Feedback på min portfölj och fördelning

Fonder & fördelning:

Länsförsäkringar Global Indexnära - 48%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%

Avanza Emerging Markets - 6%

Avanza Europa - 6%

Avanza USA - 6%

Swedbank Robur Ny Teknik A - 12%

Swedbank Robur Technology A SEK - 12%

Region:

Nordamerika - 49,82%

Västeuropa exkl. Sverige - 19,11%

Sverige - 17,59%

Asien exkl. Japan - 7,04%

Japan - 3,92%

Australien och Nya Zeeland - 1,04%

Afrika och Mellanöstern - 0,72%

Latinamerika - 0,54%

Östeuropa - 0,22%

Avgiften ligger på 0.5%. Vad tycker ni? Är det en bra portfölj och fördelning? Swedbank fonderna kommer jag ha på mitt Swedbank konto och inte Avanza. Är dock fortfarande lite osäker på om det är de jag ska ha eller TIN Ny teknik & Avanza World Tech by TIN istället.

Hej

jag skulle fimpa Avanza EM , Europa och USA, du stora genom din Global fond! Krydda gärna lite med Tin! I övrigt mycket bra) Av mina fonder har spiltan investmentbolag Sverige och Tin Fonder New Tech gått bäst?

Fast en Globalfond saknar ganska mycket i Emerging Markets, så att behålla den fonden vore en bra idé. Däremot att ta bort USA och Europa vore något eftersom båda är representerade i en Globalfond.

Ok, hade tänkt att genom att även ha med USA & Europa fonderna så skulle portföljen bli ännu bredare. Tips på hur fördelning bör se ut utan de två? Ska man flytta det mot Teknik fonderna? Ta bort 4% från global till Emerging Markets så att fördelning blir då 44%, 10%, 10%, 18%, 18%?

En Globalfond består av mellan 55-65% USA redan så blir mer fokus på USA än diversifiering, även Europa är redan med i en Globalfond.

Hade nog hellre kört på 60/10/10/10/10 isåfall, eller om du vill ha lite mer Sverige och EM: 50/15/15/10/10.

Ok, är det här bättre då?

Länsförsäkringar Global Indexnära - 50%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 10%

Avanza Emerging Markets - 10%

Swedbank eller TIN fonder - 30%

Avgiften hamnar på 0,61%. Vad tycker ni?

Kör!

Jag skulle ha de aktiva teknikfonderna i en separat portfölj (i lekhinken). TIN Ny Teknik och Roburs teknikfonder är billigare hos SAVR, bättre att köpa dem där istället.

Läste nånstans att på SAVR handlar man i annan valuta och att det i slutet ändå blir ungefär like mycket som försvinner i “avgift”… Är det sant?