Fjärde steget på den ekonomiska resan: "Resefrihet" | Rikedomstrappan nivå 4

Jag tänkte bjuda på lite annorlunda tankar…
Vi sticker nog ut från mängden här, det känns iallafall som att vi gjort helt fel när man jämför med alla andra med feta ISK… :wink:
Vi är nu 51 och 53, vi nådde nivå 4 för ca 10 år sedan tack vare pension och hus(4M), men vi har i likvida medel endast totalt 300k på bankkonton + 100k på ISK… :grimacing:

Men vi har även 3 motorcyklar och en motorbåt för 1.3 miljoner (obelånade), men framförallt det viktigaste, en jäkla massa roliga/trevliga/mysiga minnen från alla båtturer, MC-resor, finrestauranger, skidresor, downhill, onödiga prylar, onödigt dyra prylar :sweat_smile: , dyra köttbitar och viner, som vi bränt upp pengarna på istället för att spara dem… :smiley:

Jag funderar ibland på om vi skulle vara gladare om vi hade varit sparsammare och nu suttit med ett ISK konto på 6-10 miljoner istället för att ha spenderat kvalitetstid i skärgården varje sommar de senaste 20 åren, och allt annat ovan nämnt.

Nej, jag skulle inte ändra på något!

Det måste vara en jättejobbig mental omställning att gå från att vara sparsam och investera och se pengarna växa, till att faktisk börja ta av kapitalet för att göra roliga grejer.

Sen är frågan om vi skulle njuta mer av att bränna de pengarna under de kommande 10 åren? Visst, vi skulle kunna bo på finare hotell och ha en större båt, och dricka ännu dyrare vin, men i det stora hela skulle inte upplevelsen skilja sig så mycket att det är värt att spara pengarna till det.

Det gäller att leva livet nu och göra de där bucketlist grejerna medan man är hyfsat frisk.
Redan nu vid 50 kan man känna att det finns vissa krämpor som inte fanns tidigare. Jag har nyss fått konstaterat att jag har förmaksflimmer och de pratar om pacemaker… Förhoppningsvis så skall det inte bromsa för mycket men det visar att allt kan hända Även om man känner sig som superman när man är en hyfsat vältränad 40-åring så kan det vända på mindre än 10 år. Bara för att det finns exempel på friska och vältränade 75+ åringar så är det inte så livet blir för de flesta…

Vi är nu på ca 22M, pension 16M (tjp 9.5M), hus 5M (netto), båt 1M, likvida medel 0,4…

Planen är att jobba 100% tills jag fyller 55 för att sedan antingen bli heltids- eller deltidspensionärer.

Hoppas att det kan vara till nytta för någon! :slight_smile:

11 gillningar

…och du går nu in i åldern då du kommer att börja hata dina prylar. :smiling_face: Har också haft samma period som du (men inte lika högt upp i åren), och har många fantastiska upplevelser och härliga minnen jag inte skulle vilja vara utan. Men nu vill jag knappt äga en kaffebryggare ens.

5 gillningar

Ja, så är det! :smiley: Jag ser verkligen fram emot att skala ner och bara äga en liten billig bostadsrätt, och en husbil och en segelbåt, och en bil och en MC… :wink:
Tur att man har 3 barn att ge bort onödiga grejer till…

2 gillningar

Pengar är till för att användas, det glöms ofta bort här på RT, inklusive av mig själv.

4 gillningar

Det låter härligt utifrån era förutsättnibgar och intressen!

För egen del är jag tänligen ointresserad av MC, båt och andra fordon. Mitt största intresse är en sport som jag lägger kanske 15k om året på. Då kan jag spela så mycket jag kan, vill och orkar, köpa ny utrustning ohämnat vid behov osv. Det blir annat än pengarna som sätter begränsningarna där, även om man skulle pusha det lite ytterligare med t ex fler privatlektioner etc.

På liknande sätt känner jag att jag ganska snabbt slår i taket för vad jag får ut av att t ex resa eller gå på restaurang - för mycket så blir det inte kul längre. Känns också lite fånigt om man skulle t ex forcera fram ett vinintresse bara för att kunna göra av med mer pengar? :grin:

Så en fet ISK behöver inte nödvändigtvis betyda att man försakar sina intressen och inte lever livet. Lite på samma sätt som att jobba heltid inte behöver betyda att man kastar bort sina bästa år - för min del är mitt jobb också mitt största intresse vid sidan av familj, vänner och nämnda sport.

