Hej! Jag driver ett framgångsrikt konsultbolag (det är mitt dagtidsjobb) men på fritiden gillar jag jakt och fiske. En tanke som slog mig var att starta ett till bolag där jag kan kombinera jobb med nöje. Att starta ett bolag som äger mark där man hyr ut jakträtten och säljer skog (kan tänka mig andra former av inkomst för bolaget men det var just dom jag kom på här och nu).
Frågan är hur det går till med finansieringen. Går det att flytta pengar från mitt framgångsrika bolag till mitt “markbolag”? Hur går det till? Tips på saker att tänka på? Andra som har erfarenhet av att starta flera bolag får gärna berätta om hur det gick till och vilka frågor/problem/tankar som uppstod. Tack!
För att ett aktiebolag skall kunna köpa en skogsfastighet erfordras förvärvstillstånd. Enligt min erfarenhet är det extremt sällsynt att något sådant beviljas. Börja i den ändan.
Äga skog brukar stavas EF. Fick bra hjälp av LRF Konsult (om än dyr). De har dock nytt namn nu och minns inte vad de heter nu, något på L.
Ludvig & co
Tack för svar. Jag tänker mig något liknande som Sundsta Säteri. Dom grundades 2010 och äger sin egen jaktmark ca 7 mil norr om Stockholm.
Från deras hemsida
Vi jagar på Sundstas egna jaktmarker som bl.a. har 6 olika viltvatten och ett klövviltshägn på ca 100ha
Från allabolag.se
Föremålet för bolagets verksamhet är utbildning, konferens, golf, övernattning, jakt, skytte, bilarrangemang och därmed förenlig verksamhet.
Jag kan tänka mig att inkludera utbildning och skytte i verksamheten om det gör någon skillnad. Golf och bilar intresserar mig inte.
Finns det något speciellt med Sundsta som gör att dom fick tillstånd? Kan man fråga om förvärvstillstånd innan man köper en mark? Det verkar besvärligt att köpa en mark för att sen söka tillstånd som blir nekat. Vad händer då? Tvingas man sälja marken? Om vi leker med tanken att man blir beviljad förvärvstillstånd kan man flytta pengar från ett av mina bolag till ett annat?
Tusen tack!
Du kan inte få lagfart på fastigheten innan du fått förvärvstillstånd. Det är oerhört många år sedan, jag sysslade med detta men på min tid sökte man förvärvstillstånd med köpekontraktet som underlag.
Givetvis såg man som säljare till att det fanns en passus i kontraktet som gjorde att köparen slapp eventuellt skadestånd om förvärvstillstånd inte kunde beviljas.
Dett är lätt att trampa fel när det gäller transaktioner mellan egna bolag så vänd dig till din revisor. I vissa lägen kan bolag inom koncernen låna pengar av varandra.