Feedback portfölj

Hej! Önskar åsikter/feedback på denna 3-portföljsmodell:

1. Buffert
  2. Mellanriskportfölj 30% global: DNB global indeks A eller Länsförsäkringar global indexnära 20% sverige: Spiltan aktiefond investmentbolag 10% tillväxt: SPP emerging markets eller Öhman etisk emerging markets A 20% korträntor: Evli short corporate bond B eller Ålandsbanken kort företagsränta 20% långräntor: SPP obligationsfond eller AMF räntefond lång
  3. Passiv portfölj 100% aktier (alternativt 90/10) 30% global DNB global indeks A eller Länsförsäkringar global indexnära 25% sverige: Spiltan aktiefond investmentbolag 25% tillväxt: SPP emerging markets eller Öhman etisk emerging markets A 10% Europa: DNB europa indeks A 10% USA: Handelsbanken USA Ind Crit A1 sek
Några generella synpunkter? Bör jag ha samma eller olika tex global och tillväxtfonder i mellanrisk/passiva portföljen? Bör jag ha olika sverigefonder och tex ha en indexfond i ena portföljen? Om jag ska ha 90/10% i passiva portföljen, bör jag ha lång eller korträntor i denna och vad bör jag ta bort i form av aktiefonder?

Mvh

Emma

Hej Emma!

Ser bra ut.
Det jag skulle kunna påpeka om är att du har ganska mycket tillväxtmarknad på 25% i passiva?
Skulle även ha undvikit att lägga in en Europafond där och istället lagt det i globalfonden.

Du kan absolut ha samma fonder i både passiva och mellanrisken, inget konstigt med det!

Om du vill göra en 90/10 i passiva så kan du köra med båda en kort och lång räntefond, om du bara vill ha en och vill ha en så hade jag valt i denna låga räntemiljö en kort räntefond.

Hej Robin! Tack snälla för svar/input. Låter rimligt med minskad tillväxtmarknad och mer fokus globalt. Jag har hunnit fila lite själv och kommit fram till 35% global, 20% sverige, 15% tillväxt, och sedan 10/10/10 på USA/europa/kortränta. Varför inte europafond? Om jag struntar i den kanske det får bli 40% global och 25% sverige istället.

Ser bra ut!

Europa finns redan med i en globalfond och anser därför att den blir överflödig.