Kortare arbetsvecka vs tidigare pension (eller ej senarelagd pension) då?
Precis, det var något av ursprungstanken när jag skrev.
Tänker du som jag, att mycket av den ökade effektiviteten har tagits ut av våran ökade livslängd, så vi har använt det extra vi producerat till att behålla pensionsåldern oförändrad i stället för att använda den till att sänka 40-timmarsveckan?
Dvs längre ledig tid i pension, snarare än fler timmar lediga per arbetsvecka.
Ja, jag har börjat tänka så. När jag skrev texten i avsnittet gick inte tankarna utpräglat på det viset. Då såg jag mest att de flesta runtomkring mig, samt jag själv, hade mer pengar och mindre tid än vad som vore önskvärt.
Men sett på hela populationen och de antal dagar vi i snitt ges på det här klotet så är det ett synnerligen rimligt sätt att se på saken och den insikten har vuxit över tid.
Så, för att provocera vissa (?) i tråden ännu mer: Jag tycker att man/vi/de varit för slöa med höjningen av pensionsåldern och för slöa med att sänka veckoarbetstiden. Men fack och arbetsgivare har ju uppenbarligen enats om att det är bättre att jobba mycket och mer koncentrerat och sedan maxa ledigheten istället.
Håller helt med om slutklämmen, men jag tror/tänker att det inte är ett helt medvetet val. Snarare vi fortsätter på det inslagna spåret, skönt - nu är vi igenom årets avtalsförhandling o.s.v…
Förändring på riktigt är svårt att genomföra - mycket enklare att peta i smådetaljer och göra som vi gjort innan.
Jag tycker det präglar politiken generellt de senaste 20 åren också, det finns alldeles för lite visioner och större reformer, och alldeles för mycket tid läggs på marginella förändringar som inte påverkar speciellt mycket.
Jag provpetade lite i detta själv på jobbet, eftersom jag ändå hade lämnat facket långt tidigare. Det funkar dåligt även på lokal nivå, för att en arbetsgivare har inte modet att visa för övriga anställda att de slutit ett separat avtal med en person.
Jag vet att jag t ex föreslagit att byta löneökning mot distansjobb eller löneökning mot utfasning av timmar, enligt min modell. Men icke… Troligen för att det blir för jobbigt att ha diskussionen och förklara för andra vad som bestämts. ![]()
På samma sätt är det nog bekvämt att vara förhandlare för endera sidan, eller politiker. Man petar hellre i smågrejer som ger rubriker/ryggdunk i närtid.
Nytt avsnitt uppe nu och det är dags att prata lite om onödiga abonnemang. ![]()
Vilka meningslösa prenumerationer har du?
O GULP det där vågar jag inte se…har MÅNGA. .Spontant:
Mobilen, Netflix (högsta nivån), PRIME, Disney + , HBO/Max, Tidal. DGN ingen som vet va det är
, Telina mini
Jag har inga meningslösa prenumerationer men kan kanske välja billigare prenumerationer i vissa fall.
Behöver man något annat än möjligtvis Spotify?
Jag bestämmer själv vilka prenumerationer/abonnemang som är meningslösa.
Spotify räknar jag som meningslöst. Mobiltelefon och internet räknar jag inte som meningslösa men skulle kanske kunna byta till billigare abonnemang.
Självklart. Ber om ursäkt att jag uttryckte mig sårande. Borde ha nöjt mig med att skriva att för mig räcker det med spotify. Det var ett försök att vara skämtsam, men jag glömde att man inte får med vare sig tonfall eller mimik när man skriver.
Ny måndag - nytt avsnitt. Det innehåller som vanligt uppföljning med kommentarer på förra avsnittet (om abonnemang) och lite nya tankar om vad andra tänker om… FIRE.
Håll tillgodo:
Youtube Premium vill jag inte vara utan.
Det är okej. Du får ha kvar det. ![]()
![]()
Innan man själv började fundera eller räkna på det så hade man väl fördomar om fire:
- Att som som gjort detta hade galet massa pengar (typ sålt företag)
- Eller då att man levde VÄLDIGT billigt o snålade på allt-
Nu när man börjar närma sig själv o börjar prata om det med familj, vänner o kollegor. . så får man väl dessa frågor:
-Du tjänar ju samma/mindre än mig hur kan du ha råd med det?
-Du är ju bara 54år du kan ju inte gå i pension nu?!?
-Vad skall du göra med all tid?
-Tänk om nått händer, säkerheten med jobb (från mor o bror)
-Har du så mycket pengar tänk på allt kul du kan köpa göra istället om du jobbar kvar.
-Sen får jag många som är HELT oförstående. . “så du vill sluta jobba…självmant? Du har ju jobb o inkomst . . .o du vill inte ha lön mer. . det går ju inte?!?”
Wow, den var nog den sorgligaste att läsa. Det låter ju som att själva definitionen av lycka i livet skulle vara mer prylar.
Men visst, hoppas hen är nöjd med sina val så är det ju okej det också.
Tack för ytterligare ett bra avsnitt. Så fin reaktion från din läkare, såsom det borde vara från alla. Härligt att du har hittat din väg i livet. Du verkar väldigt nöjd med ditt väl genomtänkta val. Grattis.
Kunde läkaren märka någon skillnad i ditt mående (kanske för privat fråga som ej behöver besvaras)? ![]()
Kvalitativt och trevligt innehåll, som vanligt!
Min spontana tanke om reaktionerna du beskriver:
Om det inte fanns ett syfte i arbete vet jag inte hur jag varken skulle förlåta eller vedergälla de som lurat i mig att bränna ungdomen på att förbereda mig för arbetslivet. Det hela ger något slags sunken cost fallacy och kognitiv dissonans, antar jag?
Alltså måste det finnas något slags skäl att hjälpa till och bidra yrkesmässigt. Alternativet utmynnar i tvivel på stora delar av min livsberättelse, men ger inte något att ersätta det med. Kanske är det något liknande som sker i huvudet på vissa andra som ställer sig skeptiska?
Verkligen! ![]()
Jag har bra värden och blodtrycket håller sig i schack, så det är väl svårt att dra fler slutsatser än att allt såg bra ut och att dosen inte ska ökas. Så, med tanke på att åren går så tolkar jag det som en förbättring. ![]()