Jag lade precis upp den här sammanfattningen av “hållbart och klimatsmart sparande” på bloggen då det är en av de mest sökta orden. Kan jag be om din feedback? Har jag fått med det viktigaste eller något jag borde komplettera med?
Kanske förslag på välgörenhet inom klimat för dem som vill donera? Går jag in på geeffektivt.se och försöker donera ser jag att erbjuder t. ex. Clean Air Task Force vilket dessutom är i Founder’s Pledge prospekt. Enligt Founder’s Pledge så har exempelvis $1000 i donation till deras toppvälgörenheter denna påverkan, jämfört med livsstilsförändringar multiplicerat med 10.
Som man ser är det väldigt stora skillnader. Men kanske något att ta upp i ett annat avsnitt? Vet inte hur väl det här stämmer.
Om det stämmer borde donation av skillnaden i avgift (och eventuellt avkastning) mellan en “normal” och “hållbar” fond till en effektiv välgörenhet, ge en enorm skillnad i effekt, tänker jag. För övrigt är det även småspararguidens rekommendation, men de nämner inte exempel på välgörenheter. Forskare: Så sparar du hållbart | Småspararguiden
Stort tack @Aen - flera spännande artiklar och sajter som jag kunde klicka mig vidare till. 
@janbolmeson, tack för din efterforskning på området!
Alltid bra idé att ha koll på fakta och se var vi får bäst ”bang for the buck”. Det är så lätt att bara ryckas med i drevet/flödet.
Jag och min hustru har sen ett par år tillbaka klimatkompenserat via https://www.goclimate.com/
Det innebär att vi prenumererar på deras tjänst att investera i utvalda Gold Standard certifierade projekt samtidigt som vi försöker leva klimatsmart i vårt eget liv.
Jag kom i kontakt med Go Climate tack vare Henrik Kniberg som jag hade nöjet att träffa och umgås med via jobbet för ett antal år sedan. Kolla gärna på hans pedagogiska video här: Vad är GoClimateNeutral? on Vimeo
Samma tänk med att genom att stötta välgörenhetsprojekt runt om i världen kan vi på ett enkelt sätt göra stor nytta.
Det som missas i denna artikel är att det oftast saknas en bra definition av hållbart.
Säg ex Tesla som finns med Proethos innehav har byggt delar av sin värdekedja på barnarbete. I barnarbete ingår arbetsmoment som är direkt livsfarliga och ett flertal barn dör varje år.
Några källor kring problemet,
Detta problem uppstår ju överallt där det finns naturresurser som behöver utvinnas samtidigt som landets ledning är djupt dysfunktionell. Problemet är ju inte kobolt i sig, vi skulle aldrig ha barnarbete i svenska koboltgruvor, utan att det inte går att särskilja på varifrån det kommer.
Gissningsvis för att det inte går att göra 1 definition av hållbart. Jag är dock väldigt glad att ESG blivit så poppis eftersom fler och fler bolag kommer ta det seriöst (även om vissa bolag kommer syssla med “green washing”).
Ang Tesla så är dom ju faktiskt redan exkluderade av SPP (som jag tycker har den bästa hållbarhetsnivån)
https://www.spp.se/globalassets/dokument/hallbarhet/spp_exkluderade_bolag.pdf
Jo, men gruvorna överlever då kunderna i fråga vill maximera sina vinster. Går att öppna koboltgruvor i andra länder men då skulle det kosta mer som sänker stor företagens vinsten.
Vad detta bevisar är att många så kallade gröna företag enbart är det så länge som deras vinster inte påverkas.
Alltså, den absoluta majoriteten kommer ju från helt normala, lagliga gruvor även i ex. Kongo där över hälften av världens utvinning sker. Problemet är bara att det även finns olagliga gruvor med barnarbete, och att det är omöjligt att särskilja på varifrån materialet kommer pga. korruption etc. Samma problem med guld.
Att helt sluta köpa från Kongo är inget alternativ eftersom de sitter på så stora fyndigheter och den lagliga utvinningen är viktig för ekonomin.
Det har du rätt i är bara 13% av kobolt artistans som är barn, antar det gör det okej.
” Child labor has been detected at one in four ASM sites in the DRC, with informal or illegal ASM operations leaving children uniquely exposed to hazardous working conditions and, in some instances, forced labor. (37,39,40) As many as 35,000 of the DRC’s 255,000 artisanal cobalt miners are children”
Grund problemet i Kongo är att de större gruvorna skötter sig. Sen när man går uppåt i värdekedjan slår mellanhänderna ihop kobolt från godkända källor med kobolt från sämre källor för att maximera vinsten. Då maximerade vinster även är stöttestenen för de flesta aktiebolag så godkänner man det även vidare i supply kedjan.
Vad föreslår du själv som lösning på problemet, förutom att göra vad vi kan för att minska korruptionen? Sedan är det inte jättar som Tesla eller Apple som driver efterfrågan på illegalt framställd kobolt, de kan säkert få leveranser direkt från de stora legala gruvorna, utan kinesiska företag som vill åt samma mineraler men inte bryr sig det minsta.
Att stor företagen gör audits och lever upp till sina policy dokument?
Det är väl ganska självklart att det kineserna köper viss illegal kobolt då de har typ 90% av världens koboltraffinaderier.
Sen är frågan vad företag högre upp i värdekedjan gör för att säkerställa att kobolten man köper kommer från en godtagbar källa? Det är i dessa lägen som stor företagen ser sina vinster som viktigare än kontrollera värdekedjan.
Ps, även Umicore har nämts som köpare av illegal kobolt.
Det kommer göra att kobolten som användes till just din telefon eller bil kommer vara barnarbetsfri, men det kommer inte leda till en enda barnarbetare mindre i Kongo eftersom kineser som inte bryr sig fortsätter köpa.
Med den argumentationen behöver vi inte göra något inom hållbarhet, arbetsmiljö, klimat osv.
Klart man behöver, men vid källan till problemet. I detta fall extrem korruption samt kinesiskt inflytande. Att slå Tesla eller Apple över huvudet hjälper ingenting.
Tesla annonserade förra året att man tänker tillverka kobolt-fria batterier just av det skälet.
Enkelt att skylla på kinser när även västerländska företag gör samma sam.
Krävs regler inom EU/USA som sätter stopps för dem cyniska användning av barnsliv.
” According to [IRA], the defendants use cobalt from the DRC that is sourced from mines that use child labour. The IRA explain that the is as follows: the companies Glencore/Umicore and Zhejiang Huayou Cobalt Company Ltd (Huayou Cobalt) are two of the biggest companies in the cobalt supply industry. Glencore mines the cobalt, allegedly with the use of child labour and Umicore processes cobalt mined by Glencore.”