Halloj!
Vill gärna ha lite konstruktiv kritik på mitt framtida sparande, vilka förbättringspotentialer mina olika portföljer har.
Lite bakgrund om mig; jag är en ung herre på 22 år som under ett bra tag har varit intresserad av investering, det är dock främst under den senaste tiden som jag har börjat funderat mer grundligt varför jag väljer att investera i dem bolagen som jag gör och inte bara köra utifrån hörsägen. För tillfället arbetar jag deltid (när jag inte studerar) och kommer ha möjlighet att lägga undan större delar av min lön till mitt sparande.
Jag har som mål att ha följande tre portföljer; mitt sparande till min nära framtid, sparande tills jag är 40 bast samt mitt pensionssparande. Jag är främst ute efter rådgivning angående de två sistnämnda porföljerna.
40 bast.
-
SPP Aktiefond Global A
Andel: 50% -
Avanza Emerging Markets
Andel: 16,6% -
PLUS Allabolag Sverige Index
Andel: 16,6% -
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
Andel: 16,6%
Pension
-
SPP Aktiefond Global A
Andel: 40% -
PLUS Småbolag Sverige Index
Andel: 20% -
AMF Aktiefond Småbolag
Andel: 20% -
Avanza Emerging Markets
Andel: 20%
Jag förstår att mina portföljer inte är så diversifierade, detta är ett medvetet beslut då jag har en så pass lång sparhorisont. Min plan är att ändra i mina portföljer (ungefär 10-15 år) innan det är dags att casha in. Är det dumt att inte ha någonting i råvaror, obligationer osv redan från start?
Tack på förhand ![]()