4 gillningar

Så här resonerar många på forumet. Men jag skulle vilja föreslå att man ska vara lite öppen för att andra faser i livet kommer. Särskilt om man har familj så ändras behoven en del allt eftersom barnen växer upp.

2 gillningar

Finns inget som äter kapital som sånt som har förbränningsmotor och gummihjul. Alternativkostnaden är stratosfärisk. Ni som har schack som fritidsintresse vet inte hur bra (ekonomiskt) ni har det.

6 gillningar

Det är bortom ekonomi och prestation, va?

Jag har dels hört att fostran har betydelse. Om man fått beröm för resultat snarare än att man försökt får man en s.k. prestationsbaserad självkänsla.

Sedan tittar jag på alla knegarkollegor och vänner på nivå ett och två. Många skäms aldrig över låg prestation. De verkar bara irriterade över det de behöver prestera. Om inte de skäms; varför ska jag?

En vanlig kritik mot kyrkan är att den bygger på skuld och skam. Men när jag går på en gudstjänst så är budskapet alltid tvärtom; att man duger som man är oavsett förmåga eller objektiv duktighet.

1 gillning

Varje gång som jag besökt en schackklubb har jag fått intrycket av det är högintelligenta personer som bränner oändligt med tid på något roligt men ändå ganska inproduktivt. Alternativkostnaden måste var skyhög på schack.

5 gillningar

Vad roligt att få läsa din historia! Lika självklart det var för dig att arbete var grejen efter skolan, lika självklart var studier för mig (som kommer från en akademikerfamilj.) Alltid nyttigt att förstå att förutsättningarna kan se så lika ut men ändå vara så olika.

MEN! DET HÄR:

Omnämns i en liten bisats. Så oerhört generöst! Får man fråga om det var någon du kände/i familjen?

Oavsett väldigt fint!

4 gillningar

Jo, precis! Det är något jag kommer ta med mig i livet, och försöka få med mig ungdomar som inte har den bakgrunden-men så att de känner att de åtminstone har ett val. Man kan komma långt bara med information, med sånt som man som akademiker säkert tycker känns självklart. Om jag klarar av det här hoppas jag att jag aldrig glömmer bort hur det var, så jag kan berätta även de självklara delarna-som inte är självklara för andra. Sänka tröskeln.

Tack <3 För mig var det egentligen en högst egoistisk handling, något jag gjorde för att slippa bli ledsen. För det var en person som betyder mycket för mig-min kusin och tillika nära vän. Jag har förstått att det finns de som donerar till okända, men riktigt så generös är jag inte :upside_down_face: Han har varit allvarligt sjuk en gång innan (i cancer), och jag kommer ihåg hur nere i skorna jag var, rädd att han skulle dö. Det var ett antal år sedan nu. Sen vart han njursjuk samtidigt, och när han besegrat cancern så var det inte ens säkert att han skulle få lov att genomgå en njurtransplantation, för de visste inte (om jag minns rätt) om de immunsuppressiva läkemedlen skulle kunna få cancern att blossa upp igen (han hade nån markör kvar i blodet även om de inte hittade någon mer tumör). Men de ändrade sig tack och lov! :slight_smile:

2 gillningar

Så många nyttiga reflektioner i den här tråden. Vi har en nettoförmögenhet på cirka 36 MSEK. En stor del av detta är bostad i centrala Berlin cirka 18 MSEK där vi knappt har några lån kvar. Vi måste bo någonstans, så känner ärligt talat ingen som helst skillnad mot innan. Jag har också svårt att räkna med pensioner. Det publika tyska systemet ger lite såklart, och har en del privat pension. För mig är det mycket mer relevant att tänka likvida medel och där känner inte jag mig ekonomiskt oberoende. Vi fortsätter spara i ETF:er tills vi kommer upp en bra bit till innan vi slutar spara. Unnar mig såklar en del redan, men ingen enorm skillnad i livsstil då jag alltid haft turen att ha en bra lön.

3 gillningar

Har nu äntligen fått boken kring detta intressanta ämne.

Redan efter första kapitlet går Nick in på att både inkomst och den likvida nettoförmögenheten faktiskt spelar stor roll. Särskilt när det kommer till själva spenderandet. Bara för att man är nivå 4 totalt är det när det kommer till spenderandet så att det kanske är mer rimligt att betrakta någon som på nivå 2.

Något som jag tycker förminskats/negligerats rätt mycket i diskussionen här på RT hittills.

