Filantropernas Finanshus

Hej !
Jag blev nyligen uppringd av Filantropernas Finanshus som erbjuder 7% ränta …
Är det någon som har erfarenhet från dessa ?

Hälsningar
Mariellel

Ingen egen erfarenhet. Däremot reagerar jag på att samtliga de obligationer som erbjuds tycks vara utställda av bolag med samma ägare eller grundare som Filantropens Finanshus. Men det kanske är standard i den här typen av upplägg.

Oavsett vilket gör man klokast i att avstå från alla erbjudanden om ”säkra pengar” från företag som ringer upp en oanmält. Varningsklockorna går på högvarv.

8 gillningar

Företagsobligationer utgivna av företag i Sydafrika. Risken är väldigt hög, jag skulle undvika.

Bara namnet låter ju som att man ska räkna med att inte se pengarna igen…

7 gillningar

En enkel tumregel är att alla som ringer dig är skit och vill blåsa dig.

Speciellt om det handlar om sparande och investeringar, då är risken ännu större än om det handlar om att de vill sälja ett telefonabonnemang.

Så säg nej till alla som ringer av ren princip. Inga seriösa aktörer ringer privatpersoner via telefon, om de inte redan har dem som kund i banken och vill sälja in någon extra tjänst.

12 gillningar

Skulle till och med påstå att om man redan är kund så ringer de ändå inte upp. De har ju andra möjligheter att nå sina kunder. Det varnas ju, då man loggar in via bank-id, för att banken aldrig ringer upp för att be en logga in (Viss skillnad, men ändå liknande.)

Uppringd = scam, tänker jag automatiskt.

LF har ringt mig för att försöka sälja försäkringar, så det händer.

1 gillning

Händer gör det säkert någon gång. Menar bara att jag tar för givet att det är bedrägeriförsök - inte att det är det i 100% av fallen.

Därför kan jag visserligen lyssna på vad de har att säga - om det verkar intressant. Sedan säger jag att jag behöver tänka på saken. Vill jag gå vidare kontaktar jag banken själv

2 gillningar

Utöver det som redan påtalats i tråden - 7% ränta är inte speciellt bra.

Hade det varit en garanterad sparränta hade det varit fantastiskt bra, i min bok.

1 gillning

Hehe, ja om det omfattats av insättningsgarantin, men ingenting indikerar ju att så är fallet :grinning_face: Kikar man på vad som finns utanför insättningsgarantin så är ju 7% ränta ganska lätt att slå, till exempel via de flesta lån som kommer ut på Kameos plattform, som historiskt sett visat sig ha låg risk. Vill man kliva ut på riskskalan i den sektor så kan man ju dubbla de där 7% avkastning.

Kikar man på börsen istället så finns det ju en hel uppsjö preffar som ger mer än 7% avkastning, om man tar hänsyn till att det är ISK-skatt istället för kapitalskatt.

Så att skicka iväg sina slantar till nåt okänt finanshus för 7% ränta före kapitalskatt känns långt ifrån motiverat :slight_smile:

1 gillning

Jag har en vän som placerat hos Filantropens Finanshus sedan några år tillbaka och han är himla nöjd med dom i alla fall. Har fått sin ränta och verkar seriösa. Gubben som är VD känner jag till för han har jobbat i finansbranschen jätte länge nere i Malmö-området.

Om din vän står längst upp i Ponzipyramiden är han kanske nöjd…

Jag satt så sent som igår och försökte pussla ihop alla skevheter med projekten, påståenden som inte stämmer och allmäna bluffindikatorer, men kan glatt lägga ner det projeketet nu. Påminnelsen i kalendern för att se läget i augusti när vindobligationen skulle betalas tillbaka men den kan jag nog ta bort.

6 gillningar

Hoppla! Lider med alla de som ”investerat” i det här.

Oj, de fick t o m en spot i lokalnyheterna Skåne precis. Grattis FF! :sweat_smile:

Filantroper :money_with_wings:

Allt som säljs med hint om välgörenhet samtidigt som du tjänar pengar ska man nog vara försiktig med…

@anderssvensson61 bra timing på ditt inlägg. Trisst för vännen din. Försökte han sälja in dig med egen referenslänk?

1 gillning

@Passiv. Ja. Precis.

Nu handlar det om äkta bedragare, men som jag ofta får intrycket av, så är många äkta försäkringar så dåliga att det kan klassas som just det.

Men det var off topic, men kände det är viktigt att påpeka att den som ringer upp inte alltid är din kompis.

Ska i vilket fall bli intressant att följa FFF (Filantropernas Finanshus Fallet) och se hur stort det faktiskt var. Om 19 miljoner återbetalats på 7% ränta rör det sig nog om närmare 100 mille…

En äldre släkting till mig blev uppringd av Kronofogden med anledning av en skatteskuld. Som ”tur” var kunde hon betala in den direkt. Det var bara att logga in på kontot direkt.

Spoiler: Det var inte Kronofogden som ringde. Kontot tömdes.

1 gillning

@anderssvensson61 Skicka vidare denna sida till din vän. EBM ber om kontakt Stort investeringsbedrägeri rullas upp – hundratals målsägande identifierade | Ekobrottsmyndigheten

Ganska dålig artikel. De nämner dom inte ens med namn men ber om kontakt med drabbade… i vilket fall som helst, din vän bör kontakta dom.

1 gillning

Så jag var inte helt fel ute :innocent:

Hittills har EBM kunnat identifiera 120 miljoner kronor i inbetalningar till Filantropens Finanshus