FIRE: hur distribuera sparandet?

Hej, så tacksam för allt jag lär mig på den här sidan. Tack.

Nu min fråga. Har fått ihop ett fondsparande på 300K efter ett sent i livet privatekonomiskt uppvaknande, och vill nu jacka upp mot något liknande FIRE (hur mycket jag nu hinner innan pension…). Försöker dra ner på alla kostnader och vill öka på mitt sparande rejält, ungefär 12-15K/mån från dagens 3K. Är grön på aktiemarknaden. Mina funderingar:

1. Hur placerar jag bäst mina pengar för maximal avkastning? (fonder vs aktier, och vilken form av aktier)
  2. Hur ska jag fördela mellan olika hinkar? Ska man pytsa in lite överallt hela tiden eller hur ska man tänka?
  3. Aktier i investmentbolag känns tryggt som nybörjare men är det inte likt de fonder jag redan har, t ex Spiltan AF investment? (Andra fonder jag har är LF global index, AMF småbolag, SEB hållbar Sverige index, Avanza EM, Plus Allabolag).

Känner att tiden är emot mig pga min ålder så hur bör jag tänka och bäst agera?

Tusen tack för alla kloka råd.

Låter som vettiga fonder. Seb och plus alla bolag är mycket överlapp dock.
Att köra på aktier ger ju möjlighet för bättre avkastning, men lika gärna mindre.

Själv kör jag i princip bara indexfonder med lite tilt mot EM och svenska småbolag i mitt långsiktiga sparande.
Kör även spiltans fond som du har.

Hur lång sparhorisont har du?

Tack.

Seb och plus allabolag ligger på olika ISK, jag har lite olika slattar som jag testar mig fram med (är det bättre att slå ihop dessa?).

Sparhorisonten är lång 10+.

Går alldeles utmärkt att dela upp sina fonder på 17 olika ISK om man så vill.

Hej,

1. Skulle varmt rekommendera att du kör på fonder till störst del och eventuellt börjar smått med aktier för att lära dig, t.ex använda 10% av portföljvärdet till aktier. Men är det däremot investmentbolag som du är ute efter så funkar Spiltan Aktiefond Investmentbolag perfekt!

2. Här kan man välja att göra lite som man vill, antingen kör strikt efter att bufferten först ska bli full innan man börjar på mellanrisken, sedan mellanrisken ska bli full innan du går till passiva.
    Eller så börjar du lite i alla samtidigt och höjer sparandet till passiva när du väl har fyllt de andra hinkarna, däremot bufferten är något som är bra att ha fyllt relativt fort för att inte bli tvingad att sälja fondandelar om något skulle dyka upp! :slight_smile:

3. Jo, det är just vad Spiltan Aktiefond Investmentbolag består utav.
    Kolla in “Globala Barnportföljen” för lite inspiration till långsiktigt sparande!

Du har inte nämnt din ålder, kan vara bra att veta för att hjälpa dig vidare! :slight_smile:

Tack! Är inte lastgammal men har 15-20 år till pension (sen får man se när man verkligen slutar jobba, kanske får bli längre för att jag inte buffertsparat så mkt).

Tänker mig också att påbörja aktiesparandet vid sidan av fondsparandet. Tar redan hyfsat hög risk i fonderna (6 av 7).

Bufferten omhändertagen :relieved:.

Tack för alla kloka råd.