Någon annan som faktiskt läst första kapitlet och har en åsikt?

4 gillningar

Kan du utveckla? Upplever att jag läst boken både en och två gånger.

Will do. Återkommer imorgon.

2 gillningar

Då ska vi se.

Liquid net worth
Bl a sid 12-14
Även om man totalt sett är en högre nivå rekommenderas att man spenderar enligt den nivå man är på likvidmässigt. I sammanfattningen rekommenderas även att man oavsett sammansättning av tillgångar skall fundera på conservative spending, alltså baserat på likvida tillgångar.

Income
Slutet sidan 10 till mitten sid 12
Hur din inkomst ser ut har stor betydelse för vad du kan spendera på utifrån dina tillgångar.

I ett scenario med hög inkomst täcker du alla nödvändiga/grundläggande kostnader för mat, boende och transport - vilket skapar större möjligheter för användning av dina tillgångar (t ex enligt 0.01-regeln).

Om inkomsten ändras eller försvinner får det en helt avgörande betydelse för vad du kan spendera utifrån dina tillgångar, eftersom du inte har täckning för de grundläggande kostnaderna via inkomsten.

Detta är särskilt viktigt på de från lägsta delen av nivå 4 och neråt. Från högre nivå 4 och uppåt spelar det självklart mindre eller ingen roll eftersom grundläggande kostnader i normala fall är en väldigt liten relativ del här.

Men majoriteten befinner sig inte i det spannet, särskilt inte om man tittar på likvid nettotillgång.

Detta innebär inte att total nettotillgång är ointressant, det jag ville belysa med detta är att det är lätt att tro att man är på en högre nivå än man kanske är när man planerar.

Att man kan realisera fasta tillgångar som boende och pensioner längre fram och genom det möjliggöra högre spend och lägre sparande på sikt håller fortfarande - men nivån på dessa tillgångar är helt avgörande - då nödvändiga kostnader (mat, boende, transport etc) samt nivån på dessa alltid måste vara med i beräkningen.

Detta har kommit lite i skymundan upplever jag.

Skulle även kunna argumentera för att, om vi nu skall göra indelningar, att en person/ett hushåll som är nivå 4 enbart med nettolikvider och har hög inkomst sannolikt inte har samma utgångsläge/syn på livet som någon på nivå 4 som har låg eller ingen inkomst och har nettolikvider enligt nivå 2.

Ungefär så :blush:

7 gillningar

Yes, håller med. Här är sammanfattningen från kapitel.

• Income is fickle, wealth is less so. Spend based on your wealth, not your income.

• The 0.01% Rule (“the Point Zero One Percent Rule”): The amount you can spend above your income each day while maintaining your wealth is 0.01% (or 1/10,000) of your net worth.

• You don’t need to be frugal to build wealth, but don’t overspend either.

• If you have difficulty spending according to your Wealth Level, then the most expensive thing that you own is your ego.

• To be conservative, spend based on your liquid net worth rather than your net worth.

• The Wealth Ladder isn’t a rigid set of rules, but a loose framework for your spending.

3 gillningar

Min (och familjebilen) är en Audi A4 (2018) och hustrun kör VW Golf (2024). Jag är fullständigt ointresserad av bilar förutom att dom bara skall starta, gå och gå, tankas och lämnas in på service när det är dax. Hustrun har alltid kört Golf och vägrar konsekvent något annat. Vi kör bara strax över 1000 mil/år med bilarna så det blir bara byte var 8-10 år.

2 gillningar

Får ingen glädje av kläder men när dom ändå!
Mest för att andra ska slippa se mig naken…

Hur har ni andra gjort med investerat kapital? Hur ser fördelningen av aktier/räntor/sparkonto m.m ut?

Har majoriteten av vår surdeg i 100% aktier, men utan något vidare tydligt sparmål så är det kanske lite obefogat? Har långt till pension, förhållandevis låg lön.

Fördelningen ser ut ungefär så här:
69,2% Lysa (100% aktier)
Hus: 30,3% (lån borträknat)
Likvida medel, knappt 0,5%

Inte komplett bild eftersom varken företag eller pension är med, men framförallt företagen har förhållandevis lågt värde. Kanske ytterligare någon miljon om man skulle sälja av tillgångar och inventarie.

Är det läge att tänka 60/40 vad gäller lysa? Hur har ni andra resonerat gällande just den biten? Tänker på citatet ”stay rich” samtidig som ”get richer” är svårt att avvänja sig ifrån.