Flera fonder i samma hink?

Hej!Du skrev i ett i inlägg att man inte ska “lägga alla ägg i samma korg”. Gäller det även i hink-principen? Ska man alltså ha flera fonder i samma hink, eller räcker det att man har en mellanriskfond i hink 2 och en högriskfond i hink 3? Alternativ två känns ju lättast :)/A-S

Meningen är att man ska vara diversifierad i båda hinkarna. Man behöver kanske inte ha jättemånga fonder, men båda hinkarna (mellanrisk och passiva hinken) tänker jag ska vara diversifierad över hela världen och olika typer av bolag (se modellportföljerna). Sedan sätts risken genom att ha olika stor aktiefondsexponering i de olika hinkarna. T.ex. ha 60% aktiefonder i mellanriskhinken och 90% aktiefonder i den passiva hinken.

Hej och tack för svaret!
Jag är helt nybörjare på detta men det med olika risknivåer i de olika hinkarna har jag förstått. Men ska jag även ha flera olika fonder i hinkarna? T ex nybörjarfonden och rikatillsammansfonden i mellanriskhinken, och 2 till 3 andra fonder med högre risk i den passiva hinken? Är man inte diversifierad med endast en fond? Är det inte dyrare med flera fonder? Och får man inte en högre avkastning om man har en större peng i en fond istället för att sprida ut pengen i flera olika fonder?
Många frågor men jag förstår inte riktigt :slight_smile:
/Ann-Sofie

Hej Ann-Sofie!

Nybörjarportföljen och RT-portföljen är ingen fond utan två olika portföljer med en mängd fonder i.
Så i mellanrisken så räcker det absolut att du använder dig av fonderna som ingår i Nybörjarportföljen.

Det är troligtvis inte dyrare med flera fonder, beror på vad den totala avgiften för just fonderna du väljer är.

Man får inte högre avkastning om man samlar allt i en fond, ränta-på-ränta effekten är lika stark i flera fonder som en.

Hej, det är viktigt att kolla på avgiften på fonder. Mer än 0,4% ska man inte ha. Om du inte vill sätta ihop dina egna portföljer med flera fonder (flera fonder krävs för en låg avgift) så skapa konto på Lysa. Använd Jans länk om du vill. https://rikatillsammans.se/partner/lysa/

Det räcker inte att titta på något fondfaktablad eller liknande för “risken”, man kan få aktiva fonder och så vidare.

Har man tio års sparhorisont eller längre kan man sätta in allt i Länsförsäkringar Global Indexnära. Men då får man vara medveten att den kommer gå med minus 60% vid iallafall ett tillfälle (kanske nu). Då gäller det att sitta still i båten och inte logga in i ISK. Och månadspara genom regn och sol. Det är så man blir långsiktig vinnare på börsen. Lycka till.