Jag tänkte bjuda på lite annorlunda tankar…
Vi sticker nog ut från mängden här, det känns iallafall som att vi gjort helt fel när man jämför med alla andra med feta ISK… ![]()
Vi är nu 51 och 53, vi nådde nivå 4 för ca 10 år sedan tack vare pension och hus(4M), men vi har i likvida medel endast totalt 300k på bankkonton + 100k på ISK… ![]()
Men vi har även 3 motorcyklar och en motorbåt för 1.3 miljoner (obelånade), men framförallt det viktigaste, en jäkla massa roliga/trevliga/mysiga minnen från alla båtturer, MC-resor, finrestauranger, skidresor, downhill, onödiga prylar, onödigt dyra prylar
, dyra köttbitar och viner, som vi bränt upp pengarna på istället för att spara dem… ![]()
Jag funderar ibland på om vi skulle vara gladare om vi hade varit sparsammare och nu suttit med ett ISK konto på 6-10 miljoner istället för att ha spenderat kvalitetstid i skärgården varje sommar de senaste 20 åren, och allt annat ovan nämnt.
Nej, jag skulle inte ändra på något!
Det måste vara en jättejobbig mental omställning att gå från att vara sparsam och investera och se pengarna växa, till att faktisk börja ta av kapitalet för att göra roliga grejer.
Sen är frågan om vi skulle njuta mer av att bränna de pengarna under de kommande 10 åren? Visst, vi skulle kunna bo på finare hotell och ha en större båt, och dricka ännu dyrare vin, men i det stora hela skulle inte upplevelsen skilja sig så mycket att det är värt att spara pengarna till det.
Det gäller att leva livet nu och göra de där bucketlist grejerna medan man är hyfsat frisk.
Redan nu vid 50 kan man känna att det finns vissa krämpor som inte fanns tidigare. Jag har nyss fått konstaterat att jag har förmaksflimmer och de pratar om pacemaker… Förhoppningsvis så skall det inte bromsa för mycket men det visar att allt kan hända Även om man känner sig som superman när man är en hyfsat vältränad 40-åring så kan det vända på mindre än 10 år. Bara för att det finns exempel på friska och vältränade 75+ åringar så är det inte så livet blir för de flesta…
Vi är nu på ca 22M, pension 16M (tjp 9.5M), hus 5M (netto), båt 1M, likvida medel 0,4…
Planen är att jobba 100% tills jag fyller 55 för att sedan antingen bli heltids- eller deltidspensionärer.
Hoppas att det kan vara till nytta för någon! ![]()