Däremot finns det nån hightech-stekpanna för induktion som inte går att överhetta, ens tom. Botten är i nått material som är mindre magnetiskt ju varmare det är.
Fast min google-fu sviker mig. Vet att jag såg en sån på NK för några år sedan, men hittar inte nu. Så de kanske lovade mer än de höll.
De flesta moderna induktionshällar har dock en inbyggd lösning.
Dessa hällar har en inbyggd steksensor i glaset som kommunicerar med pannan och automatiskt justerar effekten för att hålla en konstant, optimal stektemperatur (t.ex. 180∘C), vilket förhindrar både överhettning och att maten bränns vid.
( Visste inte detta men ChatGPT upplyste mig om detta - Skall kolla min häll ….).
Det skulle vara en smidig funktion att ha helt klart!
Såg även kommentarer angående att man ska kunna multitaska med att göra andra saker vid sidan om, vilket skulle underlätta hackande av grönsaker vid sidan av.
Personligen försvinner helheten i matlagning om allt ska vara ‘on edge’ med det tekniska. Matlagning för mig har trots allt varit ett yrke en gång i tiden men numera en hobby som som precis som sparande kräver mer djupdykning om man vill avancera
Jag förstår däremot argumentet till att man vill förenkla matlagningen i vardagen för att det inte finns intresse, slutar förmodligen hur mycket pengar man vill lägga samt plats man har för alla gadgets.
För kokning av ris är faktiskt en separat riskokare en fantastiskt lösning. Kokar inte över och ger enkelt ett mycket bra resultat när du lärt känna ditt ris och din kokare. (Är generellt emot extra prylar men en riskokare är numera ett måste i mitt hushåll.)
Jag käkar gröt dagligen och har provat även mikron. Gör man en mindre portion är det som att havregrynen inte suger upp vattnet och allt blir mest ledset. Jag gör väl fel, men jag vill ha ihopkokat grötklister ur gryta och inte uppblötta hela gryn. Det är nog så enkelt.
Okie jag gör också det 2 ggr /dag testa istället att säg att du tar 3 dl havregryn ta då istället 3.5 dl vatten, häll på frysta bär eller vad du nu vill ha stoppa in klart. Blir inte vattnigt alls, du måste bara ta mindre vatten när du mikrar.
Gaggenau har en magnetiserad termometer som kopplar till spisen, den känner av temperaturen på kokkärlet och reglerar värmen.
En elegant lösning på ditt problem.
Det är ingen skillnad överhuvudtaget. Förutom då mer disk och mindre energi och tidseffektivt att göra på spisen skulle jag tro. Folk inbillar sig annorlunda smak när processen är annorlunda. Antagligen blir samma person lurad av finare förpackningar osv.
Snart skriver väl någon att risgrynsgröten blir bättre på spisen än ugnen också.
Min ikea-häll (induktion) anno 2022 hade nån funktion för automatisk kokning, tror syftet var att snabbt koka upp vatten och den bara precis hålla det kokande.
Använde aldrig funktionen men kika i nån manual och se om det beskriver det du vill åt. Tror min modell hette Smaklig.