FIRE-beräkning - vilken ISK-skatt?

Hej.
Jag har också funderat kring “ISK-skatten” nu när statslåneräntan är så hög och att det skulle påverka extremt mycket vid en eventuell FIRE och något man verkligen måste kalkylera med.
Jag tänker såhär, hela FIRE kapitalet kommer inte ligga på ISK. En relativt stor del av kapitalet kommer ligga på Inkomstpension, PPM & tjänstepension. På detta kapital har jag redan tagit höjd för en skatt på 30% i FIRE beräkningen.
Det som kommer ligga på ISK (och ev. fondkonto med räntefonder) är ens egna sparade kapital som behövs utöver “pensionskapitalet” ovan.

Jag har en önskan och jobbar för att gå i FIRE vid ca 50-55 års ålder.
Jag har utgifter per mån på ca. 15 000 kr/mån idag.
Jag villhöver ca. 19-20 000 kr/mån efter skatt vid FIRE.
Jag har med hjälp av minpension.se räknat ut kapitalet som jag själv behöver spara ihop när jag är 55 år gammal (utöver Inkomstpension, PPM, tjänstepension).
Detta ger mig ett belopp på ca 4 000 000 kr som jag behöver spara ihop som kommer ligga på ISK (och ev. fondkonto med räntefonder).
4 000 000 x 0,0186 (årets “ISK-skatt”) = 43 440 / 12 = 3 620 kr/mån.

Jag tänker årets “ISK-skatt” är väl ett av de värsta scenariona.

1 gillning

Det beror på hur tidigt man avser gå i pension.

Många här förlitar sig endast på FIRE-kapitalet (och räknar inte in pensionen) under lång tid.

Räknar jag vill ha ca 20 000 kr/mån efter skatt vid FIRE. Jo då, ca 4 mille behövs.
Är i 40 års åldern nu så ställt in minpension.se på att gå i pension vid 55, uttag av alla pensioner from 66 (riktåldern-3år). Får då fram vad jag får ut per månad from 66 år.
Fram tom 66 behövs 20 000 x 12 x 11 (66-55) = 2 640 000 kr.
From 66 behövs (20 000 - (pension x 0,7)) x (25) ≈ 1 360 000.
Summa 4 000 000

1 gillning

Har även räknat med Monte carlo beräkning och det stämmer väl överens med ovan uträkning vad som kommer behövas.

4 000 000 x 0,04 = 160 000 / 12 = 13 333 kr/mån enligt 4% uttagsregeln. Sedan pensionen ovanpå det.

Njae, inte om du menar 4%-regeln.

(Eller menar du vid uttagsstarten?)

Du har rätt, uttryckte mig fel. 4% regeln menas att kapitalet med stor sannolikhet inte kommer ta slut efter 30 år.
Jag tänkte på monte carlo beräkningen, enligt den är det ca 89% portfolio success/portfölj framgång att portfolio survives/portföljen överlever när jag är 110 år gammal.

1 gillning

Ja, målet verkar flyttas längre bort i samma takt som man närmar sig det

Jag säger som Dennis Franz karaktär Nathaniel Messenger i “City of Angels”: