Finns det någon risk att skicka sina id-handlingar till Revolut?

Hej!
Jag har använt Revolut ett tag nu och gillar det. Dock så vill de att man ska skicka in id-handlingar, t.ex nationellt ID-kort eller pass. Finns det några risker att fotografera sitt pass och skicka det till Revolut? Vad för rekommendationer finns det angående fotografera sitt pass?

Är det endast papperskopia de vill ha? Oavsett vad finns ju risken att det lagras eller behandlas digitalt. I händelse av intrång hos Revolut kan då utomstående komma åt en kopia på ditt pass, vilket ju kan användas av någon som utger sig för att vara du.

Risken - den finns dock alltid - är rätt liten att dina handlingar ska läcka till en tredje part. Främst för att både kommunikation och lagring bör vara rätt häftigt krypterat. Inom den marknadens så är i princip första frågan hur data skickas/lagras, för att säkerställa att det är säkert. De använde, sist jag kollade, Onfido som leverantör för deras verifierings-lösning. Och det är en leverantör som är välanvänd globalt, och där många av deras kunder garanterat gått igenom deras tjänster noggrant. Så det ska vara rätt lugnt, så in med grejerna och fortsätt njuta av en bra tjänst!

Det verkar vara någon EU regel detta. Tycker det är helt galet att skicka kopior på UD handlingar. Oftast via email också.

Jag upplever inte heller det som något problem med Revolut. Idag är det ganska standard och grejen är tyvärr att det inte står något i ID-handlingarna som man inte kan få tag på annat sätt.

I ID-handlingar står det passnummer och finns en bild av ”passfototyp”. (Även längd? :slight_smile: )

Jag tänker mest att kopian som sådan kan missbrukas.