Feedback på brutalt långsiktigt sparande

Halloj!

Vill gärna ha lite konstruktiv kritik på mitt framtida sparande, vilka förbättringspotentialer mina olika portföljer har.

Lite bakgrund om mig; jag är en ung herre på 22 år som under ett bra tag har varit intresserad av investering, det är dock främst under den senaste tiden som jag har börjat funderat mer grundligt varför jag väljer att investera i dem bolagen som jag gör och inte bara köra utifrån hörsägen. För tillfället arbetar jag deltid (när jag inte studerar) och kommer ha möjlighet att lägga undan större delar av min lön till mitt sparande.

Jag har som mål att ha följande tre portföljer; mitt sparande till min nära framtid, sparande tills jag är 40 bast samt mitt pensionssparande. Jag är främst ute efter rådgivning angående de två sistnämnda porföljerna.

40 bast.

• SPP Aktiefond Global A
    Andel: 50%
  • Avanza Emerging Markets
    Andel: 16,6%
  • PLUS Allabolag Sverige Index
  • Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Pension

• SPP Aktiefond Global A
    Andel: 40%
  • PLUS Småbolag Sverige Index
    Andel: 20%
  • AMF Aktiefond Småbolag
  • Avanza Emerging Markets

Jag förstår att mina portföljer inte är så diversifierade, detta är ett medvetet beslut då jag har en så pass lång sparhorisont. Min plan är att ändra i mina portföljer (ungefär 10-15 år) innan det är dags att casha in. Är det dumt att inte ha någonting i råvaror, obligationer osv redan från start?

Tack på förhand :slight_smile:

Det blir överlapp att ha både SPP Aktiefond Global A och Avanza Emerging Markets eftersom SPP redan täcker in Tillväxtmarknader. Kan med fördel bytas ut till Länsförsäkringar Global Indexnära istället för att få lägre kostnad.

Sen kan du även fundera över att använda dig av en mer marknadsviktad portfölj med belåning istället för att tilta mot tillväxt, småbolag och Sverige… Som exempelvis AP7 Såfa gör.

SPP Aktiefond Global A alternativt LF Global Indexnära + Avanza Emerging markets blir rätt diversifierat inom aktiesegmentet.

Med så lång sparhorisont och låga räntor som vi har nu kan man nog börja utan räntefonder. (Antar att du har räntefonder/kontanter i den korta portföljen och/eller någon form av buffert.)

Möjligen kan man krydda lite med guld, men det råder lite delade meningar om och isf hur mycket man ska ha.

Guld känns inte mycket till krydda i en portfölj som är tänkt att ligga orörd i 40 år, snarare en vaniljyoghurt :smiley:

1 gillning

Fel ordval kanske, tänkte mer som basilika än habanero. :slight_smile:

Altight, super! Tack så mycket för tipsen :slight_smile:

Jag får ta mig en funderande ifall jag skall byta ut SPPs.
Det var precis min tanke! Precis, min kortsiktiga portfölj har råvaror/räntefonder som komplement.

Antingen det, eller köra 100% SPP, det gör jag i mina pensionsspar portföljer :wink: