Feedback på artikel: "Hållbart och klimatsmart sparande"

Jag lade precis upp den här sammanfattningen av “hållbart och klimatsmart sparande” på bloggen då det är en av de mest sökta orden. Kan jag be om din feedback? Har jag fått med det viktigaste eller något jag borde komplettera med?

Kanske förslag på välgörenhet inom klimat för dem som vill donera? Går jag in på geeffektivt.se och försöker donera ser jag att erbjuder t. ex. Clean Air Task Force vilket dessutom är i Founder’s Pledge prospekt. Enligt Founder’s Pledge så har exempelvis $1000 i donation till deras toppvälgörenheter denna påverkan, jämfört med livsstilsförändringar multiplicerat med 10.

Som man ser är det väldigt stora skillnader. Men kanske något att ta upp i ett annat avsnitt? Vet inte hur väl det här stämmer.

Om det stämmer borde donation av skillnaden i avgift (och eventuellt avkastning) mellan en “normal” och “hållbar” fond till en effektiv välgörenhet, ge en enorm skillnad i effekt, tänker jag. För övrigt är det även småspararguidens rekommendation, men de nämner inte exempel på välgörenheter. https://www.smaspararguiden.se/blogg/forskare-sa-sparar-du-hallbart/

Stort tack @Aen - flera spännande artiklar och sajter som jag kunde klicka mig vidare till. :pray:

1 gillning