns n Roses i 39C. Det var varmt och för 2/3 av oss är det nära inpå olidligt.

Men, vi har ett AirBnB centralt, vi har AC och jag ser ingen anledning att klaga, man ser några om nätterna som är uteliggare och med allt som tillkommer.

Jag är övertygad om att vi, inom ett decennium, kommer att ha klimatflyktingar. Alltså, privilegierade människor från andra länder som vill kunna överleva en sommar.

1 gillning

Med “klimatflyktingar” brukar inte avses människor med resurser från Södra Europa. Att rikare personer kommer att välja bort ställen med olämpligt väder händer rimligen här och nu genast. De kommer inte att sitta och vänta i tio år på att komma till Sverige. Frågan är mer vad det konkret kan leda till. Kanske kommer vi att få se “rikemansbyar” växa fram i t.ex. Jämtland? Jag menar då stora åbäkiga villor med höga stängsel nära Storsjöns stränder.

Poängen är att max-temperaturen, intensiteten, och frekvensen av värmevågor har ökat. Man behöver inte läsa “slaskmedia” för att förstå att så är fallet.

In Europe (Table 11.16), there is very robust evidence for a very likely increase in maximum temperatures and the frequency of heatwaves. The increase in the magnitude and frequency of high maximum temperatures has been observed consistently across regions, including in central Europe (Twardosz and Kossowska-Cezak, 2013; Christidis et al., 2015; Lorenz et al., 2019) and southern Europe (Croitoru and Piticar, 2013; El Kenawy et al., 2013; Christidis et al., 2015; Nastos and Kapsomenakis, 2015; Fioravanti et al., 2016; Ruml et al., 2017).

https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/chapter/chapter-11/

Det finns trådar om allt möjligt. Att personer med hygglig levnadsstandard väljer att semestra runt medelhavet är ju “inget nytt fenomen”. Att olika forskare uttalar sig om det ena eller andra är naturligtvis relevant. Samtidigt ser ju graden av klimatanpassning och förutsättningarna allmänt väldigt olika ut. Det är intressant med mer personliga berättelser om hur det faktiskt upplevs på plats.

Det verkar lämpligt att lämna begreppet flyktingar åt sidan eftersom det inte är det som åsyftas här. Det är naturligtvis helt ok att benämna migranter från t.ex. Mellanöstern för andra saker än “flyktingar”. Användandet av det begreppet signalerar någon sorts legitimitet i att komma till t.ex. Sverige.

Jag har läst en rad artiklar om holländare som köpt gårdar och flyttat till olika obygder i Sverige. De har generellt verkat positiva. Att de skulle ha “flytt från mångkultur” har inte nämnts någonstans där. Med tanke på utvecklingen i Sverige verkar det också märkligt. Det finns rätt många “afrikanska byar” i svensk glesbygd numera. Jag syftar nu på avfolkade industriorter med hög arbetslöshet där rikare kommuner dumpar sina socialfall.

När migrationen är mer begränsad blir det ofta “entusiaster” som väljer att flytta. Det gäller generellt. Dessa är ofta mer välutbildade och inriktade på att anpassa sig. När migrationen ökar blir det andra och fler grupper som kommer. De är inte självklart så inriktade på att anpassa sig. Om vi nu tänker oss en utveckling där Sverige blir intressant för bredare grupper rika människor från andra länder ska vi nog inte förvänta oss att alla vill bo i röda stugor.

Klimatet och väder är inte så väsensskilda. Det är dock givet att det är väder som “man upplever”. De personliga upplevelserna jag syftar på handlar dock inte så mycket om vare sig vädret eller klimatet utan om hur det fungerar på plats. Vill du veta hur varmt det är kan du hitta det i SMHI:s app utan svårigheter. Att däremot få höra om hur man upplever sin “sköna semester” i landet X kan vara intressant. Jag tänker då särskilt på rikare personer som kanske äger bostäder utomlands och kan jämföra med tidigare år på samma plats. Återigen är det “hur det funkar lokalt” som är frågan, inte hur varmt det är. Är man på en plats med bra anpassning kan höga temperaturer vara helt och hållet hanterbart.

Jag bor i Kosovo som diplomat och kommer att vara här ett tag. Jag räknar med att vara ute ganska länge och förmodligen åka till något mer land i närheten sedan.

Du skriver en massa men inte så många svar på det jag frågar.
Jag tror inte att Sverige är speciellt attraktivt för klotets överklass, vi kommer inte att få se speciellt många miljardärer som flyttar hit.
Det som drar med Sverige är att man får mycket pengar utan att jobba.
Glädjande nog har Tyskland ännu högre bidrag.

