Fel i objektbeskrivningen när jag sålde huset | Vem är ansvarig egentligen?

Hej rikatillsammans.
Jag sålde mitt hus här under våren och ska precis flytta ut. För några dagar sedan ringde nya ägaren, han hade försökt beställa fiberabonnemang tills han ska flytta in men det gick inte. Då förklarade jag att det inte är fiber indraget men att det finns på tomtgräns. Då säger han att det står det i annonsen, så jag tittar och mycket riktigt står det så.

Alltså har mäklaren skrivit fel och jag har missat det när jag kollade på annonsen. Blev först irriterad på mäklaren men sen blev jag mest irriterad på mig själv för att jag inte hade läst ordentligt.

Min fråga är nu, ligger hela ansvaret på mig att det blir rätt eller har mäklaren också ett visst ansvar?

1 gillning

Ta diskussionen med mäklaren. Tror det blir du som torskar och sen får du dra det avtalsrättsligt med mäklaren.

Har mäklaren skrivit fel borde mäklaren ha självbevarelsedrift nog att täcka upp din ekonomiska skada.

Tack för svar. Ja om nya ägaren vill att jag ska betala för det (han har inte krävt något än) så har jag full förståelse för det och kommer inte bråka. Får se vad mäklaren säger när jag får tag i honom.

2 gillningar

Mäklare är väl skyddad yrkestitel och det finns diverse förbund och liknande som har koll på dem. Din mäklare vill säkert vara på god fot med dem, och såklart ha nöjda kunder. Jag hade försökt rätt hårt med att låta mäklaren stå för kalaset (beroende på hur allt gick till men av det lilla jag vet nu så…)

Tror det beror på om du kan visa vilka uppgifter du har gett till mäklaren.

Annars ansvarar du nog för det som står i annonsen, och som du sedan skrivit ett avtal kring där allt som står i prospektet är utfästelser som du är ansvarig för.
Är ju inte bara när ni lagt ut huset du haft anledning att kolla detta,utan även vid kontraktsskrivningen.

1 gillning

Hej!

Du som säljare ansvarar för objeksbeskrivningen. Jag antar att du fått godkänna innehållet både innan annonsering samt skrivit på en objektsbeskrivning i samband med avtalsskrivningen?

Sen är det inte säkert att köparen har rätt till ersättning ändå. Tittar man på tidigare rättsfall så har bedömningen “hade köparen bedömt marknadsvärdet på ett annat sätt”, med den nya infon tillgänglig? Vid höga köpeskillingar, förmodligen inte. Vid väldigt låga köpeskillingar, förmodligen.

Men ett bra första steg är att prata med mäklaren. Vet mäklaren med sig att felet ligger hos honom/henne är det inte omöjligt att få till en lösning.
Men objektsbeskrivningen är grundad på säljarens info och säljaren bär huvudansvaret.

3 gillningar

https://www.ekonomifokus.se/bostad/hitta-maklare/salja-bostad-ansvar-som-saljare/comment-page-1

1 gillning

Hej, tack för alla svar.
Är precis som ni säger, ansvaret ligger på mig att kolla så det blir rätt. Tyvärr var jag lite för naiv och tänkte inte alls på att det kunde bli fel.
Mäklaren ringde upp mig igår och berättade att köparen vill ha betalt för att dra in fiber. Inte så konstigt.
Han skulle även kolla om han har någon försäkring som täcker det här. Lyckas han få det på en försäkring så blir jag väldigt glad. Annars är det nog jag som kommer få stå för det här.

Hur det än blir kan man lugnt säga att jag lärt mig en läxa för livet.

4 gillningar