Farbror Joakim ger råd

Läste en gammal Kalle Anka från 1992 där farbror Joakim ger råd om hur man bygger sin förmögenhet.

“Det första man måste göra för att bli rik är att spara några kronor. Sätt in pengarna på banken. Banken får förtroende för er och ni kan börja låna. För pengarna ni lånar köper ni nånting billigt och säljer dyrt. Och nu ska vi diskutera ränteberäkning… om nån vill lyssna.”

Tyvärr blev det fortsättning följer. Hade varit spännande att höra slutet :slight_smile:

9 gillningar

Till och med farbror Joakim rekommenderar hävstång :joy:

10 gillningar

Nyfiken, vem skrev berättelsen?

3 gillningar

Kollade. Tydligen en favorit i repris från KA 29/3 1963. Sedan vet man ju inte hur mycket de ändrat i texten. Om de får det.

Menar du 26/3 1963? För annars får jag inte det att gå ihop, enligt den här: http://www.seriecentrum.com/index.php?route=product/product&path=70_243_399&product_id=11577

Står det bara favorit i repris och inte vet som ritade, skrev och översatte?

1 gillning

Såg fel. Det står KA 29-31/1963

Nej, inget om vem som ritade, skrev eller översatte. Och det är del 2/3.

I informationen om redaktionen står det dock Stefan Diós som översättare.

Beställde nummer 29-31 nu från seriecentrum så får vi se!

5 gillningar

Du måste bara berätta hur det gick :joy::+1:

1 gillning

Då får du berätta slutet :grin:

Häftigt att de ger ut nytryck av så gamla exemplar

1 gillning

Skickgradering:
Good [G] (Mindre Bra)

Noterar än en gång att jag inte har full koll på nyanserna i engelska språket.

Tror inte är något fel på din engelska. Det är nog snarare så att du kanske inte har full koll på de engelska och svenska begrepp av skick på samlarobjekt. Det är en ganska bred skala (för serietidningar finns det dessutom två). Tror inte det kommer att påverka läsupplevelsen direkt. Good är tredje steget av sju på skalan där sju är högsta.

Är boksamlare så har tvingats bli förtrogen med dessa. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har själv en liten seriesamling hemma. Att få tag i ett Near mint-exemplar kan ju vara kul på ett sätt, men samtidigt förtar det läsupplevelsen. Och priset blir därefter. Själv föredrar jag Very Good eller Fine. Då kan jag njuta av innehållet utan att behöva ha bomullsvantarna på. :grinning:

3 gillningar

Förmodar att det kan krävas bomullsvantar i båda ytterkanterna av skalan - fast av olika skäl. :smiley:

3 gillningar

Nu ni har jag fått tidningarna som är i god kvalitet! Tyvärr är det inte en så lång fortsättning…

Ett annat sätt att tjäna pengar är att hitta olja! Först borrar man ett hål…"

…innan farbror Joakim ger upp eftersom det enda som urinvånarna gör är att slå på sina trummor.

Det stod aldrig någon information längst ned på äventyrets första sidan som det gör nu för tiden. Men med en googling på “En kryddad historia” får jag fram att det är Carl Barks som har skrivit den med titeln “A Spicy Tale”.

Jag hittade också den engelska versionen!

76afb2d97820b2a3800a0745b9f03135d4632133_hq

8 gillningar

Den hade nog inte fått gå ut i Kalle idag - inte helt PK känns det som :joy:

Fint, då har vi lösningen = Spara, belåna, köp billigt, sälj dyrt - om inte funkar borra efter olja.
Hur svårt kan det va! :rofl:

3 gillningar

Kul med en färgkopia!

Vill man tjäna pengar på olja så kan man låta bli borra. Att köpa och sedan vänta till ett containerskepp blockerar suez-kanalen verkar vara lukrativt. :=) Eller är det mer Alexander Lukas’ strategi?

2 gillningar

Ah, såklart! När JvA blankat oljan så cloggar Lukas såklart Suez kanalen med sitt Ever Given :rofl:

Får nog leta i källaren efter lite KA&Co tidningar. It’s all coming back to me !

1 gillning

Något som absolut inte är PK är att hela storyn handlar om hur Joakim är hooked på muskotnöt och blir spattig för att han inte kan ha det i sitt te.

Det diskuteras om ordet “fibber” (klåpare i den svenska översättningen) i efterhand har ersatt något annat ord som anspelar på Joakims beroende. Med tanke på att han också är fjättrad. ^^

Även svenska Diös nämns i artikeln: https://www.seriesam.com/barks/detc_ccus_us0039-02.html

6 gillningar

Carl Barks 1901-2000 är en av de riktigt stora serietecknarna, som skapat flera av figurerna i Kalle Anka. Den mest kända av alla historierna är Jui i Pengalösa.

Historien ovan är i och för sig “speciell”, men man får ta hänsyn till att detta skrevs och tecknades I en annan tid. Förmodligen 40- eller 50-tal.

För den som vill ha ha något modernare tecknare rekommenderas Don Rosa.

1 gillning

Bra gissat, men nästan rätt. 1962 skrev Barks äventyret. Håller med om Don Rosa. Plus Marco Rota.

1 gillning