3 gillningar

Åker aldrig utomlands juni, juli, augusti. För varmt helt enkelt. Dock lite trött på det skånska aprilvädret vi haft nu i 3-4 veckor ska erkännas. Känns som höst.

4 gillningar

Ok så ditt inlägg har ett politiskt syfte, vad oväntat.
Jag upplevde redan för femtio år sedan över 40 grader i Kroatien och det var över 30 grader på natten.
Vad ska vi dra för slutsatser av det?
Nu mäter man tydligen temperaturen på marken för att få så sensationella siffror som möjligt, 60 grader i Spanien Ojojoj säger Svt.
Ofta skyller man dåliga politiska beslut på klimatförändringarna och extremväder.

Att det runt medelhavet blir 40 grader varmt i juli är väl extremt vanligt?

Ja, det har blivit varmare, ja det kommer bli något varmare. Nej, jorden kommer inte gå under.

På samma sätt som svenskar alltid klagar på vädret kommer även bosnier att göra detsamma. “Usch vad xxxx det är idag!”.

Ibland är det för varmt, ibland för torrt. Ibland för blåsigt, ibland för blött.

Totalt sett får du vara väldigt glad över att vi har en global värmeperiod och att vi inte är på väg in i en istid, då hade det varit illa på riktigt.

2 gillningar

Jag har ingen uppfattning om specifikt hur attraktivt Sverige är för miljardärer. Sannolikt är det villkor för kapitalbeskattning och liknande som påverkar mycket där, inte bara vardagliga frågor. Samtidigt är miljardärerna ett hanterbart antal så även om det skulle “komma jättemånga” skulle det inte spela så stor roll. De där stora skogarna som visades upp på TV 2015 rymmer säkert alla miljardärer.

Du har rätt i att kraven är för slappa både för att bo i Sverige allmänt och även beviljas uppehållstillstånd, medborgarskap etc. Det kommer sannolikt att förändras en del framöver.

När jag pratar om att folk skulle flytta till Sverige så syftade jag främst på personer i ungefär samma inkomstskikt som de där holländarna som vi nämnde innan, dock från fler länder än specifikt Holland. Man har råd att köpa eller bygga ett rejält hus men man är väldigt långt från att vara miljardär. Idag kanske man semestrar i Sverige eller köper en sommarstuga i Småland men det kan i förlängningen leda till att man väljer att flytta. Jag tänker då främst på att klimatförändringen gör att det inte längre är lika attraktivt att bo i olika länder söderut. Som välbeställd västerlänning är man van vid att kunna välja själv. Det är ju inte mer konstigt att spanjorer skulle köpa hus i Sverige än att svenskar köper hus i Spanien.

Det du kan fråga dig är om du ser många medelhavsmänniskor semestra här.
Där har du nog svaret på din fråga.

Det finns inte samma tradition av att semestra utomlands i många länder som i t.ex. Sverige, Tyskland och Holland. Hur det kommer att gå framåt får vi se men jag skulle inte bli förvånad om många med bättre ekonomi från länder med “för varmt väder” söker sig norrut. Exakta former för det är svårt att säga något om.

Det där formatet att någon smart person börjar bygga specifika bostäder anpassade för den gruppen och marknadsför det aktivt ser jag inte alls som otänkbar. Man har olika preferenser och iom att det inte finns något stort befintligt “expat-community” av den här typen gör att det finns en viss startsträcka. Det är väl inte så jättekul att vara ensam italienare i någon norrländsk obygd men skulle det finnas en trevlig italiensk by med bra boende och annat kunde det nog passa fler. Det boendeformat som svenskar typiskt sett väljer i t.ex. Thailand är alltså vad vi pratar om här.

Jobbar i en källare. Har de svalt och skönt, mörkt.

Men har behövt. köpa mitt första paraply iår då de regnar rätt ofta när jag lämnar stationen…

Verkar fortfarande vara eldförbud där jag bor annars hade jag grillat mera.

1 gillning

4 gillningar

Helt okej här i sverige men hade önskat varmare väder ändå helt klart.
Så jag välkomnar lite framtida värmehöjningar här i norden :)!

Som boende i centrala Sthlm så är det faktiskt vanligt att se sydeuropeiska turister. Och statistik visar också på detta:
Top 5 nationaliteter som besöker Sverige i sommar

1 gillning

Är i Rom just nu, 40+ och troligt värmerekord idag; tycker folk(turister) överdriver, visst undviker man solen och dricker mycket vatten (som finns gratis i fontäner typ över allt), men det är fortfarande inget som hindrar turistande här. Förutsatt att man är frisk och pigg såklart. Däremot förstår jag att det är ansträngande att bo här om det här vädret blir vanligare och vanligare… jag åker ju hem om några dagar.

Edit: Där kom det, lite olycksbådande ändå:
41.8 °C

1 gillning