Ev så pratas det om uppstart av ett företag inom tillverkningsindustrin.
Två större företag (personer från större företag) vill gå ihop och starta på min hemmaplan, de vill ha med mig på 33% pga av min kunskap..
Vi pratar om en investering på cirka 25 miljoner för att dra igång .
För dessa företag (personerna i företagen ) är ju dessa pengar peanuts, de skulle ju kunna starta utan mig också egentligen… Men om de nu vill ha med mig känns det ju smickrande.
Den stora frågan är hur jag som inte är mångmiljonär ska få till en finansiering av mina 33% ?
Om DU besitter kunskapen/kompetensen på DIN HEMMAPLAN borde det inte då också räknas som en investering/tillgång? Dvs blir det egentligen rättvist om alla äger 1/3 del vardera men du ska DESSUTOM stå för kompetensen/kunskap/hemmaplan?
Så du kanske ska förhandla lite så du kanske bara står för 20% av kapitalet men får ändå 33% av ägandet osv? På något sätt är ju deras pengar mer utbytbara mot andras än att de kan byta bort din unika kompetens/kännedom om hemmaplan mot någon annans motsvarande tillgång.
Håller med att din investering i företaget är kunskaperna då… De kanske inte behöver värderas i pengar enbart.. Me andra ord klart lägre belopp än 33% 25 miljoner..
En fråga då, vad är det som gör att kostnaden för uppstarten är på 25 miljoner??
Jag själv har jobbat hela livet i tillverknings industrin..